Korzyści wynikające z budowania trwałych relacji z klientami w firmach usługowych

Main Article Content

Dorota Grego-Planer
Katarzyna Liczmańska
Joanna Petrykowska


Słowa kluczowe : relacje z klientami, trwałe relacje, firmy usługowe
Abstrakt
Zmiany zachodzące w otoczeniu rynkowym przedsiębiorstw usługowych wpływają na wzrost znaczenia utrzymania klientów i budowania ich lojalności. W odpowiedzi na utrzymanie się trendów takich, jak: intensyfikacja konkurencji, nasycenie rynku, rosnące wymagania konsumentów, zwiększenie dostępu konsumentów do nowoczesnych technologii, co oznacza możliwość porównania różnych ofert na rynku, firmy świadczące usługi dążą do wykorzystania maksimum potencjału tkwiącego w długotrwałych związkach z klientami. Trwałe i bliskie relacje z klientami pozwalają firmom uzyskać wiele korzyści związanych przede wszystkim z poprawą komunikacji, obniżeniem kosztów, zwiększeniem obrotów oraz zapewnieniem lepszej, bardziej satysfakcjonującej obsługi klienta. Celem niniejszego opracowania jest przedstawienie głównych korzyści wynikających z budowania trwałych relacji z klientami w firm usługowych funkcjonujących na terenie Polski na podstawie wyników przeprowadzonego badania.

Article Details

Jak cytować
Grego-Planer, D., Liczmańska, K., & Petrykowska, J. (2013). Korzyści wynikające z budowania trwałych relacji z klientami w firmach usługowych. Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse I Marketing, (10(59), 256–267. https://doi.org/10.22630/PEFIM.2013.10.59.79
Bibliografia

Bennett R., Relationship formation and governance in consumer markets: transactional analysis versus the behaviourist approach, Journal of Marketing Management, Vol. 12, 1996. (Crossref)

Cottam A., Mudie P., Usługi. Zarządzanie i marketing, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1998.

Daszkowska M., Usługi. Produkcja, rynek, marketing, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1998.

Downar W., Organizacja przedsiębiorstwa usługowego, [w:] Filipiak B., Panasiuk A. (red.), Przedsiębiorstwo usługowe. Zarządzanie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008

Gordon J. H., Relacje z klientem. Marketing partnerski, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2001.

Hill N., Alexander J., Pomiar satysfakcji i lojalności klientów, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2003.

Mazurek-Łopacińska K., Zachowania nabywców i ich konsekwencje marketingowe, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2003.

Otto J., Marketing relacji, koncepcja i stosowanie, Wydawnictwo C.H.Beck, Warszawa 2004.

Petrykowska J., Zastosowanie CRM w umacnianiu konkurencyjności przedsiębiorstw, [w:] Pioch J., Sadkowska J. (red.), Stymulowanie wzrostu konkurencyjności gospodarki w okresie wychodzenia z kryzysu, Prace i Materiały Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego, nr 4/1 2010, Sopot 2010.

Storbacka K., Lehtinen R., Sztuka budowania trwałych relacji z klientami, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2001.

Sudoł S., Przedsiębiorstwo. Podstawy nauki o przedsiębiorstwie. Teorie i praktyka zarządzania, Dom Organizatora TNOiK, Toruń 2002

Urban W., Siemieniako D., Lojalność klientów. Modele, motywacja i pomiar, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.

Verhoef, P., Understanding the effect of customer relationship management efforts on customer retention and customer share development, Journal of Marketing, Vol. 67 No. October, 2003. (Crossref)

Ward T., Dagger T. S., The complexity of relationship marketing for service customers, Journal of Services Marketing, Vol. 21 Iss: 4, 2007. (Crossref)

Zarządzanie relacjami z klientami, red. A. Wiśniewska, Wyższa Szkoła Promocji w Warszawie, Warszawa 2009.

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.