ETHNOCENTRIC ATTITUDES AND BUYING DECISIONS OF POLES AND HUNGARIANS – THE ESSENCE AND MEASUREMENT WITH THE USE OF CETSCALE ANALYSIS

Main Article Content

Andrzej Szromnik
Elżbieta Wolanin-Jarosz


Keywords : consumer ethnocentrism, CETSCALE questionnaire, Poland- Hungary empirical research
Abstract
In the following article the results of empirical researches have been discussed. Their aim was to define the consumer ethnocentrism level of the inhabitants of Poland and Hungary. The main source material was acquired thanks to direct interviews, conducted in two towns: Rzeszów (Poland) and Debrecen (Hungary), in a chosen group of 800 respondents (400 people in each town). The international CETSCALE questionnaire has been used as a measuring instrument. The analyses presented, clearly indicate that, Polish as well as Hungarian consumers show ethnocentric tendencies. However significantly bigger CET scale values have been obtained in Hungarian community. It has also been noted that demographic factors have meaningful influence on the ethnocentric level of the both groups researched.

Article Details

How to Cite
Szromnik, A., & Wolanin-Jarosz, E. (2013). ETHNOCENTRIC ATTITUDES AND BUYING DECISIONS OF POLES AND HUNGARIANS – THE ESSENCE AND MEASUREMENT WITH THE USE OF CETSCALE ANALYSIS. The Scientific Journal European Policies, Finance and Marketing, (10(59), 717–728. https://doi.org/10.22630/PEFIM.2013.10.59.122
References

Brzeziński J: Metodologia badań psychologicznych, PWN, Warszawa 2011

Bywalec Cz: Konsumpcja a rozwój gospodarczy i społeczny, Wyd. C.H. Beck, Warszawa 2010

Chryssochoidis G., Krystallis A., Perreas P.: Ethnocentric beliefs and country-of-origin (COO) effect: impact of country, product and product attributes on Greek consumers' evaluation of food products, European Journal of Marketing 2007, No. 41(11/12) (Crossref)

Karcz K., Kędzior Z.: Postawy konsumentów wobec produktów krajowych i zagranicznych, CBiE, AE w Katowicach, Katowice 1999

Khan M.N., Rizvi S.R.: Consumer Ethnocentrism: Relevance and Implications for Marketers, The Icfai Journal of Consumer Behaviour 2008, Vol. III, No. 1

Luszniewicz A., Słaby T.: Statystyka z pakietem komputerowym STATISTICA. Teoria i zastosowania, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2001

Mynarski S.: Praktyczne metody analizy danych rynkowych i marketingowych, wyd. Zakamycze, Kraków 2000.

Sharma S., Shimp T.A., Shin J.: Consumer ethnocentrism: A test of Antecedents and Moderators, Journal of the Academy of marketing Science 1995, No. 1 (Crossref)

Shimp, T.A., & Sharma, S.: Consumer ethnocentrism: Construction and validation of the CETSCALE, Journal of Marketing Research 1987, 24(3). (Crossref)

Szromnik A. Figiel A.: Etnocentryzm konsumencki jako bariera rozwoju i wymiany towarowej, [w:] Wybrane problemy handlu międzynarodowego 1997, materiały V ogólnopolskiej konferencji naukowej; Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków 1997

Szromnik A.: Etnocentryzm konsumencki jako zjawisko społeczne i problem badawczy, [w:] Konsument. Przedsiębiorstwo. Przestrzeń. Wyd. Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice 1998

Wong C.Y., Polonsky M.J., Garma R: The impact of consumer ethnocentrism and country of origin sub-components for high involvement products on young Chinese consumers' product assessments. Asia Pac., J. Mark. Log. 2008, No. 20(4) (Crossref)

Zeliaś A.: Metody statystyczne, PWE, Warszawa 2000

Sajdakowska M.: Etnocentryzm konsumencki - czynnik wpływający na decyzje nabywcze konsumentów na rynku żywności, Acta Scientiarum Polonarum, Technologia Alimentaria 2003

www.food.actapol.net/tom2 (data odczytu: 10.09.2012r.)

Statistics

Downloads

Download data is not yet available.