Implementacja technologii informacyjnych e-commerce w przedsiębiorstwach ze szczególnym uwzględnieniem przemysłu spożywczego

Main Article Content

Dariusz Strzębicki


Słowa kluczowe : e-commerce, technologie informacyjne, Internet, EDI, ERP, Internet szerokopasmowy
Abstrakt
Głównym celem opracowania jest określenie stopnia rozwoju e-commerce w polskich przedsiębiorstwach ze szczególnym uwzględnieniem sektora spożywczego. W prezentowanym badaniu wskazano na kluczowe technologie informacyjne, na których opiera się e-commerce. Dokonano analizy danych wtórnych dotyczących zastosowania technologii informacyjnych w przedsiębiorstwach. Badanie pokazuje, że poziom zastosowania kluczowych technologii e-commerce jest w polskich przedsiębiorstwach znacząco zróżnicowany. Zauważalny jest wzrost w procentowym udziale przedsiębiorstw stosujących technologie e-commerce. Przedsiębiorstwa przemysłu spożywczego są relatywnie aktywne w zakresie prowadzenia e-sprzedaży B2B.

Article Details

Jak cytować
Strzębicki, D. (2015). Implementacja technologii informacyjnych e-commerce w przedsiębiorstwach ze szczególnym uwzględnieniem przemysłu spożywczego. Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse I Marketing, (13(62), 107–119. https://doi.org/10.22630/PEFIM.2015.13.62.9
Bibliografia

Bakos J. Y.: Information links and electronic marketplaces: the role of inter-organizational information systems in vertical markets. Journal of Management Information Systems, Nr 8/2,1991. (Crossref)

Bocij P., Chaffey D., Grasley A., Hickie S.: Business Information Systems. Pearson Education Limited, Essex 2006.

Clarke R.: Electronic Data Interchange (EDI): An Introduction. Rok 1998,www.anu.edu.au/Roger.Clarke/EC/EDIIntro.html.

Frohlich M.: e-Integration in the Supply Chain: Barriers and Performance. Decision Sciences, Nr 33/4. (Crossref)

Gattiker T., Godhue D.: What Happens After ERP Implementation: Understanding the Impact of Interdependence and Differentiation on Planet-Level Outcomes. MIS Quarterely Nr 29/3, 2005. (Crossref)

Główny Urząd Statystyczny: Wykorzystanie ICT w przedsiębiorstwach i gospodarstwach domowych, http://stat.gov.pl.

Irani Z., Dwivedi Y., Williams M.: Understanding consumer adoption of broad band: an extention of technology acceptance model. Journal of Operational Research Society, 2009, Nr 60/10. (Crossref)

Kowtha N., Choon T.: Determinants of website development: a study of electronic commerce in Singapore. Information & Management, Nr 39/3, 2001. (Crossref)

Lansiti M, Levien R.: The Keystone Advantage: What the New Dynamics of Business Ecosystems Mean for Strategy, Innovation, and Sustainability. Harvard Business School Press. Boston 2004.

Lenart A.: Systemy informatyczne zarządzania (W:) Informatyka ekonomiczna, red. S. Wrycza.PWE, Warszawa 2010.

Morris M., Venkatesh V.: Job Characteristics and Job Satisfaction: Understanding the Role of Enterprise Resource Planning System Implementation. MIS Quarterely, Nr 34/1, 2010. (Crossref)

Nwankpa J., Roumani K., Brandyberry Y., Guffrida A, Hu M., Shanker M.: Understanding the Link between Initial ERP System and ERP enabled Adoption. Information Resources Management Journal, 2013, Nr 26/4. (Crossref)

OECD: ICT and Economic Growth: Evidence from OECD Countries, Industries and Firms. OOECD Publications 2003.

Porter M.: Strategy and the Internet. Harvard Business Review, Marzec 2001.

Prekumar G.: A meta analysis of research on information technology implementation in small business. Journal of Organizational Computing and Electronic Commerce, Nr 13/2, 2003. (Crossref)

Rogers E.: Diffusion of Innovations. Free Press, New York 2003.

Williamson E. A.: An evaluation of inter-organisational information systems development on business partnership relations. International Journal of Business Science and Applied Management, Nr 2/3, 2007. (Crossref)

Zwass V.: Electronic Commerce: Structures and Issues. International Journal of Electronic Commerce, Nr 1/1, 1996. (Crossref)

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.