MARKETING STRATEGIES OF POLISH BANKS – EVALUATION ATTEMPT

Main Article Content

Wojciech Grzegorczyk


Keywords : marketing strategies, banks, distribution
Abstract
This article attempts to assess the marketing strategies implemented by banks in Poland, especially after the Polish accession to the EU. It is a result of the analysis of secondary sources and the author’s own primary research (project funded by the State Committee for the Scientific Research). The author formulates the hypothesis that since 2003 marketing activities of banks and the effects of these activities have been systematically improving. The marketing strategies of banks in Poland, especially after accession to the EU can be described as professional. The expenditure on marketing research has been steadily growing. New innovative banking products have been widely introduced. Banks set prices for their products not only based on cost but also on the prices of competing products and, increasingly, demand forecasts. Various forms of distribution of banking products have developed, Internet channel being the one of the most intensely growing. Promotional activities were carried out professionally. It can be assumed that the marketing strategies of banks were one of the main factors positively influencing their financial performance and competitive position in the market.

Article Details

How to Cite
Grzegorczyk, W. (2013). MARKETING STRATEGIES OF POLISH BANKS – EVALUATION ATTEMPT. The Scientific Journal European Policies, Finance and Marketing, (10(59), 277–288. https://doi.org/10.22630/PEFIM.2013.10.59.81
References

Brzozowska-Poniedzielska I., Badania marketingowe jako narzędzie identyfikacji czynników przewagi konkurencyjnej na rynku detalicznych usług bankowych, niepublikowana praca doktorska, SGH, Warszawa 2011.

Dolecki S., Bankowość mobilna, Raport Horyzonty bankowości 2011, Bank, nr2/2011.

Cegera P., Nowości w bankach, Rzeczpospolita 5.01.2012

Grzegorczyk W., Marketing bankowy, Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz-Łódź, 2004

Grzegorczyk W., Sibińska A., Krawiec W., Funkcjonalność stron internetowych banków a zachowania nabywców na rynku usług bankowych, Wydawnictwo UŁ, Łódź, 2009.

Kieżel M., Rozwój kart zbliżeniowych w kontekście potrzeb klientów banków detalicznych, Studia i materiały Polskiego Stowarzyszenia Zarządzania Wiedzą, nr 50/2011.

Kochalska M., Odradzają się placówki bankowe, ww. finanse.egospodarka.pl/56408(odczyt 15.11.2011)

Kochalska M., Liczba bankomatów w Polsce, WWW.finanse.egospodarka.pl (odczyt 19.11.2011)

Krześniak M., Prawie 10 mln osób obsługuje konto przez Internet, Rzeczpospolita, 26.10.2011.

Machtyłowicz K., Z palcem do banku, Bank nr 11/2012

Piocha S.,Radlińska K., Konkurencja i konkurencyjność sektora banków komercyjnych, Zeszyty Naukowe Politechniki Koszalińskiej, nr 2/2006

Raport o sytuacji banków w 2009 r., UKNF Warszawa 2010.

Raport UKNF Usługi bankowości elektronicznej dla klientów detalicznych. Charakterystyka i zagrożenia, Warszawa 2010, www. knf.gov.pl/Images/Raport Bankowosc-elektroniczna-tcm75-246.

Reda Z., Polisa z bankowego okienka, Rzeczpospolita, 6.10.2011

Samcik M., Bank dorzuci do oferty biały wywiad gospodarczy, Gazeta Wyborcza, 27.01.2012

Sektor bankowy w Polsce, ING Securities, 11.01.2008

Śliperski M., Bankassurance w Unii Europejskiej iw Polsce, Zarządzanie i Finanse, Warszawa 2001

Świecka B., Bankowość elektroniczna, Ce De Wu, Warszawa 2008.

Tarabasz A., Komunikacja z klientem za pośrednictwem Internetu na przykładzie wybranych banków, Wyd. UŁ, Łódź, 2012.

Rośnie zaufanie do banków, WWW.prnews.pl (odczyt 9.03.2011)

Zasuń R., Co trzeci klient nie ufa bankom, Gazeta Wyborcza, 30.05.2012

Audyt Bankowości Mikroprzedsiebiorstw 2010, Resarch International Pentor 2010,www.pentor.pl

WWW.blog.wig.edu.pl-Raport o sytuacji ekonomicznej banków Banki 2010(odczyt 15.12.2011)

WWW.//bankier.pl/wiadomosc/Analiza-wynikow-finansowych-bankow-spoldzielczych http.//forsal.pl/artykuly.

WWW.nbpportal.pl/np/-bloki/finanse/gusobankach(odczyt 20.01.2009)

WWW.biznes.onet.pl/rerdowy_rok_bankowej_reklamy,18543,4988713, Puls Biznesu, 4.01.2012 (odczyt 15.06.2012).

WWW.transakcje.pl/artykul.banki-zwieksza-liczbe-placowek, (odczyt 15.06.2010)

Statistics

Downloads

Download data is not yet available.