Main Article Content
Rynek spożywczy w Polsce charakteryzuje się obecnie znaczną intensywnością konkurencji, spowodowaną wysokim nasyceniem potrzeb konsumentów. W odpowiedzi na wymagania rynku producenci oferują innowacyjne linie produktów oraz zróżnicowane działania marketingowe. Artykuł omawia główne trendy związane z inicjowaniem działań innowacyjnych w segmencie produktów nowej generacji (desery mleczne i koncentraty deserowe). Stwierdzono, że działania innowacyjne koncentrują się przede wszystkim na zmienionej kompozycji produktów, stosowaniu dodatków, formie konsystencji, dywersyfikacji oferty pod względem wagi produktu, modyfikacji projektu opakowań oraz nacisku na wyróżniające się pozycjonowanie produktów, a także tworzeniu unikalnych strategii segmentacji i reklamowych. Liderami rynku pod względem innowacyjnych ofert produktowych są duże koncerny i duże zakłady przetwórcze. Jest to związane z wysokimi wymaganiami kapitałowymi działań innowacyjnych. Dominującym poglądem jest to, że innowacyjność całego przemysłu mleczarskiego w Polsce jest niska. Z drugiej strony, sytuacja w segmencie koncentratów deserowych jest pod tym względem znacznie lepsza. Działania innowacyjne powinny pozwolić na racjonalizację kosztów produkcji, lepszą jakość oraz właściwości prozdrowotne produktów. LW
Article Details
Antoszkiewicz J.D.: (1996). Metody skutecznego zarządzania. Instytut "Orgmasz". Warszawa.
Bazarnik J., Grabiński T., Kąciak E., Mynarski S., Sagan A.: (1992). Badania marketingowe. AE w Krakowie. Warsaw-Kraków.
Drucker P.: (1993). Innowacja i przedsiębiorczość. Praktyka i zasady. PWN. Warsaw.
Freeman Ch.: (1982). The Economics of Industrial Innovation. F.Piner. London.
Janasz W., Leśkiewicz J.: (1995). Identyfikacja i realizacja procesów innowacyjnych w przedsiębiorstwie. Wyd. Uniwersytetu Szczecińskiego. Szczecin.
Kociszewski M.: (2010). Tworzenie przewagi konkurencyjnej w sektorze koncentratów deserów z wykorzystaniem innowacji technologiczno-produktowych. Praca doktorska. Warsaw.
Kusińska A.: (2009). Segmentacja rynku i typologia konsumentów. IBRKiK. Warszawa.
Matusiak K.B. (edited by): (2011). Innowacje i transfer technologii. Słownik pojęć, PARP. Warsaw.
Rocznik statystyczny przemysłu (Industry Statistical Yearbook): (2013). Central Statistical Office. Warsaw.
SMG/KRC: (2013). A Millward Brown Company. Warsaw.
Schumpeter J.A.: (1995). Kapitalizm, socjalizm, demokracja. PWN. Warsaw.
Szwacka-Salmonowicz J.: (2003). Zmiany zachowań nabywców jako determinanta kształtowania strategii segmentacyjnych przedsiębiorstw przemysłu spożywczego w Polsce. Publishing house of the Warsaw University of Life Sciences. Warsaw.
Szwacka-Mokrzycka J, Kociszewski M.: (2011). Znaczenie innowacji w budowaniu przewagi konkurencyjnej producentów koncentratów deserów. SERiA Scientific Yearbooks, Volume XIII, Bulletin 2.
Szwacka-Mokrzycka J.: (2013). Tendencje rozwojowe popytu i podaży żywności w Polsce. Publishing house of the Warsaw University of Life Sciences. Warsaw.
Świtalski W.: (2005). Innowacje i konkurencyjność. Publishing house of the Warsaw University. Warsaw. (Crossref)
Downloads
- Katarzyna Szalonka, Pożądane zachowania zdrowotne polskich gospodarstw domowych , Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing: Nr 12(61) (2014)
Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.
- Marzena Lemanowicz, Rola promocji w kreowaniu wizerunku regionu – instrumenty, narzędzia, trendy. Przykład województwa świętokrzyskiego , Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing: Nr 18(67) (2017)
- Joanna Szwacka-Mokrzycka, Znaczenie wizerunku w budowaniu pozycji konkurencyjnej banków , Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing: Nr 4(53) (2010)
- Marzena Lemanowicz, Przejawy zachowań prosumpcyjnych konsumentów na rynku żywności , Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing: Nr 24(73) (2020)
- Joanna Szwacka-Mokrzycka, Typologia strategii marketingowych dla firm branży spożywczej , Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing: Nr 10(59) (2013)
- Joanna Szwacka-Mokrzycka, Znaczenie wsparcia unijnego w pobudzaniu rozwoju gmin , Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing: Nr 8(57) (2012)
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.