Marketing zrównoważony jako czynnik wzrostu innowacyjności w małych i średnich przedsiębiorstwach

Main Article Content

Monika Zajkowska


Słowa kluczowe : marketing zrównoważony, innowacje, małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP), innowacje zorientowane na zrównoważony rozwój
Abstrakt
Innowacyjność stanowi obecnie kluczowy czynnik dla przedsiębiorstw, aby skutecznie konkurować w zmieniających się otoczeniu gospodarczym. Jednym z coraz bardziej istotnych czynników innowacji może być zrównoważony marketing, koncepcja, która ma na celu integrację wymiaru ekologicznego, społecznego i ekonomicznego w procesie zarządzania. Szczególnie małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP) są pod rosnącą presją, aby oferować bardziej ekologiczne, czystsze, bezpieczniejsze alternatywy dla istniejących produktów. Zmiana w podejściu do tworzenia nowych produktów i usług, jak tworzyć, dostarczać i komunikowania oferty firmy lub zasad współpracy z dostawcami i klientami są podstawą do zwiększenia poziomu innowacyjności i minimalizacji negatywnego wpływu działalności gospodarczej na społeczeństwo. Zrównoważony marketing jest ściśle związany z rozwojem innowacji, a w związku z tym ma wpływ na rozwój gospodarczy. Zatem rola marketingu staje się coraz bardziej znacząca, z jednej strony, na rozwój zachowania konsumentów wobec zasad zrównoważonego rozwoju, z drugiej strony, korzystania z możliwości tworzenia nowych innowacyjnych rozwiązań w przedsiębiorstwie.

Article Details

Jak cytować
Zajkowska, M. (2015). Marketing zrównoważony jako czynnik wzrostu innowacyjności w małych i średnich przedsiębiorstwach. Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse I Marketing, (14(63), 172–181. https://doi.org/10.22630/PEFIM.2015.14.63.29
Bibliografia

Annual Review 2003 Reconciling the public and business Agendas, 2004, WBCSD, http://www.wbcsd.org/, 2003, p.12.

Acedo F., Florin J.: An entrepreneurial cognition perspective on the internationalization of SMEs, "Journal of International Entrepreneurship", Vol. 4, Nr 1, 2006, p. 49-67. (Crossref)

Adamczyk J., Nitkiewicz T.: Programowanie zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstw, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2007, p.7-8.

Audretsch D.: Research issues relating to structure, competition, and performance of small technology-based firms, "Small Business Economics", Vol. 16, Nr 1, 2001, p. 37-51. (Crossref)

Belz F.M., Peattie K.: Sustainability Marketing: A Global Perspective, Chichester: Wiley, 2009, p. 31.

Belz F.M., Peattie K.: Sustainability Marketing: A Global Perspective. Wiley 2012, p. 16.

Dibrell C., Davis P., Craig J.: Fuelling innovation through information technology in SMEs, "Journal of Small Business Management", Vol. 46, Nr 2, 2008, p. 203-218. (Crossref)

Drucker P.F.: Managing in the Next Society, Truman Talley Books 2002, p. 34.

Freel, M.: Sectoral patterns of small firm innovation, networking and proximity, "Research Policy", Vol. 32, Nr 3, 2003, p. 751-770. (Crossref)

GUS, Nauka i Technika w Polsce w 2008 roku, Warszawa 2010, p. 137.

Hunt S.D.: Sustainable marketing, equity, and economic growth: a resource-advantage, economic freedom approach, "Journal of the Academy Marketing Science", Vol. No. 39, 2001, p.8-22.

Karaganni S., Labriandis L.: The pros and cons of SME going international, "Eastern European Economics", Vol. 39, Nr 2, 2001, p. 5-29. (Crossref)

Layton R., Grossbart S.: Macromarketing: past, present and possible future, "Journal of Macromarketing" 2006, vol. 26, no. 2., p.6. (Crossref)

Lituchy T., Rail A.: Bed and breakfasts, Small Inns, and the Internet: The impact of technology on the globalization of small businesses, "Journal of International Marketing", Vol. 8, Nr 2, 2000, p. 86-97. (Crossref)

Low D., Chapman R.: Inter-relationships between innovation and market orientation of SMEs, "Management Research News", Vol. 30, Nr 12, 2007, p. 878-891. (Crossref)

Raport PARP: Determinanty rozwoju innowacyjności firmy w kontekście poziomu wykształcenia pracowników, Ekspertyza przygotowana dla PARP - Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości 2009, p. 9.

Pearce D., Barbier E., Markandya A.: Sustainable Development, Economics and Environment in the Third World, Earthscan Publications, London 1997, p.5-7.

Piontek F.: Konstytucyjna zasada zrównoważonego rozwoju a możliwość jej wdrożenia w skali państwa i w wymiarze lokalnym, "Środowisko i Rozwój", 2000, nr 1-2, p.22.

Piontek F., Piontek B., Piontek W.: Ekorozwój i narzędzia jego realizacji, Białystok 1997.

Salvato C., Lassini U., Wiklund J.: Dynamics of external growth in SMEs: Process of model acquisition capabilities emergence, "Schmalebach Business Review", Vol. 59, Nr 3, 2007, p. 282-305. (Crossref)

Word Commission on Environment and Development, Report 1987, p. 43.

World Business Council for Sustainable Development 2004.

Wagner M., Llerena P.: Drivers for Sustainability-Related Innovation: A Qualitative Analysis of Renewable Resources, Industrial Products and Travel Services. Document de Travail, n◦ 2008-22.Working paper.

Zajkowska M.: Innovation Support from R&D Institutions in Small and Medium Sized Enterprises in the Baltic Sea Region, "SMEs' Management in the 21st Century - Challenges and Solutions", Csaba Bálint Illés (red.), Częstochowa 2012, p. 284-297. (Crossref)

Zajkowska M.: Socially responsible education as a chance for innovation growth - future challenge for the high schools in Poland, "Corporate Social Responsibility and Women's Entrepreneurship around the Mare Balticum", Baltic Sea Academy, Germany 2013, p. 154-161.

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.