Problemy pomiaru rezultatów działań marketingowych

Main Article Content

Wojciech Grzegorczyk


Słowa kluczowe : marketing performance, marketing effectiveness, marketing control, marketing costs, marketing research
Abstrakt
Prezentowany artykuł dotyczy problemów badania efektywności działań marketingowych. W tym celu należy więc określić koszty przedsięwzięć marketingowych oraz osiągane przychody z tytułu realizacji tych przedsięwzięć. Ustalenie efektywności podejmowanych decyzji (przedsięwzięć) marketingowych można osiągnąć przy pomocy różnych mierników, wśród których szczególne znaczenie ma wskaźnik zwrotu z inwestycji marketingowej. Jest to nadwyżka finansowa ponad inwestycję, którą można jej przypisać w relacji do kosztów tej inwestycji(przedsięwzięcia). Pomiar efektywności jest ściśle związany z pojęciem controllingu marketingowego. Istotne znaczenie ma sprecyzowanie jego pojęcia i zakresu treściowego dla wyeliminowania ewentualnych kolizji z badaniami marketingowymi.

Article Details

Jak cytować
Grzegorczyk, W. (2016). Problemy pomiaru rezultatów działań marketingowych. Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse I Marketing, (15(64), 68–74. https://doi.org/10.22630/PEFIM.2016.15.64.6
Bibliografia

Dębski W., Prognozowanie sprzedaży, CIM Warszawa 1998

Dittmann P., Prognozowanie w przedsiębiorstwie, Wolters Kluwer, Kraków 2008

Godziszewski J., Controlling-system koordynacji przedsiębiorstwa, Przegląd Organizacji, nr 8-9/1990 (Crossref)

Kabalski P., Sobańska I., Partner biznesowy-nowa rola specjalisty od rachunkowości zarządczej, Przegląd Organizacji, nr 7/2014 (Crossref)

Kaczmarczyk S., Badania marketingowe. Metody i techniki, PWE, Warszawa 1999

Karasiewicz G., Wydatki marketingowe polskich przedsiębiorstw, Marketing i Rynek nr 8/2014

Karasiewicz G., Skorek M., Wilczak A., Efektywność działań marketingowych a marketingowa marża brutto, w: Ekspansja czy regres marketingu, PWE, Warszawa 2006

Karcz K., Kędzior Z. Badania marketingowe w praktyce, PWE, Warszawa 1997

Kotler Ph. Marketing, Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola, Gebethner i S-ka, Warszawa 1994

Kozielski R. (red.) Wskaźniki marketingowe, Woters Kluwer, Kraków 2006

Lenskold D., Pomiar rentowności inwestycji marketingowych, Wolters Kluwer Kraków 2004

Niestrój R., Finansowe aspekty planowania marketingowego, w: Marketing, koncepcje, badania, zarządzanie, PWE Warszawa 2002

Nita B., Rachunkowość w zarządzaniu przedsiębiorstwem, Wolters Kluwer, Kraków 2008

Nowak E., Rachunkowość zarządcza strategiczna i operacyjna, Controlling i rachunkowość Zarządcza, nr 5/2000

Nowak E., Controlling w działalności przedsiębiorstwa, PWE Warszawa 2011

Sławińska M., Marketing jako koncepcja zarządzania -trendy rozwoju, Marketing i Rynek, nr 8

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.