Wykorzystanie teorii interesariuszy w procesie kształtowania strategii marketingowej organizacji sportowych

Main Article Content

Zygmunt Waśkowski


Słowa kluczowe : teoria interesariuszy, marketing relacji, rynek sportowy, marketing sportu biegi maratońskie
Abstrakt
Masowe imprezy sportowe traktowane jako produkt, z uwagi na swoją cykliczność, a nie ciągłość oferowania, wymagają innego sposobu zarządzania i wsparcia marketingowego. Mimo to podstawowe założenia teorii interesariuszy, a także koncepcja marketingu relacyjnego mogą być z powodzeniem wykorzystywane przez organizacje sportowe. Niezależnie od ich specyfiki oraz dualnego charakteru działania identyfikacja, a także analiza interesariuszy pozwalają lepiej przygotować ofertę w postaci planowanej imprezy sportowej, tak aby optymalizować jej wartość rynkową dla różnych grup odbiorców. Przykładem empirycznym, w których zaprezentowano wykorzystanie teorii interesariuszy w organizacji sportowej są Poznańskie Ośrodki Sportu i Rekreacji, które bazując na ww. teorii organizują jeden z największych w Polsce bieg maratoński.

Article Details

Jak cytować
Waśkowski, Z. (2015). Wykorzystanie teorii interesariuszy w procesie kształtowania strategii marketingowej organizacji sportowych. Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse I Marketing, (13(62), 157–170. https://doi.org/10.22630/PEFIM.2015.13.62.13
Bibliografia

Clarkson M., A stakeholder framework for analyzing and evaluating corporate social performance w: Academy of Management Review, 1995, Vol. 20, No. 1. (Crossref)

Contemporary Sport Management, ed. Parks J.B., J. Quarterman J., Human Kinetics, Champaign 2003.

Covell D., Walker S., Siciliano J., Hess P., Managing Sports Organizations, Butterworth-Heinemann, Burlington 2007.

Freeman R.E., Harrison J.S., Wicks A.C., Managing for Stakeholders. Survival, Reputation, and Success, Yale University Press, New Haven & London 2007.

Friedman A.L., Miles S., Developing Stakeholders Theory, Journal of Management Studies, 2002, vol. 39, no. 1. (Crossref)

Gordon I.H., Relacje z klientem. Marketing partnerski, PWE, Warszawa 2001.

Greenwell T.Ch., Danzey-Bussell L.A., Shonk D.J., Managing Sport Events, Human Kinetics, Champaign 2014.

Gronroos Ch., Service Management and Marketing, Managing the Moments of Truth in Service Competition, Free Press, Lexington 1990.

Hoye R., Smith A., Westerbeek H., Stewart B., Nicholson M., Sport Management, Butterworth-Heinemann, Burlington 2006. (Crossref)

Low C., Cowton C., Beyond stakeholder engagement: The challenges of stakeholder participation in corporate governance, International Journal of Business Governance and Ethics, 2004, 1(1). (Crossref)

Marketing imprez biegowych, (red.) Z. Waśkowski, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań 2014.

Mendryk I., Budowanie relacji z otoczeniem jako kompetencja organizacji, Annales Universitate Mariae Curie-Sklodowska Lublin, vol. XLII, 10, 2008.

Mullin B.J., Characteristics of Sport Marketing, w: Successful Sport Management, ed. H. Appenzeller, G. Lewis, Carolina Academic Press, Durham 2000.

Paliwoda-Matiolańska A., Teoria interesariuszy w procesie zarządzania współczesnym przedsiębiorstwem, w: Wspólna Europa. Zrównoważony rozwój przedsiębiorstwa a relacje z interesariuszami, (red.) H. Burdulak, T. Gołębiowski, SGH, Warszawa 2005.

Schwarz E.C., Hunter J.D., Sport Marketing, Butterworth-Heinemann, Burlington 2008. (Crossref)

Waśkowski Z., Uwarunkowania i sposoby wdrażania orientacji marketingowej w klubach sportowych, Wyd. Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań 2007.

www.kfknowledgebank.kapaln.co.uk

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.