Praktyczne uwarunkowania implementacji strategicznej kontroli marketingu w formie audytu

Main Article Content

Piotr Hadrian


Słowa kluczowe : zarządzanie marketingiem, marketing management, strategiczna kontrola marketingu, strategic marketing control, audyt marketingu, marketing audit
Abstrakt
Artykuł poświęcony jest problematyce kontroli marketingu rozumianej jako funkcja wieńcząca cykl procesu zarządzania. Bezpośrednim celem artykułu jest zaprezentowanie wyników badań dotyczących wykorzystywania audytu marketingu jako formy strategicznej kontroli marketingu, a w szczególności wskazywanych czynników, które wpływają na ograniczenie jego wykorzystania. Rozważania w części teoretycznej, jak i analizie materiału empirycznego o charakterze wtórnym i pierwotnym, prowadzone były z wykorzystaniem metody studiów literaturowych oraz metod badań jakościowych.Na tle rozważań poświęconych usytuowaniu audytu w strukturze kontroli marketingu, dokonano prezentacji wyników kilku badań, poświęconych bezpośrednio problemom implementacji audytu marketingu. Badania, choć prowadzone w odmiennym czasie, na różnych rynkach i różnymi metodami, podejmowały podobne zagadnienia badawcze, co umożliwia w pewnym zakresie dokonanie jakościowej analizy porównawczej ich wyników. Z zaprezentowanych wyników wynika, że stopień wykorzystywania audytu marketingu w praktyce gospodarczej, niezmiennie należy ocenić jako słaby. Za czynniki ograniczające wykorzystanie audytu marketingu w przedsiębiorstwach, należy uznać przede wszystkim ograniczenie dostępu do informacji niezbędnych w procesie realizacji audytu, nieświadomość korzyści wynikających z realizacji audytu marketingu, nieklarowny charakter podejmowanych działań marketingowych oraz obawy przed nadmiernymi obciążeniami natury organizacyjnej i finansowej.

Article Details

Jak cytować
Hadrian, P. (2019). Praktyczne uwarunkowania implementacji strategicznej kontroli marketingu w formie audytu. Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse I Marketing, (22(71), 65–76. https://doi.org/10.22630/PEFIM.2019.22.71.26
Bibliografia

Bachnik K.: Audyt marketingowy w małych i średnich przedsiębiorstwach [in:] Audyt biznesowy w działalności małych i średnich przedsiębiorstw, ed. A. Skowronek-Mielczarek, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2018, pp. 109-138.

Baruk B.: Nowoczesna strategia marketingowa. Aspekty strukturalne i procesowe, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002.

Bennett P. D.: Marketing, McGraw-Hill Book Company, New York 1988.

Berkowitz E. N., Flexner W. A.: The Marketing Audit: A Tool for Health Service Organizations, "Health Care Management Review" 3/1978, pp. 51-57. (Crossref)

Buzzell R. D.: Marketing productivity, Ohio State University, Columbus 1958, https://etd.ohiolink.edu/!etd.send_file?accession=osu1486464627808243&disposition=inline

Capella L. M., Sekely W. S.: The Marketing Audit: methods, Problems and Perspectives, "Akron Business and Economic Review" nr 3/1978, vol. 9, s. 37-41.

Haas R. W.: Industrial marketing management, PWS-Kent Publishing Company, Boston 1986.

Hutt M. D., Speh T. W.: Zarządzanie marketingiem. Strategia rynku dóbr i usług przemysłowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1997.

Lurin E. S.: Audit Determines the Weak Link in Marketing Chain, "Marketing News" 20/1986, pp. 35-37.

Kling N.D.: The Marketing Audit: An Extension of the Marketing Control Process, "Managerial Finance" 1/1985, vol. 11, pp. 23-26. (Crossref)

Kotler Ph.: Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola, Gebethner i Ska, Warszawa 1994.

Kotler Ph., Armstrong G., Saunders J., Wong V.: Marketing. Podręcznik europejski, PWE, Warszawa 2002.

Kowal W.: Audyt marketingowy jako narzędzie kontroli marketingowej w świetle wyników badań polskich przedsiębiorstw, "Nauki o zarządzaniu. Management sciences" 9/2011, pp. 107-130.

Kowal W.: System kontroli marketingowej w świetle wyników badań polskich przedsiębiorstw, "Marketing i Rynek" 3/2013, pp. 17-24.

Lipnická D., Ďaďo J.: Marketing Audit and Factors Influencing Its Use in Practice of Companies (From an Expert Point of View), "Journal of Competitiveness" 4/2013 vol. 5, pp. 26-42. (Crossref)

McDonald M., Wilson H.: Plany marketingowe, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa 2012.

McGlinchey D.: Doing your own Marketing Audit, "Marketing Computers" 16/1996, pp. 26-28.

Meffert H.: Marketing. Grundlagen der Abzatzpolitik, Gabler, Wiesbaden 1986.

Mokwa M.: The strategic marketing audit: An adoption / utilization perspective, "Journal of Business Strategy" 4/1986, vol. 6, pp. 88-95. (Crossref)

Mruk H.: Kontrola marketingowa [in:] Mruk H., Pilarczyk B., Sojkin B., Szulce H., Podstawy marketingu, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań 1999.

Naylor J., Wood A.: Practical Marketing Audits: A Guide to Increased Profitability, John Wiley & Sons, New York 1978.

Payne A.: Marketing usług, PWE, Warszawa 1997.

Sheth J. N., Sisodia R. S.: Marketing productivity. Issues and analysis, "Journal of Business Research" 55/2002, pp. 349-362, http://rajsisodia.com/raj/wp-content/uploads/2012/07/Marketing- Productivity-Issues-and-Analysis.pdf (14.12.2017). (Crossref)

Serbănică D., Radulescu V., Cruceru A.F.: The Role of Marketing Audit in Evaluation Sustainable Marketing Performance in Romanian Organizations, "Amfiteatru Economic" 17(40)/2015, pp. 1011-1021.

Yaegel T.: FIERRA Spawns Need for New Marketing Strategies, "Bankers Magazine" 173(5)/1990, pp. 78-82.

Taghian M., Shaw R.N.: The Marketing Audit and Business Performance: An Empirical Study of Large Australian Companies, Australia and New Zealand Marketing Academy Conference (ANZMAC) Proceedings 2002, pp. 3151- 3157; https://www.researchgate.net/publication/237428376_The_Marketing_Audit_and_Business_Performance_An_Empirical_Study_of_Large_Australian_Companies (20.10.2018).

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.