Inteligentne zarządzanie dziedzictwem kulturowym w procesie budowania marek miast

Main Article Content

Anna Augustyn
Justyna Anders-Morawska
Marta Hereźniak


Słowa kluczowe : zarządzanie dziedzictwem kulturowym, smart city, marka miasta
Abstrakt
Cel: Celem artykułu jest analiza zmian w podejściu do zarządzania dziedzictwem kulturowym w procesie budowania marek miast przy zastosowaniu elementów koncepcji miasta inteligentnego. Ewolucja paradygmatu zarządzania dziedzictwem od ochrony, poprzez konserwację po planowanie wymaga od decydentów przyjęcia proaktywnej postawy wobec użytkowników miasta w procesach współdecydowania o definiowaniu i wykorzystywaniu lokalnego dziedzictwa. Wykorzystanie inteligentnych narzędzi w komunikowaniu się z użytkownikami, tworzeniu zasobów, czy dystrybucji dóbr kultury służy usprawnieniu procesów tworzenia marek miast opartych o kulturę. Metody: Wchodząc od paradygmatu planowania dziedzictwa, jako modelowego ujęcia nowoczesnej polityki kulturalnej, przeanalizowano dane wtórne dotyczące praktyk wybranych miast z zakresu zarządzania kulturą, które wpisują się w koncepcję smart city. Dokonano przeglądu dobrych praktyk w zakresie inteligentnego zarządzania dziedzictwem kulturowym pochodzących z miast zrzeszonych w sieci miast kreatywnych UNESCO, które z dziedzictwa kulturowego uczyniły idee przewodnią swoich marek. Na tym tle zaprezentowano dyskusję na temat aktualnych uwarunkowań budowania marki miasta, traktując dziedzictwo kulturowe jako jeden z jej najważniejszych komponentów. Wyniki: W opracowaniu zidentyfikowano metody i narzędzia bazujące na nowych technologiach, które są najbardziej użyteczne w obszarze zarządzania dziedzictwem kulturowym jako komponentem marki miasta. Wskazano na kluczowe znaczenie nowych technologii w brandingu miast w obszarze kultury, jako narzędzi, które pozwalają na najpełniejszą realizację idei partycypacji obywatelskiej i koprodukcji (integracja wymiarów smart living i smart people w polityce kulturalnej miast inteligentnych).

Article Details

Jak cytować
Augustyn, A., Anders-Morawska, J., & Hereźniak, M. (2018). Inteligentne zarządzanie dziedzictwem kulturowym w procesie budowania marek miast. Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse I Marketing, (20(69), 20–36. https://doi.org/10.22630/PEFIM.2018.20.69.26
Bibliografia

Ashworth G.: Planowanie dziedzictwa, Międzynarodowe Centrum Kultury Kraków, Kraków 2015

Ashworth G., Kavaratzis M.: Why brand the future with the past?. The roles of heritage in the construction and promotion of place brand reputations, [w:] International Place Branding Yearbook: managing Reputational Risk, Go F., Govers R., (red.), Londyn 2011 (Crossref)

Ashworth, G., Larkham, P.J. (red.): Building a new heritage: tourism, culture and Identity in the New Europe, London 1994

Augustyn A.: Smart Cities - kierunek rozwoju miast XXI w. w świetle polityki spójności UE [w:] Miasta Polski na początku XXI wieku. Demografia-Współpraca-Samorząd, Dziechciarz T., Krawczyk-Sawicka A. (red.), Katolicki Uniwersytet Lubelski, Stalowa Wola 2013

Braun E., Kavaratzis M., Zenker S.: My city - my brand: the different roles of residents in place branding, Journal of Place Management and Development, 6 (1) 2013 (Crossref)

Brunello A.: Crowdfunding. Podręcznik, CeDeWu, Warszawa 2015

Carman J.: Against Cultural Property: archaeology, ownership and heritage, Duckworth, London 2005

Castells M.: Społeczeństwo sieci, PWN, Warszawa 2011

Eshuis J., Braun E., Klijn E.-H.: Place Marketing as Governance Strategy: An Assessment of Obstacles in Place Marketing and Their Effects on Attracting Target Groups, Public Administration Review, Volume 73, Issue 3, 2013 (Crossref)

Eshuis J., Edwards A.: Branding the City: The Democratic Legitimacy of a New Mode of Governance, Urban Studies, 50(5) 2013 (Crossref)

Fan H.: Branding a place through its historical and cultural heritage: The branding project of Tofu Village in China, Place Branding and Public Diplomacy, November 2014, Volume 10, Issue 4 (Crossref)

Hague L.A.: Identity and place: a critical comparison of three identity theories, Architectural Science Review 1, 2007 (Crossref)

Hankinson G.: Relational Network Brands: Towards a Conceptual Model of Place Brands, Journal of Vacation Marketing, 10(2), 2004 (Crossref)

Hereźniak M.: Place branding and citizen involvement - participatory approach to building and managing city brands, International Studies Interdisciplinary Political And Cultural Journal, Vol. 19, No. 1/2017. (Crossref)

Insch A., Florek M.: Place Satisfaction of City Residents: Findings and Implications for City Branding [w:] Towards Effective Place Brand Management: Branding European Cities and Regions, Ashworth G. J., Kavaratzis M. (red.), 2010 (Crossref)

Jersand E.M.: Inclusive Place Branding. What it is and how to progress towards it, University of Göteborg, School of Business Economics and Law, Göteborg 2016

Kavaratzis M., Hatch M.J.: The dynamics of place brands: an identity-based approach to place branding theory, Marketing Theory, 13(1), 2013 (Crossref)

Kobyliński Z.: Czym jest, komu jest potrzebne i do kogo należy dziedzictwo kulturowe?, MAZOWSZE Studia Regionalne nr 7/2011 23

Kowalik W., Matlak M., Nowak A., Noworól K., Noworól Z., Kultura lokalnie: między uczestnictwem w kulturze a partycypacją w zarządzaniu, Małopolski Instytut Kultury, Kraków 2011

Małachowicz E., Konserwacja i rewaloryzacja architektury w środowisku kulturowym, Wrocław 2007.

Merrilees B., Miller D., Herington C.: Multiple stakeholders and multiple city meanings, European Journal of Marketing, 2012, Vol. 46(7-8) (Crossref)

Otwarte innowacje na pograniczu przemysłów kreatywnych, nauki i biznesu, Warszawa: Fish Ladder, Platige Image, PwC Polska, www.nck.pl/media/attachments/319105/otwarte innowacje-raport.pdf

Rozbicka M.: Zarządzanie Światowym Dziedzictwem Kulturowym, Warszawa: Narodowy Instytut Dziedzictwa 2015, https://www.nid.pl/pl/Wydawnictwa/inne wydawnictwa/Managing Cultural WH_PL% 20(3).pdf

Schaffers H., Komninos N., Pallot M., Trousse B., Nillsson M., Oliveira A.: Smart Cities and the Future Internet: Towards Cooperation Frameworks for Open Innovation, https://wwwsop. inria.fr/teams//axis/pages/bestpaper/FIA2011t.pdf (Crossref)

Sevin H.E.: Understanding cities through city brands. City branding as a social and semantic network, Cities, 38 (2014) (Crossref)

Sobolak D.: Crowdsourcing a digitalizacja - mądrość tłumów w cyfrowej kulturze, http://warsztat.org.pl/wpcontent/uploads/2016/03/ekspertyza_crowdsourcing.pdf

Stawasz D., Sikora-Fernandez D.: Zarządzanie w polskich miastach zgodnie z koncepcją smart city, Placet, Warszawa 2015

Steinberg S.: The Crowdfunding Bible. How to Raise Money for any Startup, Video Game or Project, www.crowdfundingguides.com/The Crowdfunding Bible.pdf

Strycharz J.: Organizacje a rozwój kultury [w:] Hausner J., Karwińska A., Purchla J., Kultura a rozwój, Warszawa: Narodowe Centrum Kultury, http://nck.pl/media/2014-01-21/podrecznik_copy1.pdf

Tythacott L., Arvantis K.: Museums and Restitution: New Practices, New Approaches, Routledge 2016 (Crossref)

UNESCO, Creative Cities Network Mission Statement, 2014 https://en.unesco.org/creativecities/sites/creative-cities/files/Mission_Statement_UNESCO_Creative_Cities_Network.pdf

Vecco M., A definition of cultural heritage: From the tangible to the intangible, Journal of Cultural Heritage, Volume 11, Issue 3, July-September 2010, https://doi.org/10.1016/j.culher.2010.01.006 (Crossref)

http://kulturainnowacje.pl/technologie

https://www.crowdfunding4culture.eu/

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.