THE PROBLEMS OF MARKETING PERFORMANCE MEASUREMENT

Main Article Content

Wojciech Grzegorczyk


Keywords : efektywność marketingu, controlling marketingowy, koszty marketingu, badania marketingowe
Abstract
The presented article deals with the problems of marketing performance measurement. In order to measure marketing performance we should determine the costs of marketing activities as well as the volume of revenues generated in the process of their implementation. There are different indicators that can be used to determine the effectiveness of marketing decisions (activities), the one of particular importance being Return on Marketing Investment. ROMI is defined as a financial surplus generated by a marketing investment in relation to the costs incurred in the process of this investment (undertaking). Marketing performance measurement is strictly related to the concept of marketing control. In order to avoid potential overlapping of marketing control and marketing research it is of key importance to precisely define the notion of ‘marketing control’ and the scope of its content.

Article Details

How to Cite
Grzegorczyk, W. (2016). THE PROBLEMS OF MARKETING PERFORMANCE MEASUREMENT. The Scientific Journal European Policies, Finance and Marketing, (15(64), 68–74. https://doi.org/10.22630/PEFIM.2016.15.64.6
References

Dębski W., Prognozowanie sprzedaży, CIM Warszawa 1998

Dittmann P., Prognozowanie w przedsiębiorstwie, Wolters Kluwer, Kraków 2008

Godziszewski J., Controlling-system koordynacji przedsiębiorstwa, Przegląd Organizacji, nr 8-9/1990 (Crossref)

Kabalski P., Sobańska I., Partner biznesowy-nowa rola specjalisty od rachunkowości zarządczej, Przegląd Organizacji, nr 7/2014 (Crossref)

Kaczmarczyk S., Badania marketingowe. Metody i techniki, PWE, Warszawa 1999

Karasiewicz G., Wydatki marketingowe polskich przedsiębiorstw, Marketing i Rynek nr 8/2014

Karasiewicz G., Skorek M., Wilczak A., Efektywność działań marketingowych a marketingowa marża brutto, w: Ekspansja czy regres marketingu, PWE, Warszawa 2006

Karcz K., Kędzior Z. Badania marketingowe w praktyce, PWE, Warszawa 1997

Kotler Ph. Marketing, Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola, Gebethner i S-ka, Warszawa 1994

Kozielski R. (red.) Wskaźniki marketingowe, Woters Kluwer, Kraków 2006

Lenskold D., Pomiar rentowności inwestycji marketingowych, Wolters Kluwer Kraków 2004

Niestrój R., Finansowe aspekty planowania marketingowego, w: Marketing, koncepcje, badania, zarządzanie, PWE Warszawa 2002

Nita B., Rachunkowość w zarządzaniu przedsiębiorstwem, Wolters Kluwer, Kraków 2008

Nowak E., Rachunkowość zarządcza strategiczna i operacyjna, Controlling i rachunkowość Zarządcza, nr 5/2000

Nowak E., Controlling w działalności przedsiębiorstwa, PWE Warszawa 2011

Sławińska M., Marketing jako koncepcja zarządzania -trendy rozwoju, Marketing i Rynek, nr 8

Statistics

Downloads

Download data is not yet available.