Nowe trendy w konsumpcji na rynku kawy

Main Article Content

Grzegorz Maciejewski
Sylwia Mokrysz


Słowa kluczowe : megatrendy, megatrends, trendy konsumenckie, consumer trends, trendy na rynku żywności i napojów, trends on the food and beverages market, trendy produktowe, product trends, rynek kawy, coffee market.
Abstrakt
Celem artykułu jest przybliżenie trendów w konsumpcji, które oddziaływają obecnie lub będą oddziaływać w perspektywie 2-5 lat na zachowania konsumentów kawy. Artykuł ma charakter teoretycznych rozważań wspartych analizą materiałów źródłowych. Przedstawione w nim zostały główne megatrendy, trendy konsumenckie oraz trendy produktowe obserwowane na rynku kawy. Opisano w nim także relacje zachodzące między wymienionymi zjawiskami a zachowaniami konsumentów. Przeprowadzona analiza zgromadzonych danych pozwoliła stwierdzić, że główne trendy determinujące zachowania konsumentów to naturalność i zrównoważony rozwój, zdrowie i zdrowe odżywianie, wielozmysłowe doświadczenia, wygoda, digitalizacja oraz indywidualizacja. Producenci i sprzedawcy kawy wychodząc naprzeciw tym trendom, będą również chcieli sami uzyskać wpływ na wybory i preferencje konsumentów kawy wspierając i rozwijając takie trendy produktowe jak: czas kawy rzemieślniczej, epoka lodowcowa – kawy parzone na zimno, kawy gotowe do spożycia, łączenie marek dla większej przyjemności, kawa wygodna w formacie premium, czas super kawy czy świat inteligentnych automatów.

Article Details

Jak cytować
Maciejewski, G., & Mokrysz, S. (2019). Nowe trendy w konsumpcji na rynku kawy. Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse I Marketing, (22(71), 132–144. https://doi.org/10.22630/PEFIM.2019.22.71.31
Bibliografia

Angus A., Westbrook G: Top 10 global consumer trends 2019, Euromonitor International, London 2018

Borodako K.: Foresight w zarządzaniu strategicznym, C.H. Beck, Warszawa 2009

de Meyer F.: The impact of megatrends on western governments, Institute for Future Insights, Available online: https://www.slideshare.net/fdemeyer/the-impact-of-megatrends-on-westerngovernments, (accessed on 21 February 2019)

Dimara E., Skuras D.: Consumer demand for informative labeling of quality food and drink products: a European Union case study, Journal of Consumer Marketing 22(2)/2005, https://doi.org/10.1108/07363760510589253 (Crossref)

Dybka S.: Trendy w zachowaniach konsumentów jako czynnik determinujący rozwój przedsiębiorstw, Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach 338/2017

Gonzalez-Perez M.A., Gutierrez-Viana s.: Cooperation in coffee markets: The case of Vietnam and Colombia, Journal of Agribusiness in Developing and Emerging Economies 2012/2(1) (Crossref)

Hajkowicz S., Moody J.: Our future world. An analysis of global trends, shocks and scenarios, CSIRO, Canberra 2010

Harrison D.: Ten global consumer trends in 2011, Strategic Direction 27(10)/2011, https://doi.org/10.1108/sd.2011.05627jaa.010 (Crossref)

Kotler Ph., Armstrong G., Saunders J., Wong V.: Marketing. Podręcznik europejski, PWE, Warszawa 2002

Kotler Ph.: Marketing, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2005

Kumar V., Kaur J., Panghal A., Kaur S., Handa V.: Caffeine: a boon or bane, Nutrition & Food Science 48(1)/2018, https://doi.org/10.1108/NFS-05-2017-0100 (Crossref)

Maciaszczyk M.: Wybrane megatrendy i ich możliwy wpływ na konsumentów niepełnosprawnych ruchowo, Handel Wewnętrzny, 5(364)/2016

Maciejewski G., Mokrysz S., Wróblewski Ł.: Preferencje konsumentów wobec marek kaw dostępnych na polskim rynku - analiza porównawcza, Marketing i Rynek 4/2018

Maciejewski G., Mokrysz S., Wróblewski Ł: Segmentation of coffee consumers using sustainable values: Cluster analysis on the polish coffee market. Sustainability 11(3, 613)/2019, https://doi.org/10.3390/su1103 0613 (Crossref)

Maciejewski G.: The Contemporary Consumer in the Face of Megatrends in Consumption [in:] Olejniczuk-Merta A. (ed.): The Transformation of Consumption and Consumer Behaviour, IBRKK, Warszawa 2012

Marek S., Białasiewicz M. (ed.): Podstawy nauki o organizacji. Przedsiębiorstwo jako organizacja gospodarcza, PWE, Warszawa 2011

Megatrends 2015. Making sense of a world in motion. EYGM Limited 2015 (Crossref)

Mokrysz S.: Consumer preferences and behaviour on the coffee market in Poland, Forum Scientiae Oeconomia, 4(4)/2016

Mróz B.: Konsument w globalnej gospodarce. Trzy perspektywy, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2013

Mruk H.: Makrotrendy a zachowania konsumentów [in:] Kędzior Z. (ed.): Konsument. Gospodarstwo domowe. Rynek, CBiE Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice 2007

New megatrends will transform the human experience and reshape markets, societies and the global order. EY, Press release, 11 June 2018. Available online: https://www.ey.com/en_gl/news/2018/06/new-megatrends-will-transform-the-human-experienceand- reshape,(accessed on 21 February 2019).

Papista E., Chrysochou P., Krystallis A., Dimitriadis S.: Types of value and cost in consumer - green brands relationship and loyalty behaviour, Journal Consumer Behaviour 17/2018 (Crossref)

Penn M.J., Kinney Zalesne E.: Mikrotrendy. Małe siły, które niosą wielkie zmiany, MT Biznes, Warszawa

Pieriegud J.: Wykorzystanie megatrendów do analizy przyszłościowego rozwoju sektorów gospodarki [in:] Gajewski J., Paprocki W., Pieriegud J., Megatrendy i ich wpływ na rozwój sektorów infrastrukturalnych, Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową - Gdańska Akademia Bankowa, Gdańsk 2015

Raymond M.: The Trend Forecaster`s Handbook, Laurence King Publishing, London 2014

Sepúlveda W.S., Chekmam L., Maza M.T., Mancilla N.O.: Consumers' preference for the origin and quality attributes associated with production of specialty coffees: Results from a cross-cultural study, Food Research International 89/2016 (Crossref)

Shaw F.: Uncertainty and the New Consumer, Foresight 4/2009 (Crossref)

Tkaczyk J.: Konsumpcja i konsument - nowe trendy. Handel Wewnętrzny, May - June 2012

Vejlgaard H.: Anatomy of trend, McGraw-Hill, New York 2008

Zalega T.: New consumer trends [in:] Burchard-Dziubińska M. (ed.), Towards a green economy. From ideas to practice, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015

Zalega T.: Nowe trendy i makrotrendy w zachowaniach konsumenckich gospodarstw domowych w XXI wieku, Konsumpcja i Rozwój 2(5)/2013

Zmyślony P., Niezgoda A.: Popyt turystyczny. Uwarunkowania i perspektywy rozwoju. Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Poznań 2003

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.