CENTRA USŁUG WSPÓLNYCH JAKO PODMIOT RACJONALIZUJĄCY KOSZTY W ORGANIZACJI – SKALA I ZAKRES DZIAŁANIA W POLSCE

Main Article Content

Anna Milewska


Słowa kluczowe : Centrum Usług Wspólnych, koszty, racjonalizacja.
Abstrakt
Celem artykułu było zaprezentowanie specyfiki, zakresu i skali działania Centrów Usług Wspólnych w Polsce. Są to podmioty racjonalizujące koszty, tworzone głównie przez międzynarodowe organizacje działające w sferze biznesu.W artykule zdefiniowane zostały determinanty lokalizacji tych jednostek oraz rodzaje usług świadczone w ramach Centrów. Ponadto wskazano także na zależność dotyczącą rozwoju centrów usług wspólnych a wzrostem liczy miejsc pracy w innych branżach. Aby osiągnąć założony cel Autorka posłużyła się m.in. danymi publikowanymi w raportach Związku Liderów Sektora Usług Biznesowych (ABSL), który jest wiodącą organizacją reprezentującą nowoczesne usługi dla biznesu w Polsce. Podmiot ten skupia centra usług wspólnych, outsourcingu procesów biznesowych, outsourcingu, centra badawczo-rozwojowe (Research&Development, R&D) oraz firmy wspierające rozwój sektora. Ponadto w artykule zwrócono także uwagę na instrumenty New Public Managment tj. możliwości tworzenia Centrów Usług Wspólnych w podsektorze samorządowym.

Article Details

Jak cytować
Milewska, A. (2018). CENTRA USŁUG WSPÓLNYCH JAKO PODMIOT RACJONALIZUJĄCY KOSZTY W ORGANIZACJI – SKALA I ZAKRES DZIAŁANIA W POLSCE. Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse I Marketing, (20(69), 127–135. https://doi.org/10.22630/PEFIM.2018.20.69.34
Bibliografia

Błaszkowska M., Shared Services Center. Korzyści nie tylko dla dużych organizacji?, Controlling i Rachunkowość Zarządcza 4/2018 https://www.controllingirachunkowosc.pl/autorzy/monikablaszkowska dostęp 19.10.2018

Górecki J., Gurszyńska, K., Karpiesiuk Ł., Polkowski M., Sektor Nowoczesnych Usług Biznesowych w Polsce 2016, Raport ABSL, Warszawa 2016, s. 9 i n. https://absl.pl/wpcontent/uploads/2016/10/Raport_ABSL_2016_PL.pdf dostęp 09.10.2018

Górecki J. (red.), Sektor Nowoczesnych Usług Biznesowych w Polsce 2017, Raport ABSL, Warszawa 2017

Hauke-Lopes A., Proces tworzenia centrum usług wspólnych na przykładzie grupy Euroflorist, Studia Oeconomia Posnaniensia 2018, vol. 6, no 4. (Crossref)

Mc Kenna E.,. Beech N, Zarządzanie zasobami ludzkimi, Wydawnictwo PWE, Warszawa 1998,

Kozak M., Rozwój sektora nowoczesnych usług dla biznesu w Polsce, Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej, Zarządzanie Nr 28 t. 1 (2017) (Crossref)

Krassowska U., (red.), Znajomość języków obcych, Raport TNS Polska, Warszawa 2015

Przegląd 300 międzynarodowych centrów usług: definicje, segmentacja, zatrudnienie, planu i prognozy, Biuro Badawczo-Analityczne DiS, Warszawa 2008, www.paiz.gov.pl/files/?id_plik=10380 dostęp 10.11.2018

Richter P. C., i Brühl, R., Shared service center research: A review of the past, present, and future. European Management Journal, 35(1) (2017)., https://doi.org/10.1016/j.emj.2016.08.004 (Crossref)

Szukalski S. M., Procesowe i organizacyjne innowacje w Centrach Usług Wspólnych, Acta Universitas Lodziensis, Folia Oeconomia 268, 2012

Ustawa z dnia 25 czerwca 2015 r. o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz niektórych innych ustaw, Dz.U. z 2015 r., poz. 1045

Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, Dz. U. 1990, Nr 16 poz. 95 tj. Dz. U. z 2018 r. poz. 994, 1000, 1349, 1432

Wodecka-Hyjek A., Outsourcing i co-sourcing jako formy współpracy dostawcy i odbiorcy usług, Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej, nr 670, Kraków 2005

Woźniak J., Rekrutacja. Teoria i Praktyka, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2013.

www.stor.praca.gov.pl dostęp 10.11.2017

http://wroclaw.wyborcza.pl/wroclaw/1,35771,19539494,szwajcarski-bank-ubs-zatrudnia-po-cichuotwiera-nowe-biuro.html?disableRedirects=true dostęp 10.11.2017.

https://www.kariera.pl/artykuly/polski-rynek-hr-wart-juz-7-mld-zlotych/ dostęp 11.11.2017

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.
Rekomendowane teksty