Typologia strategii marketingowych dla firm branży spożywczej

Main Article Content

Joanna Szwacka-Mokrzycka

Abstrakt

W artykule przedstawiono typologię strategii marketingowych przedsiębiorstw branży spożywczej w Polsce. Celem artykułu jest określenie najskuteczniejszych strategii dla sektora przemysłu spożywczego w Polsce. Wyniki oceny atrakcyjności wybranych rynków żywności (na podstawie analizy 5 sił Portera) oraz segmentacji (na podstawie badania cyklicznego TGI) stanowią podstawę typologii strategii marketingowych. Przedstawiona typologia strategii marketingowych oparta jest na badaniach przeprowadzonych w latach 1998-2012. W ramach przemysłu spożywczego do badań segmentacyjnych wytypowano następujące branże: mleczarską, mięsną i tłuszczów jadalnych. Wyniki badań pozwoliły na określenie możliwości wdrożenia strategii marketingowych na wybranych rynkach żywności. Istnieją możliwości szerszego wykorzystania strategii penetracji i rozwoju rynku oraz strategii oddziaływania na nabywców. Kolejną rekomendowaną grupą są strategie współpracy z partnerami w zakresie dystrybucji oraz strategia przywództwa kosztowego, zwłaszcza dla dużych przedsiębiorstw, które korzystają z ekonomii skali. Kolejna propozycja związana jest ze strategią różnicowania rekomendowaną dla producentów produktów nowej generacji.

Article Details

Jak cytować
Szwacka-Mokrzycka, J. (2013). Typologia strategii marketingowych dla firm branży spożywczej. Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse I Marketing, (10(59), 705–716. https://doi.org/10.22630/PEFIM.2013.10.59.121
Bibliografia

Brogowicz Andrew A., Grashof John E., McCarthy E. Jerome. (1984): Basic Marketing. Richard D. Irwin, Inc. Homewood. Illinois 60430.

Garbarski L. (2011): Marketing. Koncepcja skutecznych działań. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa [in Polish].

Gierszewska G., Romanowska M.(2000): Strategic Company's Analysis. PWE, Warszawa [in Polish].

Kotler Ph. (1994): Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola. Wydawnictwo Gebethner i S-ka. Warszawa [in Polish].

Mruk H.(2008): Strategie konkurowania na rynku produktów spożywczych, Przemysł Spożywczy, nr 8, Warszawa [in Polish].

Niestrój R.(1999): Marketing Management. PWN, Warszawa [in Polish].

Obłój K.(1998): Strategy of a company. PWE, Warszawa [in Polish].

Porter M.F.(1979): How competitive forces shape strategy. Harvard Business Review, March/April.

Porter M.F.(1980): Competitive Strategy: Techniques for Analysing Industries and Competitors. Free Press, New York.

SMG/KRC Millward Brown Company (2013): Results of segmentation research. Warsaw [in Polish].

Szwacka-Salmonowicz J. (2003): Zmiany zachowań nabywców jako determinanta kształtowania strategii segmentacyjnych przedsiębiorstw przemysłu spożywczego w Polsce. Wydawnictwo SGGW, Warszawa [in Polish].

Szwacka J.(2005): Directions of competition strategies creation of food-industrial companies after Polish accession to UE. AE,Wrocław [in Polish].

Szwacka J. (2007): Competitive Forces and its Implications for Strategy Shaping of Food Industry in Poland, Proceedings of the 8 th International Conference of the Faculty of Management Koper, University of Primorska, Portroż, Slovenia [in English].

Szwacka-Mokrzycka J. (2011): A study on food brand. University of Life Sciences Press. Warsaw [in English].

Szwacka-Mokrzycka J. (2013): Tendencje rozwojowe popytu i podaży żywności w Polsce. Wydawnictwo SGGW. Warszawa [in Polish].

Treacy M., Wiersma F.(1995): The Discipline of Market Leaders: Choose Your Customers, Narrow Your Focus, Dominate our Market, Addison Wesley Publishing Company.

Urban R. (2008): Food Industry in Poland in 2008. Report IERiGŻ, Warszawa [in Polish].

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.