Motywy zachowań proekologicznych w kontekście zmieniającego się poziomu świadomości ekologicznej Polaków

Main Article Content

Jolanta Zrałek


Słowa kluczowe : motywy, proekologiczne zachowania konsumentów, świadomość ekologiczna
Abstrakt
Celem niniejszego opracowania było wskazanie i scharakteryzowanie motywów wybranych proekologicznych zachowań konsumentów na tle zmian poziomu świadomości ekologicznej Polaków. Podstawowe dla realizacji tego celu informacje pochodziły z przeprowadzonych przez autorkę badań pierwotnych – dwóch badań ankietowych zrealizowanych w 2012 roku na niereprezentatywnych próbach studentów Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. Zmiany w poziomie świadomości ekologicznej Polaków analizowano na podstawie informacji pochodzących ze źródeł wtórnych – raportów z ogólnopolskich badań przeprowadzonych przez wyspecjalizowane agencje badawcze. Podstawowym wnioskiem opracowania jest stwierdzenie, że proekologiczne zachowania konsumentów mają charakter polimotywacyjny. Pomimo rosnącego poziomu świadomości ekologicznej Polaków przesłanki ekologiczne nie są też podstawową przyczyną ich proekologicznych zachowań.

Article Details

Jak cytować
Zrałek, J. (2013). Motywy zachowań proekologicznych w kontekście zmieniającego się poziomu świadomości ekologicznej Polaków. Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse I Marketing, (9(58), 656–668. https://doi.org/10.22630/PEFIM.2013.9.58.57
Bibliografia

Badanie świadomości i zachowań ekologicznych mieszkańców Polski. Raport TNS Polska dla Ministerstwa Środowiska, Warszawa 2012 http://www.mos.gov.pl/g2/big/2012_11/037ac15934792054904ccafce588677c.pdf, access: 3.03.2013

Badanie świadomości osobistego wpływu człowieka na środowisko. Wyniki - 2012. Fundacja Nasza Ziemia, http://www.nfosigw.gov.pl/gfx/nfosigw/userfiles/files/aktualnosci/2012/09/raport-zbadania-opinii-publicznej-2012.pdf, access: 2.03.2013

Bałtromiuk A., Burger T.: Polacy w zwierciadle ekologicznym. Raport z badań nad świadomością ekologiczną Polaków w 2008 roku. Institute For Sustainable Developement, http://www.ine-isd.org.pl/theme/UploadFiles/File/publikacje/raporty/polacywzwierciadleekologicznym.pdf, access: 27.02.2013

Cherrier H., Black I. R., Lee M.: Intentional non-consumption for sustainability. Consumer resistance and/or anti-consumption? European Journal of Marketing vol.45 no. 11/12/2011 (Crossref)

Dagher G. K., Omar Itani S.: The influence of Environmental Attitude, Environmental Concern and Social Influence on Green Purchasing Behavior, Review of Business Research vol. 12 no.2/2012

Dembkowski S., Hanmer - Lloyd S.: The Environmental Value - Attitude - System Model: a Framework to Guide the Understanding of Environmentally - Conscious Consumer Behaviour, Journal of Marketing Management no. 10/1994 (Crossref)

Evans M. J., Moutinho L., Raaij van W. F.: Applied Consumer Behaviour, Addison - Wesley, Harlow 1997

Górnicki K.: Wybrane problemy badań świadomości ekologicznej. Interes jako kategoria badania świadomości ekologicznej. [W]: Kapitał ekologiczny mieszkańców Polski Północno-Wschodniej. Red. K. Górnicki, Fundacja Zielone Płuca Polski, Białystok - Bydgoszcz - Toruń - Olsztyn - Warszawa 2010

Papuziński A.: Świadomość ekologiczna w świetle teorii i praktyki (Zarys politologicznego modelu świadomości ekologicznej), Problemy Ekorozwoju vol. 1 no. 1/2006

Zachowania proekologiczne Polaków. Komunikat z Badań CBOS, Warszawa, marzec 2011 http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2011/K_023_11.PDF, access: 27.02.2013

Zawojska, A. (2008). Wpływ kursu walutowego na poziom wsparcia producentów rolnych na przykładzie Polski, Roczniki Naukowe SERiA, 10(1),497-502.

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.