Outsourcing jako metoda zarządzania przedsiębiorstwem

Main Article Content

Karolina Kalinowska

Abstrakt
Przedstawione rozważania nad tematem outsourcingu obejmują jego teoretyczne aspekty, istotę oraz możliwości wykorzystania wśród przedsiębiorstw w Polsce i na świecie. Coraz częściej motywem do podjęcia współpracy outsourcingowej jest nie tylko redukcja kosztów – jak to bywało w znaczeniu pierwotnym outsourcingu – lecz staje się on strategicznym wyborem sposobu funkcjonowania danego przedsiębiorstwa koncentrującego się na swojej kluczowej działalności. Zaprezentowane dane dotyczą outsourcingu, który w ostatnich latach stał się popularny i coraz częściej wykorzystywany przez przedsiębiorstwa. Analiza działalności outsourcingowej wśród polskich firm pozwoliła na wskazanie głównych i najczęściej wydzielanych zadań i procesów biznesowych celem przekazania ich realizacji wybranej firmie (lub kilku firmom). Już prawie 3/4 polskich przedsiębiorstw deklaruje korzystanie z usług outsourcingowych, przewidywania dają pozytywne światło dla dalszego rozwoju tego rodzaju usług w Polsce. Charakterystyka obejmuje zarówno polski rynek usług outsourcingowych jak i rozwój outsourcingu na świecie. Zestawiono najczęściej stosowane rodzaje wydzielenia, branże najczęściej korzystające z usług firm outsourcingowych oraz przedstawiono charakterystykę poszczególnych rodzajów outsourcingu w ujęciu branżowym i specyfikę zorganizowania działalności firm outsourcingowych. Szczególnie istotne znaczenie ma poruszony aspekt wykorzystania rozwiązań outsourcingowych w dobie światowego kryzysu – czy outsourcing ma szansę przetrwania trudnych czasów. Aktywność outsourcingowa przedsiębiorstw (przedsiębiorców) ma oczywiście określone skutki ekonomiczne jak i społeczne, co w dobie światowego kryzysu nie pozostaje bez znaczenia. Analiza rynku outsourcingu w Polsce ukazuje pozytywne aspekty wydzielenia, prezentuje dynamiczny rozwoju i szerzący się trend popularyzowania na coraz większą skalę usług outsourcingowych.

Article Details

Jak cytować
Kalinowska, K. (2010). Outsourcing jako metoda zarządzania przedsiębiorstwem. Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse I Marketing, (3(52), 253–264. https://doi.org/10.22630/PEFIM.2010.3.52.22
Bibliografia

"CIO Magazyn Dyrektorów IT" 2008, nr 12.

Gembicki P., Zastosowanie outsourcingu w sektorze usług finansowych, wyd. My Book, Szczecin 2006.

Grudzewski W. M., Hejduk I. K., Metody projektowania systemów zarządzania, wyd. Difin, Warszawa 2004.

Outsourcing w Polsce 2006, oraz Outsourcing w Polsce w 2007, Raporty specjalne Outsourcing Magazine, wyd. IPM.

Trocki M., Outsourcing: metoda restrukturyzacji działalności gospodarczej, wyd. PWE, Warszawa 2001.

http://www.cwbpartner.pl/

http://www.dga.pl/

http://gospodarka.gazeta.pl/

http://www.outsourcing.com.pl/

http://www.paiz.gov.pl/

http://www.studiagdanskie.gwsh.gda.pl/

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.
Rekomendowane teksty