Relacje między strategią marketingową a strategią finansowania

Main Article Content

Wojciech Grzegorczyk


Słowa kluczowe : strategia marketingowa, strategia finansowania, rachunkowość zarządcza, controlling
Abstrakt
We współczesnych publikacjach z zakresu marketingu niezwykle rzadko możemy spotkać się z rozważaniami dotyczącymi zależności między strategią marketingową a innymi strategiami funkcjonalnymi. W szczególności odnosi się to do relacji między strategią marketingową a strategia finansowania. Zarówno w literaturze marketingu, jak i literaturze finansów problemy te są omawiane w całkowitej odrębności. W praktyce działania przedsiębiorstw nie jest jednak możliwe przygotowanie strategii marketingowej bez wskazania wielkości środków finansowych niezbędnych do realizacji celów marketingowych, ich źródeł i narzędzi. Zależności między w/w strategiami pojawiają się w trakcie przygotowania działań marketingowych, ich realizacji i oceny ich efektów. Należy także wskazać na zależności między marketingiem a rachunkowością zarządczą, które pojawiają się szczególnie przy konstruowaniu strategii marketingowej i ocenie jej efektów. Celem prezentowanego artykułu jest ustalenie przedmiotu zależności między marketingiem i finansami w przedsiębiorstwie oraz wskazanie na relacje między marketingiem a rachunkowością zarządczą, szczególnie w świetle publikacji z zakresu rachunkowości zarządczej. Rozważania przedstawione w artykule są efektem badań literaturowych, opartych na literaturze krajowej i zagranicznej z marketingu i rachunkowości zarządczej/controllingu.

Article Details

Jak cytować
Grzegorczyk, W. (2015). Relacje między strategią marketingową a strategią finansowania. Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse I Marketing, (13(62), 30–39. https://doi.org/10.22630/PEFIM.2015.13.62.3
Bibliografia

Dellmann K., Controlling-Konzept [w:] Lexicon des Controlling, red. Ch. Schulte, Carl Hauser Verlag, Munchen-Wien, 1996.

Duliniec E., Badania marketingowe w zarządzaniu przedsiębiorstwem, PWN, Warszawa 1999.

Godziszewski J., Controlling-system koordynacji przedsiębiorstwa, Przegląd Organizacji, nr8-9/1990. (Crossref)

Grzegorczyk W., Finansowe aspekty marketingu, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 2009.

Kaczmarczyk S., Badania marketingowe. Metody i techniki, PWE, Warszawa 1999.

Kłeczek R., Kowal, W., Woźniczka J., Strategiczne planowanie marketingowe, PWE, Warszawa 2001.

Kozielski R. (red), Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2006.

Lenskold J. D., Pomiar rentowności inwestycji marketingowych, Wolters Kluwer, Kraków 2004, s. 67-80.

Niestrój R., Zarządzanie marketingiem. Aspekty strategiczne, PWN, Warszawa 1999, s. 17-23.

Nita B., Rachunkowość w zarządzaniu strategicznym przedsiębiorstwa, Oficyna a Wolters Kluwer business, Kraków 2008.

Nowak E., Rachunkowość zarządcza strategiczna i operacyjna, Controlling i Rachunkowość Zarządcza,nr 5/2000.

Nowak E., Controlling w działalności przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa 2011.

Przybyłowski K., Hartley S.W., Kerin R.A., Rudelius W., Marketing, Dom Wydawniczy ABC, Warszawa 1998.

Roselender R., Hart S. J., In Search of Strategic Management Accounting: Theoretical and Field Study Perspectives, "Management Accounting Research", Vol. 14, 2003. (Crossref)

Serfling K., Controlling, W. Kohlhammer GmbH, Stuttgart 1983.

Sobańska I., Kabalski P., Partner biznesowy - nowa rola specjalisty rachunkowości zarządczej,Przegląd Organizacji nr7/2014. (Crossref)

Szychta A., Etapy ewolucji I kierunki integracji metod rachunkowości zarządczej, Wyd.Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 2007.

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.