Stosunek klientów do internetowych zakupów żywności

Main Article Content

Piotr Cyrek


Słowa kluczowe : e-handel żywnością, konsument, zachowania nabywcze
Abstrakt
W kontekście zmian zachodzących w strukturach handlu detalicznego zwraca uwagę rosnący udział sprzedaży realizowanej z wykorzystaniem systemów telekomunikacyjnych oraz Internetu. Tendencje wzrostowe obserwowane są przede wszystkim w grupie produktów nieżywnościowych. Podmioty handlowe coraz częściej oferują możliwość zakupu drogą internetową również żywności. W artykule, na podstawie wyników badań własnych z wykorzystaniem wywiadu kwestionariuszowego, poddano weryfikacji stopień zainteresowania ofertą handlową firm posiadających żywność w sprzedaży internetowej wśród mieszkańców województwa podkarpackiego. Określono częstotliwość dokonywania takich zakupów. Odniesiono się ponadto do destymulant realizacji zaopatrzenia przez gospodarstwa domowe z wykorzystaniem form internetowych, uzupełniających kanały tradycyjne. Pomimo rosnącego zainteresowania nowoczesnymi rozwiązaniami, wśród nabywców żywności powszechne było przekonanie o korzyściach związanych z tradycyjnymi kanałami zaopatrzenia. Rozwiązania internetowe stosowano relatywnie rzadko, co warunkowane było ograniczeniami technicznymi oraz przesłankami subiektywnymi, jak odczucie potrzeby, przyzwyczajenia, umiejętności czy obawy.

Article Details

Jak cytować
Cyrek, P. (2013). Stosunek klientów do internetowych zakupów żywności. Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse I Marketing, (9(58), 99–109. https://doi.org/10.22630/PEFIM.2013.9.58.8
Bibliografia

Bilińska-Reformat K., Internet jako alternatywny kanał dystrybucji sieci handlu detalicznego, "Handel Wewnętrzny" wrzesień-październik 2012, Perspektywy rozwoju marketingu (tom II), S. Makarski, P. Cyrek (red.), Warszawa, s. 422-423.

Cyrek M., Inwestycje w wiedzę warunkiem dostosowań podkarpackich przedsiębiorstw usługowych do uwarunkowań gospodarki opartej na wiedzy. [w:] Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy. z. 26. M.G. Woźniak (red.), Wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2012, s. 242.

Cyrek M., Rozwój sektora usług a gospodarka oparta na wiedzy. Wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2012, s. 8 i dalsze.

Domański T., Marketing przyszłości - wyzwania dla sieci detalicznych. [w:] Marketing przyszłości. Trendy. Strategie. Instrumenty. Marketing w działalności podmiotów rynkowych. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 662, Ekonomiczne Problemy Usług nr 74, G. Rosa, A. Smalec, L. Gracz (red.), Wyd. Nauk. Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2011, s. 64-65.

Feldy M., Mróz B., Rozwój handlu elektronicznego w Polsce. [w:] Handel wewnętrzny w Polsce 2006-2011. U. Kłosiewicz-Górecka (red.), Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur, Warszawa 2011, s. 215-231.

Pilarczyk B., Sławińska M., Mruk H., Strategie marketingowe przedsiębiorstw handlowych, PWE, Warszawa 2001, s. 250-257.

Reformat B., Delikatesy internetowe jako nowa forma sprzedaży na rynku FMCG, "Handel Wewnętrzny" wrzesień-październik 2012, Perspektywy rozwoju marketingu (tom II), S. Makarski, P. Cyrek (red.), Warszawa, s. 428-431.

Rudzewicz A., Funkcjonowanie e-handlu w Polsce. [w:] Marketing przyszłości. Trendy. Strategie. Instrumenty. Zachowania podmiotów na konkurencyjnym rynku. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 595, Ekonomiczne Problemy Usług nr 55, G. Rosa, A. Smalec, L. Gracz (red.), Wyd. Nauk. Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2010, s. 558-559.

Szulczyńska U., Kubicka A., E-commerce w Polsce i Niemczech - wyniki badań ankietowych. [w:] Marketing przyszłości. Trendy. Strategie. Instrumenty. Przedsiębiorstwo i konsument w ewoluującym otoczeniu. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 661, Ekonomiczne Problemy Usług nr 73, G. Rosa, A. Smalec (red.), Wyd. Nauk. Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2011, s. 659-668.

Szumilak J. (red.), Handel detaliczny. Funkcjonowanie i kierunki rozwoju. Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2004, s. 22-29.

Śmiechowska M., Internet w handlu żywnością. [w:] Marketing przyszłości. Trendy. Strategie. Instrumenty. Zachowania podmiotów na konkurencyjnym rynku. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 595, Ekonomiczne Problemy Usług nr 55, G. Rosa, A. Smalec, L. Gracz (red.), Wyd. Nauk. Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2010, s. 604-609.

Waniowski P., Różnicowanie cen jako wyraz orientacji na klienta. [w:] Marketing przyszłości. Trendy. Strategie. Instrumenty. Konkurencyjność i wizerunek podmiotów rynkowych. G. Rosa, A. Smalec (red.), Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 710, Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu nr 24, Wyd. Nauk. Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2012, s. 229.

Electronic commerce www.wto.org/english/thewto_e/glossary_e/glossary_e.htm, dostęp: 20.02.2013.

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.