Dlaczego absolwenci uniwersytetów osiedlają się w mieście uniwersyteckim? Potencjalne implikacje dla marketingu miasta - przypadek Krakowa

Main Article Content

Sebastian Brańka


Słowa kluczowe : marketing miasta, studenci jako grupa docelowa w marketingu miasta, pozyskiwanie absolwentów jako nowych mieszkańców miast akademickich
Abstrakt
Podstawą niniejszej pracy jest marketing terytorialny, będący koncepcją zarządzania jednostką samorządowo-terytorialną ukierunkowaną na zaspokojenie potrzeb klienta. W artykule podkreślono równocześnie, że jednym z kluczowych czynników rozwoju współczesnych miast jest kapitał ludzki. Ponadto autor pracy odwołuje się do publikacji naukowych z zakresu marketingu terytorialnego przedstawiając koncepcję rynków miasta, w ramach których miasta rywalizują między sobą o dostęp do niezbędnych czynników rozwojowych. Należy wspomnieć, że konkurencja ta ma obecnie wymiar globalny. Tym samym inwestorzy, nowi mieszkańcy oraz turyści (uznawani za główne rynki konkurowania miast) wybierają spośród miast położonych na całym świecie celem zaspokojenia własnych potrzeb. W niniejszej pracy szczególnie podkreślona została rola studentów jako potencjalnego źródła nowych mieszkańców dla miasta. W kolejnych częściach artykułu przedstawione zostały wnioski z badań przeprowadzonych pod nadzorem autora w roku 2011 na licznej próbie studentów Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. Celem wskazanego projektu badawczego była identyfikacja czynników zwiększających atrakcyjność miasta dla osiedlania się w nim absolwentów lokalnych uczelni wyższych. W ramach projektu studenci odpowiadali na pytania dotyczące m.in. osobistych planów związanych z przyszłym miejscem zamieszkania po zakończeniu studiów oraz czynników skłaniających do pozostania w mieście po ukończeniu studiów.

Article Details

Jak cytować
Brańka, S. (2013). Dlaczego absolwenci uniwersytetów osiedlają się w mieście uniwersyteckim? Potencjalne implikacje dla marketingu miasta - przypadek Krakowa. Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse I Marketing, (10(59), 87–97. https://doi.org/10.22630/PEFIM.2013.10.59.65
Bibliografia

Brańka S., Mieszkańcy jako adresat działań marketingowych władz samorządowych, [in:] "Studia Ekonomiczne i Regionalne": Numer 1, Tom IV, Rok 2011, Wydawnictwo Państwowej Szkoły Wyższej w Białej Podlaskiej, Biała Podlaska 2011.

de Elizagarate V., Marketing de Ciudades, 2a edición, Ediciones Pirámide, Madrid 2008.

Florida F., Cities and the Creative Class, Routledge, New York - London 2005. (Crossref)

http://www.marketingpower.com/AboutAMA/Pages/DefinitionofMarketing.aspx

Kotler Ph., Haider D. H., Rein I., Marketing places: Attracting Investment, Industry, and Tourism to Cities, States, and Nations, The Free Press, New York 1993.

Kotler Ph., Levy S.J., Broadening the Concept of Marketing, "Journal of Marketing", vol. 38, January 1969. (Crossref)

Kotler Ph., Places need place marketing!, [in:] Marketing and globalization, ed. By Ďad'o J., Wiktor J.W., Cracow University of Economics & Matej Bel University, Cracow - Banská Bystrica 2000.

Raport o stanie miasta 2011, Urząd Miasta Krakowa - Wydział Strategii i Rozwoju Miasta, Kraków 2012, downloaded from: http://www.bip.krakow.pl/zalaczniki/dokumenty/n/97139/karta

Szromnik A., Marketing komunalny - rynkowa koncepcja zarządzania gminą, "Samorząd Terytorialny", 1996, nr 3.

Szromnik A., Marketing terytorialny - Miasto i region na rynku - wydanie IV poszerzone, Wolters Kluwer business, Warszawa 2012.

Ward S. V., Selling places. The marketing and promotion of towns and cities 1850-2000, Spon Press, London and New York 1998.

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.