Rola marki w procesie podejmowania decyzji zakupu produktów mleczarskich na przykładzie rynku jogurtów

Main Article Content

Mariusz Grębowiec


Słowa kluczowe : marka, branża mleczarska, jogurt
Abstrakt
Produkty wysokiej jakości cieszą się uznaniem wśród konsumentów. Nieustająca analiza preferencji i wyborów nabywców pozwala na dostrzeganie zmian w zachowaniach rynkowych, a także wskazuje przedsiębiorstwom kierunki rozwoju. Uwzględnianie tych preferencji w działaniach przedsiębiorstw wpływa na wzrost ich pozycji rynkowej, a także na pozyskiwanie coraz większej liczby lojalnych nabywców. Marka spełnia istotną rolę podczas dokonywania wyboru spośród szerokiego wachlarza ofert rynkowych. Lojalność nabywców wobec marki wpływa więc na zwiększanie się jej renomy. Przekłada się to również na wzrost sprzedaży oraz możliwość dalszego rozwoju firmy. Znane marki mogą konkurować jakością o lojalność klientów. Wykorzystując strategie kreowania wizerunku marki, zyskuje ona przewagę konkurencyjną. Celem opracowania było określenie znaczenia marki podczas zakupu produktów mleczarskich. Jako główne spektrum zainteresowania wybrany został rynek mleka oraz jego przetworów, ze szczególnym uwzględnieniem rynku jogurtów. W opracowaniu zebrano rozważania teoretyczne z zakresu marki i czynników warunkujących jej siłę, ponadto przedstawiono współczesną sytuację na rynku mleka oraz jego przetworów. Rozważania teoretyczne poparto badaniami przeprowadzonymi wśród 250 przypadkowo dobranych respondentów. Osiągnięte wyniki badań pozwoliły na wyciągniecie wniosków zawartych na końcu opracowania. Z przeprowadzonych badań wynika, że marka ma istotne znaczenie w procesie zakupu jogurtów. Wysoka jakość produktów markowych wpływa na zaufanie konsumentów do marki, a wzrost lojalności nabywców przekłada się na wzrost sprzedaży i umocnienie pozycji rynkowej przedsiębiorstwa. Producenci jogurtów, posiadający markę cieszącą się uznaniem, powinni w swoich działaniach kierować się dobrem konsumenta, gdyż od jego wyborów zależy dalszy rozwój wizerunku marki i przedsiębiorstwa także w wymiarze ekonomicznym.

Article Details

Jak cytować
Grębowiec, M. (2016). Rola marki w procesie podejmowania decyzji zakupu produktów mleczarskich na przykładzie rynku jogurtów. Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse I Marketing, (15(64), 55–67. https://doi.org/10.22630/PEFIM.2016.15.64.5
Bibliografia

Dębski M.: Kreowanie silnej marki, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2009.

Górska J.: Jogurty owocowe: Mistrzowskie posunięcie, "Forum Mleczarskie Handel", 2014, nr 6.

Górska-Warsewicz H.: Zarządzanie markami w przedsiębiorstwach sektora żywnościowego w perspektywie długookresowe,. Roczniki Naukowe SERiA, 2014 T. XVI, z. 4.

Grębowiec M.: Znaczenie marki produktów mleczarskich w społeczeństwie informacyjnym, Marketing i rynek. Nr 11/2014.

Grzegorczyk A.: Reklama, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2010.

Kossakowska J., Sych - Winiarek J., Bochlińska E.: Spożycie przetworów mleczarskich w Polsce na tle zmian w podaży mleka, "Biuletyn Informacyjny", ARR, Warszawa 2013, nr 4.

Kotler Ph., Armstrong G., Saunders J., Wong V.: Marketing. Podręcznik akademicki, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2002.

Raport Konsument na Rynku Artykułów Żywnościowych, Departament Inspekcji Handlowej UOKIK, Warszawa, Warszawa 2009.

Rudzewicz A.: Rola i znaczenie zaufania w kreowaniu marki, "Marketing i Rynek", 2014, nr 8.

Słownik języka polskiego, t. 1, PWN, Warszawa 2007.

Świątkowska M.: Mleko - podstawa diety i gospodarki żywnościowej, "Biuletyn Informacyjny", ARR, Warszawa 2014, nr 3.

Urbanek G.: Zarządzanie marką, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2002.

Witek-Hajduk M. K.: Zarządzanie silną marką, Wyd. Oficyna a Wolters Kulwer business, Warszawa 2011.

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.