INNOVATION ACTIVITIES OF FOOD INDUSTRY ENTERPRISES

Main Article Content

Marzena Lemanowicz
Joanna Szwacka-Mokrzycka

Abstract

At present, the food market in Poland is characterised with significant intensity of competition, caused by high saturation of consumers’ needs. In response to market requirements, producers offer innovative product lines and diversified marketing activities. The article discusses the main trends related to initiating innovation activities in the segment of new generation products (dairy desserts and dessert concentrates). It has been concluded that innovation activities focus above all on changed product compositions, use of additives, form of consistence, offer diversification in terms of product weight, modification of packaging design and focus on distinguishing product positioning, as well as creation of unique segmentation and advertising strategies. Market leaders in terms of innovative product offers are large concerns and large processing plants. This is connected with high capital requirements of innovation activities. The dominant view is that innovation of the whole dairy industry in Poland is low. On the other hand, the situation in the segment of dessert concentrates is much better in this respect. Innovative activities ought to allow rationalisation of manufacturing costs, better quality and health characteristics of products.

Article Details

How to Cite
Lemanowicz, M., & Szwacka-Mokrzycka, J. (2014). INNOVATION ACTIVITIES OF FOOD INDUSTRY ENTERPRISES. The Scientific Journal European Policies, Finance and Marketing, (12(61), 110–121. https://doi.org/10.22630/PEFIM.2014.12.61.31
References

Antoszkiewicz J.D.: (1996). Metody skutecznego zarządzania. Instytut "Orgmasz". Warszawa.

Bazarnik J., Grabiński T., Kąciak E., Mynarski S., Sagan A.: (1992). Badania marketingowe. AE w Krakowie. Warsaw-Kraków.

Drucker P.: (1993). Innowacja i przedsiębiorczość. Praktyka i zasady. PWN. Warsaw.

Freeman Ch.: (1982). The Economics of Industrial Innovation. F.Piner. London.

Janasz W., Leśkiewicz J.: (1995). Identyfikacja i realizacja procesów innowacyjnych w przedsiębiorstwie. Wyd. Uniwersytetu Szczecińskiego. Szczecin.

Kociszewski M.: (2010). Tworzenie przewagi konkurencyjnej w sektorze koncentratów deserów z wykorzystaniem innowacji technologiczno-produktowych. Praca doktorska. Warsaw.

Kusińska A.: (2009). Segmentacja rynku i typologia konsumentów. IBRKiK. Warszawa.

Matusiak K.B. (edited by): (2011). Innowacje i transfer technologii. Słownik pojęć, PARP. Warsaw.

Rocznik statystyczny przemysłu (Industry Statistical Yearbook): (2013). Central Statistical Office. Warsaw.

SMG/KRC: (2013). A Millward Brown Company. Warsaw.

Schumpeter J.A.: (1995). Kapitalizm, socjalizm, demokracja. PWN. Warsaw.

Szwacka-Salmonowicz J.: (2003). Zmiany zachowań nabywców jako determinanta kształtowania strategii segmentacyjnych przedsiębiorstw przemysłu spożywczego w Polsce. Publishing house of the Warsaw University of Life Sciences. Warsaw.

Szwacka-Mokrzycka J, Kociszewski M.: (2011). Znaczenie innowacji w budowaniu przewagi konkurencyjnej producentów koncentratów deserów. SERiA Scientific Yearbooks, Volume XIII, Bulletin 2.

Szwacka-Mokrzycka J.: (2013). Tendencje rozwojowe popytu i podaży żywności w Polsce. Publishing house of the Warsaw University of Life Sciences. Warsaw.

Świtalski W.: (2005). Innowacje i konkurencyjność. Publishing house of the Warsaw University. Warsaw. (Crossref)

Statistics

Downloads

Download data is not yet available.