Postawy etnocentryczne i decyzje zakupowe Polaków i Węgrów – istota i pomiar z wykorzystaniem analizy CETSCALE

Main Article Content

Andrzej Szromnik
Elżbieta Wolanin-Jarosz


Słowa kluczowe : etnocentryzm konsumencki, kwestionariusz CETSCALE, badanie empiryczne Polska-Węgry
Abstrakt
W niniejszym artykule omówiono wyniki badań empirycznych, których celem było określenie poziomu etnocentryzmu konsumenckiego mieszkańców Polski i Węgier. Główny materiał źródłowy pozyskano dzięki wywiadom bezpośrednim, przeprowadzonym w dwóch miastach: Rzeszowie (Polska) oraz Debreczynie (Węgry), na próbie 800 respondentów (po 400 osób w każdym mieście). Jako instrument pomiarowy wykorzystano międzynarodowy kwestionariusz CETSCALE. Przedstawione analizy wyraźnie wskazują, iż zarówno konsumenci polscy jak i węgierscy wykazują skłonności etnocentryczne, aczkolwiek znacznie większe wartości skali CET uzyskano wśród zbiorowości węgierskiej. Odnotowano również znaczący wpływ czynników demograficznych na poziom etnocentryzmu obydwu badanych grup.

Article Details

Jak cytować
Szromnik, A., & Wolanin-Jarosz, E. (2013). Postawy etnocentryczne i decyzje zakupowe Polaków i Węgrów – istota i pomiar z wykorzystaniem analizy CETSCALE. Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse I Marketing, (10(59), 717–728. https://doi.org/10.22630/PEFIM.2013.10.59.122
Bibliografia

Brzeziński J: Metodologia badań psychologicznych, PWN, Warszawa 2011

Bywalec Cz: Konsumpcja a rozwój gospodarczy i społeczny, Wyd. C.H. Beck, Warszawa 2010

Chryssochoidis G., Krystallis A., Perreas P.: Ethnocentric beliefs and country-of-origin (COO) effect: impact of country, product and product attributes on Greek consumers' evaluation of food products, European Journal of Marketing 2007, No. 41(11/12) (Crossref)

Karcz K., Kędzior Z.: Postawy konsumentów wobec produktów krajowych i zagranicznych, CBiE, AE w Katowicach, Katowice 1999

Khan M.N., Rizvi S.R.: Consumer Ethnocentrism: Relevance and Implications for Marketers, The Icfai Journal of Consumer Behaviour 2008, Vol. III, No. 1

Luszniewicz A., Słaby T.: Statystyka z pakietem komputerowym STATISTICA. Teoria i zastosowania, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2001

Mynarski S.: Praktyczne metody analizy danych rynkowych i marketingowych, wyd. Zakamycze, Kraków 2000.

Sharma S., Shimp T.A., Shin J.: Consumer ethnocentrism: A test of Antecedents and Moderators, Journal of the Academy of marketing Science 1995, No. 1 (Crossref)

Shimp, T.A., & Sharma, S.: Consumer ethnocentrism: Construction and validation of the CETSCALE, Journal of Marketing Research 1987, 24(3). (Crossref)

Szromnik A. Figiel A.: Etnocentryzm konsumencki jako bariera rozwoju i wymiany towarowej, [w:] Wybrane problemy handlu międzynarodowego 1997, materiały V ogólnopolskiej konferencji naukowej; Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków 1997

Szromnik A.: Etnocentryzm konsumencki jako zjawisko społeczne i problem badawczy, [w:] Konsument. Przedsiębiorstwo. Przestrzeń. Wyd. Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice 1998

Wong C.Y., Polonsky M.J., Garma R: The impact of consumer ethnocentrism and country of origin sub-components for high involvement products on young Chinese consumers' product assessments. Asia Pac., J. Mark. Log. 2008, No. 20(4) (Crossref)

Zeliaś A.: Metody statystyczne, PWE, Warszawa 2000

Sajdakowska M.: Etnocentryzm konsumencki - czynnik wpływający na decyzje nabywcze konsumentów na rynku żywności, Acta Scientiarum Polonarum, Technologia Alimentaria 2003

www.food.actapol.net/tom2 (data odczytu: 10.09.2012r.)

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.