W poszukiwaniu wiarygodnych metod pomiaru skuteczności budowania marek miast

Main Article Content

Anna Augustyn
Magdalena Florek
Marta Hereźniak


Słowa kluczowe : marketing terytorialny, branding, metody pomiaru skuteczności marek miast, kapitał marki
Abstrakt
Celem artykułu jest przedstawienie różnorodnych perspektyw rozumienia skuteczności działań na rzecz budowania marek miast. Autorki proponują podejście do zagadnienia pomiaru skuteczności strategii marki miasta, czerpiąc zarówno z dorobku marketingu, jak i zarządzania publicznego oraz określają implikacje takiego podejścia dla praktyki zarządzania markami miast.W opracowaniu zastosowano analizę aktualnych podejść do pomiaru skuteczności działań marketingowych przez miasta, uwzględniając perspektywę marketingową i zarządzania publicznego. Analiza dotyczyła przeglądu założeń powyższych ujęć w kontekście stosowanych metod pomiaru. Szczególną uwagę poświęcono koncepcji kapitału marki terytorialnej, który jest propozycją kompleksowego ujęcia skuteczności podejścia marketingowego wyrażonego w kategoriach marki, uwzględniającego przede wszystkim perspektywę nabywców oferty jednostek samorządowych.Projektując system pomiaru skuteczności strategii marki miasta, podmioty publiczne powinny rozpocząć od ustalenia czym jest marka miejsca, jakie funkcje pełni i jaki jest potencjalny zakres jej oddziaływania. Następnie przyjmując wskaźniki oceny skuteczności powinny równolegle uwzględnić te, które będą odnosiły się do kilku wybranych metod pomiarowych, uwzględniających materialne i niematerialne (wizerunkowe, emocjonalne) rezultaty, wywodzące się nie tylko z marketingu, ale również z zarządzania publicznego oraz biorąc pod uwagę różne perspektywy czasowe występowania owych rezultatów. Pozwoli to na bardziej całościowe ujęcie oddziaływania marki na rzeczywistość jednostki terytorialnej, jaka jest miasto.

Article Details

Jak cytować
Augustyn, A., Florek, M., & Hereźniak, M. (2017). W poszukiwaniu wiarygodnych metod pomiaru skuteczności budowania marek miast. Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse I Marketing, (17(66), 25–45. https://doi.org/10.22630/PEFIM.2017.17.66.2
Bibliografia

Aaker D.A.: Managing Brand Equity. Capitalizing on the Value of a Brand Name, The Free Press, New York 1991

Aaker D.A: Brand Leadership, The Free Press: New York, NY 2000

Aaker D.A: Building Strong Brands, The Free Press: New York, NY 1996

Anders-Morawska J., Rudolf W.: Orientacja rynkowa we współrządzeniu miastem, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015

Anholt S.: Competitive Identity: The New Brand Management for Nations, Cities and Regions, Palgrave Macmillan, New York 2007

Arnaboldi M., Lapsley I., Steccolini I.: Performance Management in the Public Sector: The Ultimate Challenge, Financial Accountability & Management, 31(1), February,0267-4424, 2015 (Crossref)

Belloso J.C.: Evaluation of Existing Rankings and Assessment of the Country Brand, Paradigmes, 5/2010

Boo S., Busser J., Baloglu S.: A Model of Customer-based Brand Equity and Its Application to Multiple Destinations, Tourism Management, vol. 30, 2009 (Crossref)

Bouckaert G., Halligan J.: Managing performance, International comparisons, Routledge, London 2008 (Crossref)

Bouckaert G.: Conference paper, SSPA-SDA Bocconi Conference 2010, session: Public Sector Performance; managing Governments by numbers, http://sna.gov.it/www.sspa.it/wpcontent/uploads/2010/11/Bouckaert_Rome-2010.pdf, [data dostępu: 13.03.2017]

Cai L.A.: Cooperative Branding for Rural Destinations, Annals of Tourism Research, vol. 29, 3/2002 (Crossref)

Chaudhuri A.: Brand Equity or Double Jeopardy?, Journal of Product & Brand Management, vol. 4, 1/1995 (Crossref)

Chu S., Keh H.T.: Brand Value Creation: Analysis of the Interbrand-Business Week Brand Value Rankings, Marketing Letters, vol. 17, 4/2006 (Crossref)

Davis S.: A vision for the year 2000: brand asset management, Journal of Consumer Marketing, Vol. 12, 4/1995 (Crossref)

Feldwick P.: Defining a Brand, [w:] Cowley D. (ed.): Understanding Brands, Kogan Page, London 1991

Florek M.: Kapitał marki miasta zorientowany na konsumenta - źródła i pomiar, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań 2014

futurebrand.com, Future Brand, Country Brand Index,

http://www.futurebrand.com/images/uploads/studies/cbi/2011-2012_FutureBrand_CBI_ENG.pdf [data dostępu: 12.07.2013]

Gfkamerica.com, The Anholt-GfK Roper City Brands Index, http://www.gfkamerica.com/practice_areas/roper_pam/placebranding/cbi/index.en.html 2012, [data dostępu: 03.07.2013]

Glińska E., M. Florek, Kowalewska A.: Wizerunek miasta - od koncepcji do wdrożenia, Wolters Kluwer Business, Warszawa 2009

Hanna S., Rowley J.: Towards a strategic place brand-management model, Journal of Marketing Management, Vol. 27 Nos 5/6, 2011 (Crossref)

Hereźniak M.: Marka Narodowa. Jak skutecznie budować wizerunek i reputację kraju, PWE, Warszawa 2011

Hildreth J.: The Saffron European City Brand Barometer. Revealing Which Cities Get the Brands They Deserve, Saffron Brand Consultants, http://www.macrame.tv/storage/Saff_CityBrandBarom.pdf 2008, [data dostępu 1.07.2009]

Insch A.: Managing Residents' satisfaction with city life: application of importance satisfaction analysis, Journal of Town and City Management, 1(2)/2010

Kamakura W.A., Russell G.J.: Measuring Consumer Perceptions of Brand Quality with Scanner Data: Implications for Brand Equity, Report No. 91-122. Marketing Science Institute, Cambridge, 1991

Keller K.L.: Conceptualizing, Measuring and Managing Customer-based Brand Equity, Journal of Marketing, vol. 57, 1/1993 (Crossref)

Kim H.B., Kim W.G., An J.A.: The Effect of Consumer-based Brand Equity on Firms' Financial Performance, Journal of Consumer Marketing, vol. 20, 4/2003 (Crossref)

Kłeczek R.: Marketing i wartość. Metodologiczne aspekty badania skuteczności i działań marketingowych, Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, Wrocław 2012

Konecnik M., Gartner W.C.: Customer-based Brand Equity for Destination, Annals of Tourism Research, vol. 34, 2/2007 (Crossref)

Łapiński A.: Badania mediów dla celów reklamy, [w:] Komunikacja marketingowa, Rydel M. (red.), Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Kadr, Gdańsk 2001

Lin J., Lee P.: Performance Management in Public Organizations: A Complexity Perspective, International Public Management Review, Vol. 12, 2/2011

Lucarelli A., Unraveling the Complexity of "city brand equity": A Three-dimensional Framework, Journal of Place Management and Development, vol. 5, 3/2012 (Crossref)

Malinowska M.: Efektywność i skuteczność komunikacji marketingowej, Difin, Warszawa 2015

Matwiejczuk R.: Zarządzanie marketingowo-logistyczne. Wartość i efektywność, C.H. Beck, Warszawa 2006

Mizik N., Jacobson R.: The Financial Value Impact of Perceptual Brand Atributes, Journal of Marketing Research, vol. 45, 1/2008 (Crossref)

Modzelewski P.: Kontrola zarządcza w jednostkach sektora publicznego w zakresie pomiaru skuteczności i efektywności, [w:] Sienkiewicz P., Świeboda H. (red.): Bezpieczeństwo, efektywność, budżet zadaniowy, AON, Warszawa 2014

Papadopoulos N., Heslop L.: Country Equity and Country Branding: Problems and Prospects, Journal of Brand Management, vol. 9, 4-5/2002 (Crossref)

Papadopoulos N.: Place Branding: Evolution, Meaning and Implications, Place Branding, vol. 1, 1/2004 (Crossref)

Pike S. D.: Consumer brand equity measures, Journal of Travel and Tourism Marketing, 22(1)/2007 (Crossref)

Pszczołowski J.: Mała encyklopedia prakseologii i teorii organizacji. Ossolineum, Wrocław 1978

Russo S., Frnetii F., Guthrie J., Marcon G.: Public Value Management: Measuring and Reporting, Emerald Group Publishing, Bingley 2014

Rust R. T., Lemon K. N., Zeithaml V.A.: Return on marketing: Using customer equity to focus marketing strategy, Journal of Marketing, 2004 (Crossref)

Sun B.: Public Management, Bestbooks Publisher New, Taipei 2009

Szołno O.: Wybrane aspekty pomiaru efektywności i skuteczności jednostki samorządu terytorialnego. Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia, 6/1 (84), 91-99. DOI: 10.18276/frfu.2016.84/1-08, 2016. s. 92 (Crossref)

Szulce H., Żyminkowski T.: Znaczenie efektywności działań marketingowych w kształtowaniu wartości przedsiębiorstwa, Wyd. Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań 2010

Ustawa o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009, Dz.U. 2009 Nr 157 poz. 1240, art. 44 pkt. 3

Winters L.C.: Brand Equity Measures: Some Recent Advances, Marketing Research, vol. 3, 1991

Zenker S.: How to catch a city?, The concept and measurement of place brands, Journal of Place Management and Development, vol. 4, 1/2011 (Crossref)

Zieleniewki J.: Organizacja i Zarządzanie, PWN, Warszawa 1976

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.