Czynniki motywujące i demotywujące menedżerów instytucji kultury w obszarze budowania marki miasta Łodzi – wyniki badań

Main Article Content

Wioletta Krawiec


Słowa kluczowe : marka miasta, city brand, menedżer, manager, teoria ugruntowana, grounded theory, instytucje kultury, cultural institutions, motywatory, motivators, demotywatory, de-motivators
Abstrakt
Celem artykułu jest zidentyfikowanie obszarów/ czynników, które mogą motywować lub też zniechęcać menedżerów instytucji kultury do aktywnego zaangażowania się w proces budowania marki Łodzi o zasoby kultury. W artykule opisano profil menedżera instytucji kultury oraz zaprezentowano uporządkowaną lisy czynników (bodźców), które mają pozytywny bądź negatywny wpływ na działania menedżerów instytucji kultury w obszarze kreowania marki miasta. Podstawę empiryczną artykułu stanowią wywiady przeprowadzone z menedżerami i pracownikami ds. promocji w miejskich instytucjach kultury w Łodzi. Analiza danych została przeprowadzona zgodnie z zasadami metodologii teorii ugruntowanej. Badania te są prowadzone od grudnia 2017 r. w obrębie Katedry Marketingu oraz Katedry Zarządzania Miastem i Regionem Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego w ramach projektu: „Współpraca administracji publicznej z instytucjami kultury w kontekście budowania marki miasta”.

Article Details

Jak cytować
Krawiec, W. (2019). Czynniki motywujące i demotywujące menedżerów instytucji kultury w obszarze budowania marki miasta Łodzi – wyniki badań. Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse I Marketing, (22(71), 90–105. https://doi.org/10.22630/PEFIM.2019.22.71.28
Bibliografia

Bellon M., Szefowa IBM uważa, że zatrudnianie ludzi na podstawie dyplomu, jest błędem, Business Sinder Polska, https://businessinsider.com.pl/rozwoj-osobisty/kariera/kariera-w-branzytechnologicznej- rady-szefowej-ibm/esre9wc (z dnia: 10.02.2019).

Bright L., Public Employees With High Levels of Public Service Motivation: Who Are They, Where Are They, and What do They Want?, "Review of Public Personnel Administration", Vol. 25. 2, 2005, pp. 138-154. (Crossref)

Bright L., Why Age Matters in the Work Preferences of Public Employees: A Comparison of Three Age-Related Explanations, "Public Personnel Management", Vol. 39, 1, 2010, pp. 1-14. (Crossref)

Bright L., Where Does Public Service Motivation Count the Most in Government Work Environments? A Preliminary Empirical Investigation and Hypotheses, "Public Personnel Management", Vol.42, 1, 2013, pp. 5-26. (Crossref)

Ciekanowski Z.: Rola menedżera w organizacji, "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo- Humanistycznego w Siedlcach. Administracja i Zarządzanie", z. 34, nr 107, 2015, ss. 185-195.

Ciesielska , Lider poszukiwany. Jak stworzyć model kompetencji pożądanego lidera zespołu, "Personel 7 ", 2007.

Drucker P.F.: Menedżer skuteczny, AE, Kraków 1994; C.S. Nosal: Psychologia myślenia i działania menedżera, AKADE, Kraków 2001; P. Wachowiak: Profesjonalny menedżer, Difin, Warszawa 2001.

Foehl P.S., The Cultural Manager:Marginal Notes on a Discussion of Roles and Values, http://www.artsmanagement.net/3b9c996acd3299326518f8e1ff3ad82d,0fm.pdf (27.11.2019).

Fohla P.S., Wolframb G., Peperc R., Cultural Managers as 'Masters of Interspaces' in Transformation Processes - a Network Theory Perspective, "Zeitschrift für Kulturmanagement", 1/2016, S. 17-49 (https://www.netzwerk-kulturberatung.de/content/1-ueber/1-dr-patrick-s-foehl/1- publikationen/cultural-managers-as-masters-of-interspaces-in-transformation-processes-anetwork- theory-perspective/b38_zkm2016.1-xx-fohl-et-al-id033.pdf (27.11.2019).

Goldsmith M., Greenberg C., Robertson A., Hu-Chan M.: Globalni liderzy - kolejna generacja, Warszawa 2007, s. 65.

Guryn H.: Czy warto mierzyć zaangażowanie pracowników, "Personel i Zarządzanie" 2009, nr 4. Indisowa L., Kołodziejczyk-Olczak I., Uwarunkowania skutecznego motywowania. Proces komunikacji, Łódź 2000, s. 47.

Informacja o zawodzie - menedżer kultury, 2010, s. 4.

Kania S.: Przewódca jako kreator zmian w organizacji, "Menagement Forum", vol. 3, no. 2, 2015, ss. 38-43. (Crossref)

Konecki K.: Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, Warszawa, PWN, 2000, s. 26.

Korczyńska M.: Marka miasta, "Marketing i Rynek", (12),2002, ss. 2-10.

Kostera M., Kownacki S., Szumski A.: Zachowania organizacyjne: motywacja, przywództwo, kultura organizacyjna, [w:] A. Koźmiński, W. Piotrowski: Zarządzanie. Teoria i praktyka, Warszawa 2004, s. 315.

Kotler Ph., Lee N.: Marketing w sektorze publicznym. Mapa drogowa wyższej efektowności, Wyd. Akademickie i Profesjonalne, Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Zarządzania im. L. Koźmińskiego, Warszawa 2008.

Krawiec W.: Kreatywność jako determinanta tworzenia wartości i pogłębiania doświadczeń jej odbiorców, Prace naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 529, 2018, ss. 129- 139. (Crossref)

Kuc B., Moczydłowska J.: Zachowania organizacyjne, Warszawa 2009, s. 77.

Lindzey G., Aronson E.: Handbook of Social Psychology, New York, Random House, 1985.

Machara L., Jain P., Factors affecting staff motivation in public libraries: a case of selected public libraries in Botswana, "Mousaion: South African Journal of Information Studies", Vol. 34, 1, 2016, pp. 101 - 122. (Crossref)

Markowski T.: Marketing terytorialny, "Studia KPZK PAN", t. CXII, 2002.

Matejun M., Dębska S., Non-Economic Incentives to Motivate Employees - Lodz Branch of Norauto Polska Ltd. Example, [in:] D. Lewicka (red.), Organisation Management. Competitiveness, Social Responsibility, Human Capital, AGH University of Science and Technology Press, Krakow 2010, pp. 91-112.

Meyer J.P., Allen N.J., A Tree-Component Conceptualization on Organizational Commitment, "Human Resource Management Review" 1991, No. 1, ss. 61-89. (Crossref)

Niedbalski J.: Komputerowe wspomaganie analizy danych jakościowych. Zastosowanie oprogramowania NVIVO i Atlas.TI w projektach badawczych opartych na metodologii teorii ugruntowanej, Wyd. UŁ, Łódź 2014. (Crossref)

Park S., Motivation of Public Managers as Raters in Performance Appraisal: Developing a Model of Rater Motivation, "Public Personnel Management", Vol. 43, 4, 2014; pp. 387-414. (Crossref)

Penc J.:, Nowe zarządzanie w nowej gospodarce, Wydawca SLG International Training Center, Warszawa 2010.

Penc J.: Motywowanie w zarządzaniu, Kraków 1996, s. 203.

Polityka Rozwoju Kultury 2020+ dla Miasta Łodzi.

Raport: Motywacje menadżerów 2016, ARC Rynek i opinie, Warszawa 2016.

Raport GUS: Działalność innowacyjna przedsiębiorstw w Polsce w latach 2013-2015, s. 41-63.

Seweryn R.: Kryzys gospodarczy a ewolucja marki Kraków w opinii hiszpańskich turystów, "Współczesne Zarządzanie" (1), 2013, ss. 51-61.

Simerson K. B., Venn M. L.:, Menedżer jako lider, Oficyna Wolters Kluwer Business, Warszawa. Strategii Zarządzania Marka Łódź na lata 2010-2016, s. 17-30.

Tomaszuk A.: Sylwetka menedżera w świetle teorii zarządzania i badań własnych na przykładzie menedżerów sektora budownictwa województwa podlaskiego, "Economics and Management", nr 4, 2013, ss. 67-81.7].

Wadden J. D.: Marketing creativity: the influence of personal and proximal work factors on creative activity, " Marketing Management Journal", vol. 21 (2), 2011, s. 73.

Woodman R. W., Sawyer J. E., Griffin R.: Toward a Theory of Organizational Creativity, " Academy of Management Review" vol. 18 (2), 1993. (Crossref)

Wierżyński W.: Menedżerowie nowej ery, http://www.pi.gov.pl/PARP/chapter_86196.asp?soid=4A743DA96D4F422C94CAB3F7CACF303 6, dostęp: 15.11.2018.

Williams M.: Mistrzowskie przywództwo, Oficyna Wolters Kluwer Business, Kraków 2009.

Wright B. E, Kim S., Participation's Influence on Job Satisfaction: The Importance of Job Characteristics, "Review of Public Personnel Administration", 24, 1, 2004, pp. 18-40. (Crossref)

Wójtowicz M., Tajemnice motywacji - trzy spojrzenia na problem motywacji pracowników, Good Point, https://goodpoint.blog/tajemnice-motywacji-trzy-spojrzenia-na-problem-motywacjipracownikow/ (z dnia: 24.04. 2017).

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.