Rola promocji w kreowaniu wizerunku regionu – instrumenty, narzędzia, trendy. Przykład województwa świętokrzyskiego

Main Article Content

Marzena Lemanowicz


Słowa kluczowe : marketing terytorialny, promocja turystyczna, wizerunek miejsca, marka miejsca, województwo świętokrzyskie
Abstrakt
W artykule zaprezentowano teoretyczne aspekty związane z marketingiem terytorialnym, koncentrując się w szczególności na instrumencie jakim jest promocja. Współcześnie pojęcie promocji jest bardzo szerokie i w ramach jej mamy możliwość wykorzystania różnych narzędzi, zarówno tych tradycyjnych jak i niestandardowych. Popularność tych ostatnich wynika w dużej mierze ze zmian w zachowaniach konsumentów spowodowanych chociażby rozwojem Internetu, a w tym portali społecznościowych, blogów itp. Pojęcie promocji, marki, wizerunku jest dzisiaj używane w odniesieniu nie tylko do towarów, firm, ale również miejsc, a więc regionów, miast, województw czy gmin. Celem niniejszego artykułu jest przedstawienie szerokiego spectrum działań promocyjnych jakie zostały zrealizowane w województwie świętokrzyskim, określenie rezultatów tych działań w aspekcie ilościowym a także wizerunkowym. Ponadto zbadano poziom rozpoznawalności kampanii promocyjnych i ich związek analizowanym regionem. Aby zrealizować powyższe cele przeprowadzono badanie przy użyciu internetowego kwestionariusza ankiety. Grupę badawczą stanowiło 238 respondentów pochodzących z całej Polski, którzy dobrowolnie wypełnili kwestionariusz. Wyniki badań potwierdzają potrzebę prowadzenia działań promocyjnych w regionach, gdyż działania te przyczyniają się do kreowania wizerunku regionu, zwiększenia liczby osób odwiedzających dany region, a pomimo dużego „szumu informacyjnego” działania te są zapamiętywane przez odbiorców.

Article Details

Jak cytować
Lemanowicz, M. (2017). Rola promocji w kreowaniu wizerunku regionu – instrumenty, narzędzia, trendy. Przykład województwa świętokrzyskiego. Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse I Marketing, (18(67), 86–101. https://doi.org/10.22630/PEFIM.2017.18.67.25
Bibliografia

Turystyka polska w 2008 roku. Układ Regionalny. Instytut Turystyki sp. z o.o., Warszawa 2009.

Turystyka w 2015 roku. Informacje i opracowania statystyczne. Główny Urząd Statystyczny, Warszawa 2016.

Strategia rozwoju turystyki w województwie świętokrzyskim na lata 2014-2020, http://www.rot.swietokrzyskie.travel (dostęp: 25.09.2017).

Aleksander A., Sworowska A.: Kształtowanie tożsamości jako element działań marketingowych regionu. [w:] J. Koszałka (red.): Marketing. Ujęcie Terytorialne. Wyd. Wydział Zarządzania i Ekonomii, Politechnika Gdańska, Gdańsk 2010.

Baloglu K.W., McCleary A.: Model of destination image formation, "Annals of Tourism Research", 1999, nr 26(4), 868-897. (Crossref)

Brelik A.: Marketing terytorialny a kreowanie regionów, "Zeszyty Naukowe SGGW WNE Polityki Europejskie, Finanse i Marketing", Wyd. SGGW, 2010, nr 3 (52), 322-328. (Crossref)

Castronovo C., Huang L.: Social media in an alternative marketing communication model. "Journal of Marketing Development and Competitiveness". Wyd. North American Business Press, 2012, Vol. 6, No. 1, 117-134.

Chrząścik M.: Teoretyczne ujęcie promocji w aspekcie koncepcji marketingu terytorialnego. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach. Seria "Administracja i Zarządzanie". Wyd. Uniwersytetu Przyrodniczo - Humanistycznego w Siedlcach, 2012, Nr 94, 143-151.

Dudek-Mańkowska S., Balkiewicz-Żerek A.: Siła marki miejsca, "Marketing i Rynek" nr 6, 2015, 14-23.

Ferris M.: Insights on mobile advertising, promotion, and research. "Journal of Advertising Research", 2007, Vol. 47, No. 1, 28-37. (Crossref)

Florek M.: Podstawy marketingu terytorialnego. Wyd. Akademii Ekonomicznej, Poznań 2006.

Furman W.: Public relations - skuteczny instrument budowy wizerunku jednostki terytorialnej, w: K. Kaszuba (red.) Marketing w zarządzaniu rozwojem lokalnym, Białystok: Fundacja Kształcenia Kadr, 2010.

Gębarowski M.: Nowoczesne formy promocji. Wyd. Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów 2007

Glińska E., Florek M., Kowalewska A.: Wizerunek miasta: od koncepcji do wdrożenia, Wolters Kluwer, Warszawa 2009.

Kołomycew A.: Promotion in the agenda of public administration (the case of the communes in the Tarnobrzeg district). "Polityka i Społeczeństwo". Wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2010, nr 7.

Kotler Ph.: Marketing Management, Analysis, Planning, Implementation and Control. Wyd. Prentice Hall, Englewood Cliffs, Nowy Jork 1994.

Kotler Ph., Philip Kotler odpowiada na pytania na temat marketingu, Dom Wyd. Rebis, Poznañ 2004.

Łazorko K. (red.), Niedzielska A. (red.): Kreowanie wizerunku miejsca w koncepcji marketingu terytorialnego. Seria Monografie nr 207. Wyd. Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa, 2011.

Malacka L.: Current trends in marketing communication and their application to Tourism.https://www.researchgate.net/publication/277304941_CURRENT_TRENDS_IN_MARKETING_CO MMUNICATION_AND_THEIR_APPLICATION_TO_TOURISM (dostęp: 15.09.2017).

Panasiuk A.: Marketing usług turystycznych. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2007.

Peszko K.: Event marketing jako efektywne narzędzie komunikacji marketingowej. "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu", Wyd. Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, 2010, nr 136, 164-172.

Rumpel P., Siwek T.: Marketing terytorialny a kreowanie regionów: przykład czeski. "Przegląd Geograficzny". Wyd. PAN IGiPZ, 2006, t. 78, z. 2, 191-205.

Santos S.: 2012&2013 social media and tourism industry statistics. www.stikkymedia.com/blog/2012-2013- social-media-and-tourismindustry-statistics - (dostęp 15.09.2017).

Sobczyk G., Celoch A.: Marketing współczesnej organizacji. [w:] D. Filar (red.): Współczesny marketing. Skuteczna komunikacja i promocja. Wyd. UMCS, Lublin 2012.

Szromnik A.: Targi w rozwoju miast i regionów. [w:] H. Mruk (red.): Znaczenie targów dla rozwoju gospodarczego kraju. Wyd. PIPT, Poznań 2011, 37-57.

Szromnik A.: Marketing terytorialny jako atrybut rynkowej orientacji miast oraz regionów. [w:] A. Grzegorczyk (red.), A. Kochaniec (red.): Kreowanie wizerunku miast. Wyższa Szkoła Promocji, Warszawa 2011.

Szromnik A.: Strategia city placement w systemie innowacji marketingowych - cz. 1. "Marketing i Rynek". Wyd. PWE, 2015 nr 8, 5-14.

Truong Y., Simmons G.: Perceived intrusiveness in digital advertising: strategic marketing implications. "Journal of Strategic Marketing". Wyd. Taylor & Francis, 2010, Vol. 18, No. 3, 239-256. (Crossref)

Zickuhr K., Smith A.: 28% of American adults use mobile and social location-based services. www.pewinternet.org/2011/09/06/28-of-american-adults-use-mobile-and-social-location-based-services/ (dostęp 15.09.2017).

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.