Main Article Content
W obrocie produktami spożywczymi na rynku szczególnie dużą rolę odgrywa handel. Bezpośredni kontakt z konsumentem końcowym, handel, daje szansę na powszechne wykorzystanie metod marketingowych. Metody i strategie marketingowe wynikające ze sprzedaży form i typów jednostek w handlu detalicznym i hurtowym. W artykule tym dokonano przeglądu różnych kombinacji sprzedaży produktów spożywczych, oferujących różne możliwości działań marketingowych. Handel detaliczny, w którym konsumenci zaopatrują się w żywność, jest bardzo rozwinięty, a jednocześnie niezwykle różnorodny. Istnieje wiele firm i organizacji zajmujących się sprzedażą detaliczną żywności i powstają nowe. W przypadku dużego znaczenia dla żywności ma sprzedaż samoobsługowa, a także sprzedaż tradycyjna, pełna obsługa dostawcy obsługi klienta i dealera. W handlu spożywczym najważniejsze są dwie grupy sklepów, tj. sklepy 35 specjalistyczne i ogólne sklepy spożywcze, oferujące szeroki asortyment towarów. Chociaż sprzedaż zdominowała rynek sklepów spożywczych, rozwija się również sprzedaż poza sklepem. W krajach wysoko rozwiniętych szybko rozwijają się nowoczesne formy sprzedaży produktów spożywczych, co skutkuje ogólnym wzrostem sprzedaży poza sklepem. W przypadku żywności może ona obejmować następujące formy sprzedaży: sprzedaż targową i bazarową, sprzedaż artykułów rolno-spożywczych przez producentów w ich gospodarstwach, a także w inny sposób niż poprzez sprzedaż obwoźną (domową), sprzedaż wysyłkową z automatów vendingowych, sprzedaż z dostawą do domu itp. Sprzedaż artykułów spożywczych bezpośrednio w gospodarstwach odgrywa większą rolę m.in. ze względu na chęć konsumentów do kupowania żywności ze znanego źródła oraz wzrost popularności tzw. zdrowej żywności. Nie bez znaczenia dla tej formy zaopatrzenia jest zwiększenie liczby samochodów będących własnością osób fizycznych, co ułatwia komunikację i transport.
Article Details
Chudy S., Pietraszewski M. (2006): The economics of trade. Ed. eMPi2. Poznan.
Kotler Ph. (2010): Kotler on marketing. How to create, win and dominate markets. Rzeczpospolita. Warsaw.
Philip Kotler answers questions about marketing. REBIS Publishing House. Poznan.
Otto J., Olczak A. (2007): Marketing in trade and services. Technical University of Lodz. Lodz.
Pilarczyk B., Sławińska M., Mruk H. (2001): Marketing strategies for traders. PWE. Warsaw.
Red. Pilarczyk B., Mruk H. (2007): Compendium of knowledge about marketing. OWN Warszawa.
Red. Sławińska M. (2008): A compendium of information about trade. OWN Warszawa.
Szmid W. (2002): Media under pressure of globalization. Placet. Warsaw.
"The internal market in 2009", GUS, Warsaw 2010.
Urban S. (1999): Marketing of products food products. Ed. University of Economics, Wroclaw.
Downloads
- Ewa Bak-Filipek, Przemiany na rynku mięsa w Polsce , Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing: Nr 12(61) (2014)
- Agnieszka Parlińska, Urszula Tetwejer, Zmiany celów i mierników rezultatów w poszczególnych zadań z zakresu środowiska , Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing: Nr 6(55) (2011)
- Urszula Tetwejer, Finansowanie ochrony własności intelektualnej ze środków unijnych , Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing: Nr 4(53) (2010)
- Ewa Bąk-Filipek, Finansowanie turystyki w Polsce , Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing: Nr 4(53) (2010)
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.