Działalność innowacyjna przedsiębiorstw przemysłu spożywczego

Main Article Content

Marzena Lemanowicz
Joanna Szwacka-Mokrzycka

Abstrakt

Rynek spożywczy w Polsce charakteryzuje się obecnie znaczną intensywnością konkurencji, spowodowaną wysokim nasyceniem potrzeb konsumentów. W odpowiedzi na wymagania rynku producenci oferują innowacyjne linie produktów oraz zróżnicowane działania marketingowe. Artykuł omawia główne trendy związane z inicjowaniem działań innowacyjnych w segmencie produktów nowej generacji (desery mleczne i koncentraty deserowe). Stwierdzono, że działania innowacyjne koncentrują się przede wszystkim na zmienionej kompozycji produktów, stosowaniu dodatków, formie konsystencji, dywersyfikacji oferty pod względem wagi produktu, modyfikacji projektu opakowań oraz nacisku na wyróżniające się pozycjonowanie produktów, a także tworzeniu unikalnych strategii segmentacji i reklamowych. Liderami rynku pod względem innowacyjnych ofert produktowych są duże koncerny i duże zakłady przetwórcze. Jest to związane z wysokimi wymaganiami kapitałowymi działań innowacyjnych. Dominującym poglądem jest to, że innowacyjność całego przemysłu mleczarskiego w Polsce jest niska. Z drugiej strony, sytuacja w segmencie koncentratów deserowych jest pod tym względem znacznie lepsza. Działania innowacyjne powinny pozwolić na racjonalizację kosztów produkcji, lepszą jakość oraz właściwości prozdrowotne produktów. LW

Article Details

Jak cytować
Lemanowicz, M., & Szwacka-Mokrzycka, J. (2014). Działalność innowacyjna przedsiębiorstw przemysłu spożywczego. Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse I Marketing, (12(61), 110–121. https://doi.org/10.22630/PEFIM.2014.12.61.31
Bibliografia

Antoszkiewicz J.D.: (1996). Metody skutecznego zarządzania. Instytut "Orgmasz". Warszawa.

Bazarnik J., Grabiński T., Kąciak E., Mynarski S., Sagan A.: (1992). Badania marketingowe. AE w Krakowie. Warsaw-Kraków.

Drucker P.: (1993). Innowacja i przedsiębiorczość. Praktyka i zasady. PWN. Warsaw.

Freeman Ch.: (1982). The Economics of Industrial Innovation. F.Piner. London.

Janasz W., Leśkiewicz J.: (1995). Identyfikacja i realizacja procesów innowacyjnych w przedsiębiorstwie. Wyd. Uniwersytetu Szczecińskiego. Szczecin.

Kociszewski M.: (2010). Tworzenie przewagi konkurencyjnej w sektorze koncentratów deserów z wykorzystaniem innowacji technologiczno-produktowych. Praca doktorska. Warsaw.

Kusińska A.: (2009). Segmentacja rynku i typologia konsumentów. IBRKiK. Warszawa.

Matusiak K.B. (edited by): (2011). Innowacje i transfer technologii. Słownik pojęć, PARP. Warsaw.

Rocznik statystyczny przemysłu (Industry Statistical Yearbook): (2013). Central Statistical Office. Warsaw.

SMG/KRC: (2013). A Millward Brown Company. Warsaw.

Schumpeter J.A.: (1995). Kapitalizm, socjalizm, demokracja. PWN. Warsaw.

Szwacka-Salmonowicz J.: (2003). Zmiany zachowań nabywców jako determinanta kształtowania strategii segmentacyjnych przedsiębiorstw przemysłu spożywczego w Polsce. Publishing house of the Warsaw University of Life Sciences. Warsaw.

Szwacka-Mokrzycka J, Kociszewski M.: (2011). Znaczenie innowacji w budowaniu przewagi konkurencyjnej producentów koncentratów deserów. SERiA Scientific Yearbooks, Volume XIII, Bulletin 2.

Szwacka-Mokrzycka J.: (2013). Tendencje rozwojowe popytu i podaży żywności w Polsce. Publishing house of the Warsaw University of Life Sciences. Warsaw.

Świtalski W.: (2005). Innowacje i konkurencyjność. Publishing house of the Warsaw University. Warsaw. (Crossref)

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.