Problemy badań konsumentów w kwestiach wrażliwych – kilka obserwacji na przykładzie zachowań emulacyjnych

Main Article Content

Aleksandra Burgiel


Słowa kluczowe : zachowania konsumentów, badania konsumentów, drażliwe kwestie, zachowania naśladowcze
Abstrakt
Celem obecnego opracowania jest charakterystyka głównych problemów związanych ze studiami nad tzw. drażliwymi kwestiami, a także prezentacja możliwych sposobów rozwiązania tych problemów na przykładzie badań dotyczących naśladownictwa wśród konsumentów. Podstawą rozważań są studia literatury, wieloletnie doświadczenie autorki w prowadzeniu tego typu badań, a przede wszystkim wyniki wywiadu osobistego, zrealizowanego jesienią 2010 r. na ogólnopolskiej próbie złożonej z 1200 osób. Wyniki tych badań potwierdzają, że istnieją istotne różnice między wypowiedziami respondentów, gdy wykorzystywane są pytania w formie projekcyjnej i bezpośredniej. Prowadzi to do wniosku, że studia nad naśladownictwem wymagają szczególnego podejścia i wykorzystania specjalnych technik, zaś rolą badacza jest właściwa i ostrożna interpretacja zgromadzonych danych.

Article Details

Jak cytować
Burgiel, A. (2013). Problemy badań konsumentów w kwestiach wrażliwych – kilka obserwacji na przykładzie zachowań emulacyjnych. Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse I Marketing, (10(59), 108–117. https://doi.org/10.22630/PEFIM.2013.10.59.67
Bibliografia

Babbie E.: Podstawy badań społecznych, WN PWN, Warszawa 2008

Burgiel A.: Naśladownictwo społeczne w badaniach konsumpcji, in: Konsumpcja i rynek w warunkach zmian systemowych, Z. Kędzior, E. Kieżel (eds.), PWE, Warszawa 2002

Burgiel A.: Znaczenie naśladownictwa i wpływów społecznych w zachowaniach konsumentów, Wyd. AE, Katowice 2005

Chlipała P.: Podejście etnograficzne w gromadzeniu wiedzy o konsumentach, in: Marketing przyszłości. Trendy. Strategie. Instrumenty. Przedsiębiorstwo i konsument w ewoluującym otoczeniu. G. Rosa, A. Smalec, I. Ostrowska (eds). Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 660, WN US, Szczecin 2011

Churchill G.A.: Badania marketingowe. Podstawy metodologiczne, WN PWN, Warszawa 2002

Dickson-Swift V., James E.L., Liamputtong P.: Undertaking Sensitive Research in the Health and Social Sciences. Managing Boundaries, Emotions and Risks, Cambridge University Press, Cambridge 2008 (Crossref)

Donoghue S.: Projective techniques in consumer research, Journal of Family Ecology and Consumer Sciences 28/2000 (Crossref)

Hill R.: Researching sensitive topics in marketing: The special case of vulnerable populations, Journal of Public Policy & Marketing 14/1995 (Crossref)

Kurowski M.M.: Tożsamość socjologii, www.is.uw.edu.pl/wpcontent/uploads/tozsamosc_socjologii.doc [20.03.2012]

Langer R., Beckman S.C.: Sensitive research topics: netnography revisited, Qualitative Market Research 8/2005 (Crossref)

Lee R. M.: Doing Research on Sensitive Topics, Sage Publications, Inc., London 1993

Lindstrom M.: Zakupologia, Znak, Kraków 2009

Maison D.: Utajone postawy konsumenckie, GWP, Gdańsk 2004.

Nieuświadomiony afekt, R. K. Ohme (ed.), GWP, Gdańsk 2007

Racjonalność konsumpcji i zachowań konsumentów, E. Kieżel (ed.), PWE, Warszawa 2004

Researching Sensitive Topics, C.M. Renzetti, R. M. Lee (eds), Sage Publications, Inc., Newbury Park 1993

Sagan A.: Konsument w układach sieciowych - specyfika podejść badawczych, in: Marketing przyszłości. Trendy. Strategie. Instrumenty. Przedsiębiorstwo i konsument w ewoluującym otoczeniu. G. Rosa, A. Smalec, I. Ostrowska (eds). Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 660, WN US, Szczecin 2011

Sieber J.E.: Ethical Dilemmas in Social Research, in: The Ethics of Social Research: Surveys and Experiments, J.E. Sieber (ed.), Springer-Verlag, New York 1982 (Crossref)

Zaltman G.: Jak myślą klienci, DW Rebis, Poznań 2008

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.