Czas jako aspekt zachowań konsumenckich

Main Article Content

Augustyna Burlita


Słowa kluczowe : zarządzanie budżetem czasu, zachowania konsumenckie
Abstrakt
Z uwagi na znaczne przyspieszenie tempa ludzkiego życia stanowiące rezultat przemian technologicznych i cywilizacyjnych, nastąpił wzrost roli czasu jako aspektu funkcjonowania człowieka. Czas stał się nie tylko szczególnie cennym dobrem ale również istotnym wyznacznikiem zachowań konsumenckich. Umiejętność gospodarowania budżetem czasu coraz częściej decyduje bowiem o możliwości realizacji założonych przez jednostkę celów zawodowych i prywatnych, a tym samym zaspokojeniu określonych potrzeb. Celem artykułu jest wskazanie na podstawie przeprowadzonych badań wtórnych i pierwotnych roli czasu w zachowaniach konsumenckich oraz charakterystyka problemów współczesnego konsumenta z zarządzaniem budżetem czasu na przykładzie mieszkańców Szczecina. Na podstawie analizy wyników badań można wnioskować, że większość konsumentów, zwłaszcza tych wykształconych i osiągających wysokie dochody, żyje pod presją czasu i w różnym zakresie boryka się z jego „brakiem”. Szczególnym problemem związanym z gospodarowaniem budżetem czasu jest jego równoważenie poprzez ustalenie określonych relacji pomiędzy czasem przeznaczanym na poszczególne obszary życia.

Article Details

Jak cytować
Burlita, A. (2013). Czas jako aspekt zachowań konsumenckich. Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse I Marketing, (9(58), 76–87. https://doi.org/10.22630/PEFIM.2013.9.58.6
Bibliografia

Aveni A. F., Imperia czasu. Kalendarze, zegary i kultury, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2001.

Budżet czasu ludności 1.VI.2003-31.V.2004, GUS, Warszawa 2005.

Burlita A., Zachowania konsumentów w czasie wolnym i ich uwarunkowania na przykładzie konsumentów klasy średniej regionu zachodniopomorskiego, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2006.

Bywalec C., "Nowa konsumpcja" - klucz do rozwoju, "Nowe Życie Gospodarcze", nr 13/2003.

Cieloch G., Kuczyński J., Rogoziński K., Czas wolny- czasem konsumpcji?, PWE, Warszawa 1992.

Dobowy budżet czasu ludności 1996, GUS, Warszawa 1998.

Goryniak M., Zajęci czasem wolnym, "Charaktery. Magazyn psychologiczny", nr 12/2012.

Gleick J., Szybciej. Przyspieszenie niemal wszystkiego, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2003.

Honore C., Pochwała powolności. Jak zwolnić tempo i cieszyć się życiem, Drzewo Babel, Warszawa 2011.

http://www.projektsukces.pl/zarzadzanie-czasem-najwieksze-bledy.html, dostęp dnia 5.03.2013 r.

http://www.stat.gov.pl/cps/rde/xbcr/gus/rs_rocznik_statystyczny_rp_2011.pdf, dostęp dnia 10.08.2012r.

Jung B. H., Ekonomia czasu wolnego. Zarys problematyki, PWN, Warszawa 1989.

Kozioł L., Zarządzanie czasem pracy, ANTYKWA, Kraków 2000.

Kundera M., Slowness, HarperCollins, New York, 1996.

Nydhal S., W ślepej uliczce pośpiechu, "Forum", nr 1/2011.

Richards E. G., Odmierzanie czasu - kalendarz i jego historia, Wydawnictwo Amber, Warszawa 2002.

Seiwert L. J., Zarządzanie czasem. Bądź panem własnego czasu, Agencja Wydawnicza "Placet", Warszawa 1998.

Tischner J., Etyka solidarności oraz Homo sovieticus, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, Kraków 1992.

Zimbardo P., Boyd J., Paradoks czasu, PWN, Warszawa 2009.

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.