Przesłanki działań odpowiedzialnych społecznie w kontekście czynników kreacji wartości przedsiębiorstwa: wyniki badań

Main Article Content

Joanna Błach
Monika Wieczorek-Kosmala

Abstrakt
Artykuł prezentuje wyniki badań empirycznych, wpisujących się w nurt dotyczący związku pomiędzy aktywnością przedsiębiorstwa w obszarze działań społecznie odpowiedzialnych, a efektywnością działalności. Wiele z dotychczas przeprowadzonych badań empirycznych koncentrowało się na zależnościach zachodzących pomiędzy działaniami CSR a miarami kreacji wartości przedsiębiorstwa. W niniejszych badaniach przyjęto natomiast inną optykę, pozwalającą na ocenę związku pomiędzy działaniami CSR a czynnikami istotnymi dla kreacji wartości przedsiębiorstwa (w oparciu o wyniki badania ankietowego). Celem badań była weryfikacja hipotezy o występowaniu zależności pomiędzy realizacją działań CSR a rangą korzyści z tych działań, identyfikowanych w aspektach i obszarach działalności o kluczowym znaczeniu dla poprawy zdolności do kreacji wartości przedsiębiorstwa. Badania wykazały, że przedsiębiorstwa, które wykazują się wyższą aktywnością działań CSR oraz podejmujące takie działania regularnie, wyżej oceniły korzyści z tym związane, istotne dla poprawy zdolności do kreacji wartości.

Article Details

Jak cytować
Błach, J., & Wieczorek-Kosmala, M. (2019). Przesłanki działań odpowiedzialnych społecznie w kontekście czynników kreacji wartości przedsiębiorstwa: wyniki badań . Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse I Marketing, (22(71), 38–49. https://doi.org/10.22630/PEFIM.2019.22.71.24
Bibliografia

Baird P.L., Geylani P.C., Roberts J.A.: Corporate social and financial performance re-examined: industry effects in a linear mixed model analysis, Journal of Business Ethics 109/2012, s. 367-388. (Crossref)

Bek-Gaik B., Rymkiewicz B.: Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw a finansowe miary dokonań, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, nr 804, Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia 67/2014, s.137-151.

Bénabou R., Tirole J.: Individual and corporate social responsibility, Economica 77/2010, s. 1-19. (Crossref)

Brigham E., Houston J.: Podstawy zarządzania finansami, PWE, Warszawa 2005.

Brine M., Brown R., Hackett G.: Corporate social responsibility and financial performance in the Australian context, Economic Round-up, Autumn 2007, s. 47-58.

Carroll A.B.: A three-dimensional conceptual model of corporate social performance, Academy of Management Review 4(4)/1979, s. 497-506. (Crossref)

Chang D., Kuo L.: The effects of sustainable development on Firms' Financial performance - and empirical approach, Sustainable Development 16(7)/2008, s. 364-380. (Crossref)

Cornell B., Shapiro A.C.: Corporate Stakeholders and Corporate Finance, Financial Management Spring 1987, s. 5-14. (Crossref)

Cwynar A., Cwynar W.: Kreowanie wartości spółki poprzez długoterminowe decyzje finansowe, Polska Akademia Rachunkowości, Warszawa - Rzeszów 2007

Dahlsrud A.: How corporate social responsibility is defined: an analysis of 37 definitions, Corporate Social Responsibility and Environmental Management 15/2008, s. 1-13. (Crossref)

Doś A.: Warunki i strategie kreacji wartości przedsiębiorstwa w oparciu o odpowiedzialność społeczną -ujęcie syntetyczne, Finansowy Kwartalnik Internetowy "e-Finanse, 7(3)/2011, s. 29-41.

Drucker P.: The new society of organizations, Harvard Business Review September- October 1992, s. 95-104.

Fernando C.S., Sharfman M.P., Uysal V.B.: Corporate environmental policy and shareholder value: Following the smart money, Journal of Financial and Quantitative Analysis 52/2017, s. 2013-2051. (Crossref)

Freeman R.E.: Strategic Management. A Stakeholder Approach, Pitman Books Limited, Boston 1984.

Friede G., Busch T., Bassen A.: ESG and financial performance: aggregated evidence from more than 2000 empirical studies, Journal of Sustainable Finance & Investment 5/2015, s. 210-233. (Crossref)

Friedman M.: The social responsibility of business is to increase its profits, New York Times Magazine, September 13 1970, s. 32-33.

Hillman A.J., Keim G.D.: Shareholder Value, Stakeholder Management and Social Issues: What's the Bottom Line? Strategic Management Journal 22/2001, s. 125-139. (Crossref)

Lins K.V., Servaes H., Tamayo A.: Social capital, trust, and firm performance: The value of corporate social responsibility during the financial crisis, Journal of Finance 72/2017, s.1785- 1823. (Crossref)

Marcinkowska M.: Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw a ich wyniki ekonomiczne - aspekty teoretyczne, Przegląd Organizacji 10/2010, s. 7-10. (Crossref)

Margolis J.D., Elfenbein H.A., Walsh J.P.: Does it pay to be good... and does it matter? A metaanalysis of the relationship between corporate social and financial performance, 2009. Retrived: http://ssrn.com/abstract=1866371. Access: 12.05.2019. (Crossref)

Margolis J.D., Walsh J.P.: People and Profits? The Search for a Link between a Company's Social and Financial Performance, Lawrence Erlbaum: Mahwah, New Jersey 2001. (Crossref)

McGuire J.B., Sundgren A., Schneeweis T.: Corporate social responsibility and firm performance, Academy of Management Journal 31/1988, s. 854-872. (Crossref)

Mittal R. K., Sinha N., Singh A.: An analysis of linkage between economic value added and corporate social responsibility, Management Decision 46(9)/2008, s. 1437-1443. (Crossref)

Orlitzky M., Schmidt F. L., Rynes S. L.: Corporate social and financial performance: A metaanalysis, Organization studies 24(3)/2003, s. 403-441. (Crossref)

Porter M., Kramer M.: Strategy and society: The link between competitive advantage and corporate social responsibility, Harvard Business Review, December 2006, s. 78-92.

Preston L.E., O'Bannon D.P.: The corporate social-financial performance relationship: a typology and analysis, Business & Society 36/1997, s. 419-429. (Crossref)

Rappaport A.: Linking competitive strategy and shareholder value analysis, Journal of Business Strategy 7(4)/1987, s. 58-67. (Crossref)

Sethi S.P.: Dimensions of corporate social responsibility, California Management Review 23(3)/1981, s. 526-538.

Sobczyk M.: W poszukiwaniu wpływu dokonań CSR na wyniki finansowe, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego We Wrocławiu 436/2016, s. 261-269.

Stewart G.B. III.: The quest for value: The EVATM management guide, Harper Business, New York 1991.

Tang Z., Hull C. E., Rothenberg S.: How corporate social responsibility engagement strategy moderates the CSR-financial performance relationship, Journal of Management Studies 49(7)/2012, s. 1274-1303. (Crossref)

Waddock S., Graves S.: Finding the link between stakeholder relations and quality of management, Journal of Investing 6/1997, s. 20-24. (Crossref)

Whelan T., Fink C.: The comprehensive business case for sustainability. Harvard Business Review 21/2016 (October), s. 1-10.

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.