Strategie marketingowe polskich banków – próba oceny

Main Article Content

Wojciech Grzegorczyk


Słowa kluczowe : strategie marketingowe, banki, dystrybucja
Abstrakt
Celem artykułu jest próba oceny strategii marketingowych realizowanych przez banki w Polsce, szczególnie po wejściu Polski do UE. Artykuł powstał w wyniku analizy źródeł wtórnych i własnych badań pierwotnych (projekt KBN). Sformułowano hipotezę, według której systematycznie od 2003 roku następuje poprawa jakości działań marketingowych banków w Polsce i efektów tych działań. Strategie marketingowe banków w Polsce szczególnie po wejściu do UE można określić jako profesjonalne. Systematycznie rosły nakłady na badania marketingowe. Wprowadzane były powszechnie nowe produkty bankowe. Banki ustalały ceny na swoje produkty nie tylko w oparciu o koszty, ale także na podstawie cen produktów konkurencyjnych i coraz częściej prognoz popytu. Rozwijały się różne formy dystrybucji produktów bankowych, a szczególnie intensywnie kanał internetowy. Profesjonalnie realizowane były działania promocyjne. Można przyjąć, że strategie marketingowe banków były jednym z głównych czynników wpływających pozytywnie na poprawę ich wyników finansowych i pozycji konkurencyjnej na rynku.

Article Details

Jak cytować
Grzegorczyk, W. (2013). Strategie marketingowe polskich banków – próba oceny. Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse I Marketing, (10(59), 277–288. https://doi.org/10.22630/PEFIM.2013.10.59.81
Bibliografia

Brzozowska-Poniedzielska I., Badania marketingowe jako narzędzie identyfikacji czynników przewagi konkurencyjnej na rynku detalicznych usług bankowych, niepublikowana praca doktorska, SGH, Warszawa 2011.

Dolecki S., Bankowość mobilna, Raport Horyzonty bankowości 2011, Bank, nr2/2011.

Cegera P., Nowości w bankach, Rzeczpospolita 5.01.2012

Grzegorczyk W., Marketing bankowy, Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz-Łódź, 2004

Grzegorczyk W., Sibińska A., Krawiec W., Funkcjonalność stron internetowych banków a zachowania nabywców na rynku usług bankowych, Wydawnictwo UŁ, Łódź, 2009.

Kieżel M., Rozwój kart zbliżeniowych w kontekście potrzeb klientów banków detalicznych, Studia i materiały Polskiego Stowarzyszenia Zarządzania Wiedzą, nr 50/2011.

Kochalska M., Odradzają się placówki bankowe, ww. finanse.egospodarka.pl/56408(odczyt 15.11.2011)

Kochalska M., Liczba bankomatów w Polsce, WWW.finanse.egospodarka.pl (odczyt 19.11.2011)

Krześniak M., Prawie 10 mln osób obsługuje konto przez Internet, Rzeczpospolita, 26.10.2011.

Machtyłowicz K., Z palcem do banku, Bank nr 11/2012

Piocha S.,Radlińska K., Konkurencja i konkurencyjność sektora banków komercyjnych, Zeszyty Naukowe Politechniki Koszalińskiej, nr 2/2006

Raport o sytuacji banków w 2009 r., UKNF Warszawa 2010.

Raport UKNF Usługi bankowości elektronicznej dla klientów detalicznych. Charakterystyka i zagrożenia, Warszawa 2010, www. knf.gov.pl/Images/Raport Bankowosc-elektroniczna-tcm75-246.

Reda Z., Polisa z bankowego okienka, Rzeczpospolita, 6.10.2011

Samcik M., Bank dorzuci do oferty biały wywiad gospodarczy, Gazeta Wyborcza, 27.01.2012

Sektor bankowy w Polsce, ING Securities, 11.01.2008

Śliperski M., Bankassurance w Unii Europejskiej iw Polsce, Zarządzanie i Finanse, Warszawa 2001

Świecka B., Bankowość elektroniczna, Ce De Wu, Warszawa 2008.

Tarabasz A., Komunikacja z klientem za pośrednictwem Internetu na przykładzie wybranych banków, Wyd. UŁ, Łódź, 2012.

Rośnie zaufanie do banków, WWW.prnews.pl (odczyt 9.03.2011)

Zasuń R., Co trzeci klient nie ufa bankom, Gazeta Wyborcza, 30.05.2012

Audyt Bankowości Mikroprzedsiebiorstw 2010, Resarch International Pentor 2010,www.pentor.pl

WWW.blog.wig.edu.pl-Raport o sytuacji ekonomicznej banków Banki 2010(odczyt 15.12.2011)

WWW.//bankier.pl/wiadomosc/Analiza-wynikow-finansowych-bankow-spoldzielczych http.//forsal.pl/artykuly.

WWW.nbpportal.pl/np/-bloki/finanse/gusobankach(odczyt 20.01.2009)

WWW.biznes.onet.pl/rerdowy_rok_bankowej_reklamy,18543,4988713, Puls Biznesu, 4.01.2012 (odczyt 15.06.2012).

WWW.transakcje.pl/artykul.banki-zwieksza-liczbe-placowek, (odczyt 15.06.2010)

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.