Reklama telewizyjna i jej wpływ na postrzeganie marki przez dzieci – wyniki badania jakościowego

Main Article Content

Anna Sibińska


Słowa kluczowe : reklama telewizyjna, percepcja dzieci, zachowania konsumenckie
Abstrakt
Celem niniejszej pracy jest przedstawienie reakcji dzieci na reklamy telewizyjne, jak i na ukazywane w nich marki. Zbadano wpływ reklam telewizyjnych na percepcję dzieci w zależności od ich wieku. W tym celu przeprowadzono wywiady zogniskowane na grupie 30 dzieci z wybranych szkół w Łodzi. Badania wykazały, że dzieci niezależnie od wieku wygłaszają negatywną opinię o reklamach. Jednakże mają one nieustanny z nimi kontakt i wykazują się szeroką o nich wiedzą. W rezultacie, oglądając reklamy telewizyjne tworzą w swoich umysłach ślady pamięciowe dotyczące widzianego produktu oraz logo marki. Spostrzeżono także, że starsze dzieci są bardziej niezależne w opiniach, biorą pod uwagę głównie swoje doświadczenia i przemyślenia, podczas gdy młodsze opierają się głównie na ocenach innych osób. Przeprowadzone badanie osiągnęło swoje zamierzenia, choć należy również zwrócić uwagę na ograniczenia wynikające z wielkości badanej grupy.

Article Details

Jak cytować
Sibińska, A. (2013). Reklama telewizyjna i jej wpływ na postrzeganie marki przez dzieci – wyniki badania jakościowego. Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse I Marketing, (10(59), 643–652. https://doi.org/10.22630/PEFIM.2013.10.59.115
Bibliografia

Antonides G., Van Raaij W. F., Zachowanie konsumenta. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003

Dennis W.: Group Value Through Children's Drawings. John Wiley and Sons, New York, NY 1966 after Azura O, Kamaruzaman J.: Brand Perception among School Children, Asian Social Science, Vol. 4 no. 7, July 2008.

Doliński D., Psychologiczne mechanizmy reklamy, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2010.

Gorn G.J., Florsheim R.: The effects of Commercials for Adult Products on Children, Journal of Consumer Research, Vol. 11, March 1985. (Crossref)

Grossbart C.: Parental Style and Consumer Socialization of Children, Journal of Consumer Research, Vol. 15,1988. (Crossref)

Jasielska A., Maksymiuk R. A.: Dorośli reklamują, dzieci kupują. Kinder marketing i psychologia, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2010.

Lindstrom M.: Dziecko reklamy, Świat Książki, Warszawa 2005.

McNeal J., The Kids Market: Myths and Realities, Paramount Market Publishing, USA 1999.

Mukherjee G.: Advertisements- Shaping a Child's Future: An Indian Insight", Advertising Express, October 2007.

Piaget J.: Jak sobie dziecko wyobraża świat, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa 2003.

Singh S., Kaur P.: the Impact of Advertisements on Children and Their Parents, Buying Behavior: An Analytical Study, The IUP Journal of Marketing Management, Vol. X, No. 3, 11.

Wolny R.: Metody badania rynku młodych konsumentów - problemy metodyczne, in: Metody marketingowe. Metody, tendencje, zastosowanie. Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław 2003.

Zaltman G.: Rethinking marketing research: Putting people back. Journal of Marketing Research, Vol. 34, 1997 after O. Azura, J. Kamaruzaman: Brand Perception among School Children, Asian Social Science, Vol. 4 no. 7, July 2008. (Crossref)

http://hatalska.com/2012/02/13/penetracja-smartfonow-w-polsce-dane-za-2011/ (February 2012) according to research of GFK Polonia.

http://www.medico-pedagogy.org/childrenpicturesummaryJ_Ewp.pdf

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.