INDICATIONS OF CONSUMERS’ PROSUMER BEHAVIOUR ON THE FOOD MARKET

Main Article Content

Marzena Lemanowicz


Keywords : prosumption, prosumer behaviour, consumer trends, food market
Abstract
The objective of this article was to identify examples of prosumer behaviour in the food market, to examine the degree of customer involvement and to measure the attitudes (opinions) of respondents regarding customer engagement in creation/improvement of a product. The most popular activities undertaken by consumers in the field of prosumption were selected and consumer involvement in various types of marketing campaigns organized by producers was determined. The survey was conducted among 320 respondents. The conducted research indicates consumer activity in the field of prosumption; however, respondents mainly manifest behaviour that do not require them to be very active. Sharing opinions on purchased food products is one of the manifestations of prosumer behaviour and these actions are undertaken with great frequency and willingness. The study also identified consumer participation in creating new products and improving existing ones. Over half of the respondents (64.4%) declared that they participated in these activities, however their participation is rare or very rare. In addition, consumers express positive opinions about the organization of such activities by companies and most of them believe that there are too few such activities on the market.

Article Details

How to Cite
Lemanowicz, M. (2020). INDICATIONS OF CONSUMERS’ PROSUMER BEHAVIOUR ON THE FOOD MARKET. The Scientific Journal European Policies, Finance and Marketing, (24(73), 81–91. https://doi.org/10.22630/PEFIM.2020.24.73.29
References

Baruk A., A. Iwanicka: Prosumpcja jako trend konsumencki w opiniach potencjalnych prosumentów, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 41/ 2015 (Crossref)

Bednarz J.: Prosumpcja jako rezultat zmian zachodzących w zachowaniach konsumentów na przykładzie przemysłu spożywczego. Studia Oeconomica Posnaniensia, vol. 5, 1/2017 (Crossref)

Brodie R.J., L.D. Hollebeek, B. Jurić. A. Ilić: Customer engagement: conceptual domain, fundamental propositions, and implications for research, Journal of Service Research, 14(3)/2011 (Crossref)

Bywalec Cz.: Konsumpcja a rozwój gospodarczy i społeczny. C.H. Beck, Warszawa, 2010

Hajduk M.T., T. Zalega: Zachowania prosumpcyjne polskich konsumentów na rynku produktów żywnościowych, Zarządzanie Innowacyjne w Gospodarce i Biznesie, nr 2(17)/2013

Henard D., P. Dacin: Reputation for Product Innovations: Its Impact on Consumers. Product Development & Management Association, 27/2010 (Crossref)

Jung, B.: Kapitalizm postmodernistyczny, Ekonomista, 5-6/1997

Kumar V., L. Aksoy, B. Donkers, R. Venkatesan, T. Wiesel, S. Tillmanns: Undervalued or Overvalued Customers: Capturing Total Customer Engagement Value, Journal of Service Research, 13(3)/2010 (Crossref)

Lazaridis P., A.C. Drichoutis: Food Consumption Issues in the 21st Century, [w:] Soldatos, P., Rozakis, S., (red.) The Food Industry in Europe, Agricultural University of Athens, Athens 2005

Lemanowicz M., J. Szwacka-Mokrzycka: Identification of leading consumer trends on the food market, [w:] Economic Science for Rural Development. Proceedings of the International Scientific Conference, vol. 51/2019, Jelgava, Latvia (Crossref)

Lindstrom M.: Zakupologia. Prawdy i kłamstwa o tym, dlaczego kupujemy, Wydawnictwo Znak, Kraków 2009

Luboińska M.: Reakcje i oczekiwania w wybranych grupach konsumentów wobec nowego produktu na rynku żywności funkcjonalnej, Studia Oeconomica Posnaniensia, 12(6)/2018 (Crossref)

Miotti L., F.Sachwald: Cooperative R&D: why and with whom? An integrated framework of analysis. Research Policy, 32/2003 (Crossref)

Mitręga M.: Koncepcja produktów systemowych a prosumpcja. Studia Ekonomiczne, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 262/2016

Olejniczuk-Merta A.: Konsumpcja w innowacyjnej gospodarce, Konsumpcja i Rozwój, Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur, 1/2011

Sowa I.: Determinanty zróżnicowań zachowań prosumenckich młodych konsumentów, Studia Ekonomiczne, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 231/2015

Szulc E.: Prosumpcja jako aktywność współczesnych konsumentów - uwarunkowania i przejawy, Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, 31/2013

Tapscott D., A. Williams: Wikonomia. O globalnej współpracy, która wszystko zmienia. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008

Toffler A.: The Third Wave, Bantam Books, Toronto, 1981

Toffler A.: Trzecia fala, PIW, Warszawa, 1986

Troye S.V., M. Supphellen, A. Jakubanecs: The Consumer as a Co-Producer and Prosumer: Convenience Food Marketing. In: Rudolph T., Schlegelmilch B., Bauer A., Franch J., Meise J. (eds) Diversity in European Marketing. Gabler 2012 (Crossref)

Vivek S.D., S.E. Beatty, R.M. Morgan: Customer engagement: Exploring customer relationships beyond purchase, The Journal of Marketing Theory and Practice, 20(2)/2012 (Crossref)

Wolny R.: The development of prosumption on the Polish e-services market. Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse I Marketing, 22(71)/ 2019 (Crossref)

Zalega T.: Nowe trendy i makrotrendy w zachowaniach konsumenckich gospodarstw domowych w XXI wieku. Konsumpcja i Rozwój, 2(5)/2013

Zomerdijk L. G., Ch.A. Voss: Service Design for Experience-Centric Services, Journal of Service Research, 13(1)/2010 (Crossref)

https://socialmediasocjologia.wordpress.com/2014/05/19/wymysl-nowy-smak-lays/,(dostęp: 15.02.2020)

https://www.oetker.pl/pl-pl/nasza-firma/biuro-prasowe/nowosci-biuro-prasowe/nowosc-biuro-prasowe/n/Marken-Und-Produkt-News/pojedynek-smakow-niecodzienna-akcja-promocyjna-wspierajaca-wprowadzenie-nowych-smakow-pizzy-gu, (dostęp: 15.02.2020)

http://warianty.zywiec.com.pl/, (dostęp: 15.02.2020)

http://rynekkawy.pl/klienci-wybierali-ka/, (dostęp: 15.02.2020)

Statistics

Downloads

Download data is not yet available.