Pomiar satysfakcji klientów korzystających z usług biur podróży z Lubelszczyzny jako kluczowy element marketingu współczesnego

Main Article Content

Julia Wojciechowska-Solis


Słowa kluczowe : satysfakcja klienta, poziom jakości obsługi, jakość oczekiwana, biura podróży, region lubelski
Abstrakt
Artykuł podejmuje zagadnienia zależności pomiędzy poziomem jakości świadczonych usług a satysfakcją klientów którzy z nich korzystają. W artykule przedstawiono wyniki badań ankietowych przeprowadzonych metodą Servqual w 2012 roku wśród 200 klientów lubelskich biur podróży. Celem badań było określenie poziomu satysfakcji klienta ze świadczonych przez biura podróży usług (określenia różnicy pomiędzy jakością świadczoną przez biura podroży, a jakością oczekiwaną przez klientów). Na podstawie przeprowadzonych badań stwierdza się, że poziom satysfakcji ze świadczonych usług jest zadawalający dla klientów, aczkolwiek różnica pomiędzy jakością świadczoną a oczekiwaną daje właścicielom biur podróży do myślenia, że są punkty krytyczne wymagające natychmiastowej ingerencji z ich strony, aby utrzymać dotychczasowy poziom zainteresowania klientów ich usługami. Znaczny wpływ na poziom satysfakcji klientów mają wymiar materialny obudowy usługi, a także fachowość personelu i zaufanie do niego.

Article Details

Jak cytować
Wojciechowska-Solis, J. (2013). Pomiar satysfakcji klientów korzystających z usług biur podróży z Lubelszczyzny jako kluczowy element marketingu współczesnego. Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse I Marketing, (9(58), 638–645. https://doi.org/10.22630/PEFIM.2013.9.58.55
Bibliografia

Asubonteng P., McCleary K. J., Swan J. E., (1996) "SERVQUAL revisited: a critical review of service quality", Journal of Services Marketing, Vol. 10 Iss: 6. (Crossref)

Brilman J., Nowoczesne koncepcje i metody zarządzania, PWE, Warszawa 2002.

Gilmore A., Usługi - marketing i zarządzanie, PWE, Warszawa 2006.

Iacobucci, D., Grayson, K.A. and Ostrom, A.L. (1994), "The calculus of service quality and customer satisfaction: theoretical and empirical differentiation and integration", in Swartz, T.A., Bowen, D.A. and Brown, S.W. (Eds), Advances in Services and Marketing and Management, Vol. 3, JAI Press, Greenwich, CT and New York, NY. (Crossref)

Kotler Ph,. Jak tworzyć, zdobywać i dominować na rynkach, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2006.

Lisowski J., Określić satysfakcję klienta, Marketing w Praktyce 1999, nr 5.

Nieżurawski L., Kobylanski A., Pawłowska B., Pomiar satysfakcji klientów i jego znaczenie dla przedsiębiorstw - problemy badawcze, Problemy Jakości 2003, nr 3.

Pawlak W., Od TQM do TQL, Problemy Jakości 2004, nr 6.

Sawicki B., Wojciechowska-Solis J., TQM a potencjał konkurencyjny biur turystycznych województwa lubelskiego i obwodu winnickiego, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 591, Ekonomiczne Problemy Usług nr 53, Szczecin 2010.

Urbanek G., Jakość, satysfakcja, rentowność - łańcuch przyczynowo - skutkowy, Marketing i Rynek 2004, nr 6.

Wisz - Cieszyńska M., Badanie postaw i satysfakcji klientów instytucjonalnych z oferowanego poziomu obsługi, Świat marketingu - internetowe czasopismo marketingowe, Listopad 2002.

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.