Time as an aspect of consumer behavior

Main Article Content

Augustyna Burlita


Keywords : time budget management, consumer behavior
Abstract
Owing to the significant acceleration of human life, which is a result of technological and civilization changes, the time role as an aspect of human functioning has increased. Time has become not only a particularly valuable good, but also the crucial determinant of consumer behavior. As the time budget management skill more frequently determines a possibility of achieving established by an individual occupational and personal goals, and thus satisfaction of specific needs. The purpose of the article is to identify the time role in consumer behavior and the characteristics of the contemporary consumer problems arising from the time budget exemplified by the inhabitants of Szczecin on the basis of conducted desk and primary research. On the basis of the research results analysis, it can be concluded that the majority of consumers, especially those who are educated and achieve high incomes, live under the pressure of time and to a varying extent wrestle with its "lack". The particular problem of managing the time budget is balancing it by setting determined relations between the time allocated for each area of life.

Article Details

How to Cite
Burlita, A. (2013). Time as an aspect of consumer behavior . The Scientific Journal European Policies, Finance and Marketing, (9(58), 76–87. https://doi.org/10.22630/PEFIM.2013.9.58.6
References

Aveni A. F., Imperia czasu. Kalendarze, zegary i kultury, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2001.

Budżet czasu ludności 1.VI.2003-31.V.2004, GUS, Warszawa 2005.

Burlita A., Zachowania konsumentów w czasie wolnym i ich uwarunkowania na przykładzie konsumentów klasy średniej regionu zachodniopomorskiego, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2006.

Bywalec C., "Nowa konsumpcja" - klucz do rozwoju, "Nowe Życie Gospodarcze", nr 13/2003.

Cieloch G., Kuczyński J., Rogoziński K., Czas wolny- czasem konsumpcji?, PWE, Warszawa 1992.

Dobowy budżet czasu ludności 1996, GUS, Warszawa 1998.

Goryniak M., Zajęci czasem wolnym, "Charaktery. Magazyn psychologiczny", nr 12/2012.

Gleick J., Szybciej. Przyspieszenie niemal wszystkiego, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2003.

Honore C., Pochwała powolności. Jak zwolnić tempo i cieszyć się życiem, Drzewo Babel, Warszawa 2011.

http://www.projektsukces.pl/zarzadzanie-czasem-najwieksze-bledy.html, dostęp dnia 5.03.2013 r.

http://www.stat.gov.pl/cps/rde/xbcr/gus/rs_rocznik_statystyczny_rp_2011.pdf, dostęp dnia 10.08.2012r.

Jung B. H., Ekonomia czasu wolnego. Zarys problematyki, PWN, Warszawa 1989.

Kozioł L., Zarządzanie czasem pracy, ANTYKWA, Kraków 2000.

Kundera M., Slowness, HarperCollins, New York, 1996.

Nydhal S., W ślepej uliczce pośpiechu, "Forum", nr 1/2011.

Richards E. G., Odmierzanie czasu - kalendarz i jego historia, Wydawnictwo Amber, Warszawa 2002.

Seiwert L. J., Zarządzanie czasem. Bądź panem własnego czasu, Agencja Wydawnicza "Placet", Warszawa 1998.

Tischner J., Etyka solidarności oraz Homo sovieticus, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, Kraków 1992.

Zimbardo P., Boyd J., Paradoks czasu, PWN, Warszawa 2009.

Statistics

Downloads

Download data is not yet available.