Zmienność wpływu efektów marketingowych na ocenę skuteczności przedsiębiorstwa w świetle wyników badań menedżerów przedsiębiorstw

Main Article Content

Witold Kowal


Słowa kluczowe : ocena przedsiębiorstwa, skuteczność, cele przedsiębiorstwa, efekty działań marketingowych
Abstrakt
Ocena przedsiębiorstwa jest czymś oczywistym. Skuteczność przedsiębiorstwa jest przykładem jednej z takich ocen. Najczęściej jest ona kojarzona z realizacją celów. Rozwój koncepcji marketingowych uzasadnia liczne związki między efektami reprezentującymi cele podstawowe przedsiębiorstwa a efektami marketingowymi. Celem artykułu jest próba rozpoznania zmienności znaczenia różnych efektów działań marketingowych dla ocenę przedsiębiorstwa. Zasadne wydaje się oczekiwanie wzrostu wpływu efektów marketingowych na ocenę skuteczności przedsiębiorstwa. Wyniki przeprowadzonego wykazały, iż wzrostowi percepcji znaczenia skuteczności jako kryterium oceny przedsiębiorstwa towarzyszył wzrost percepcji znaczenia efektów reprezentujących cele podstawowe przedsiębiorstwa. Taką samą tendencję dało się zauważyć jedynie w odniesieniu do nielicznych efektów marketingowych.

Article Details

Jak cytować
Kowal, W. (2016). Zmienność wpływu efektów marketingowych na ocenę skuteczności przedsiębiorstwa w świetle wyników badań menedżerów przedsiębiorstw. Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse I Marketing, (15(64), 75–83. https://doi.org/10.22630/PEFIM.2016.15.64.7
Bibliografia

Aaker D.A., Managing Brand Equity, Free Press, New York 1991.

Ambler T., Kokkinaki F., Puntoni S., Assessing marketing performance: Reasons for metrics selection, "Journal of Marketing Management" 2004, vol. 20, pp. 475-498 (Crossref)

Barry T.E., Howard D.J, A review and critique of the hierarchy of effects in advertising, "International Journal of Advertising" 1990, no. 9, pp. 121-135 (Crossref)

Chelladurai P., Multidimensionality and Multiple Perspectives of Organizational Effectiveness, "Journal of Sport Management" 1987, 1, pp. 37-47 (Crossref)

Clark B.H., Marketing performance measures: History and interrelationships, "Journal of Marketing Management" 1999, vol. 15, pp. 711-732 (Crossref)

Domańska E., Kapitalizm menedżerski, PWE, Warszawa 1986.

Doyle P., Marketing wartości, Felberg SJA, Warszawa 2003

Drucker P.F., Management. Tasks, Responsibilities, Practices, Butterworth Heinemann, Oxford 1988.

Egan J., Relationship Marketing, Prentice Hall, Harlow 2001

Gronholdt L., Martensen A., Key marketing performance measures, "The Marketing Review" 2006, no. 6, pp. 243-252 (Crossref)

Keller K.L., Strategic Brand Management. Building, Measuring, and Managing Brand Equity, Prentice Hall, Upper Saddle River 1998.

Kotler P., From sales obsession to marketing effectiveness, "Harvard Business Review", November-December 1977, vol. 55, no 6, pp. 67-75.

Kowal W., 2015. Synthetic Organizational Evaluation. Emotional, Behavioural and Financial Effects of Marketing Activities in Effectiveness and Efficiency Evaluation, Publishing House of Wrocław University of Economics, Wrocław pp (Crossref)

Rust R.T., Zeithaml V.A., Lemon K.N., Driving Customer Equity. How Customer Lifetime Value Is Reshaping Corporate Strategy, Free Press, New York 2000.pp

Rust R.T., Ambler T., Carpenter G.S., Kumar V., Srivastava R.K., Measuring marketing productivity: Current knowledge and future directions, "Journal of Marketing", October 2004, vol. 68, pp. 76-89. (Crossref)

Steers R.M., Problems in the measurement of organizational effectiveness, "Administrative Science Quarterly" 1975, vol. 20, no. 4, pp. 546-568. (Crossref)

Storbacka K., Strandvik T., Gronroos C., Managing customer relationship for profit: The dynamics of relationship quality, 'International Journal of Service Industry Management" 1994, vol. 5, no. 5, pp. 21-38. (Crossref)

Woźniczka J., Efekty reklamy w systemie komunikacji marketingowej, Seria: Monografie i Opracowania nr 190, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu nr 45, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Wrocław 2009.pp?

Vorhies D.V., Morgan N.A., A configuration theory assessment of marketing organization fit with business strategy and its relationship with marketing performance, "Journal of Marketing", January 2003, vol. 67, pp. 100-115. (Crossref)

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.