Wykorzystanie influencer marketingu w kreowaniu wizerunku marki

Main Article Content

Ewa Jaska
Bartosz Gomoła
Agnieszka Werenowska


Słowa kluczowe : influencer marketing, marka, influencer, wizerunek, ambasador marki
Abstrakt
Celem artykułu jest zdefiniowanie influencer marketingu i jego wykorzystania w procesie kreowania wizerunku marki oraz podejmowania decyzji zakupowych. Scharakteryzowano pojęcie influencera, zastosowanie Facebooka i Instagramu w tym zakresie. Wykorzystując przykłady 4 marek ( Żywiec Zdrój, Huawei, Daniel Wellington, NA-KD) opisano udział ambasadorów i influencerów w procesie kreowania wizerunku marek oraz promocji ich produktów. Przeprowadzono badanie ankietowe aby zweryfikować założenie badawcze dotyczące wpływu influencerów na rozpoznawalność i wizerunek marki oraz podejmowanie decyzji zakupowych. Marki Daniel Wellington oraz NA-KD wykorzystano do zilustrowania potencjału istniejącego w twórcach posiadających małe zasięgi na platformach społecznościowych, a marki Żywiec Zdrój i Huawei współpracowały z rozpoznawalnymi influencerami będącymi równocześnie ich ambasadorami (M. Wojciechowska i K. Wojewódzki). Jak wynika z przeprowadzonego badania ambasadorowie marek a zarazem influencerzy zwiększają rozpoznawalność marki i wpływają na jej wizerunek wśród konsumentów. Z kolei polecenie influencera ma większy wpływ na podejmowanie decyzji zakupowych niż ambasadorzy marek. Przeprowadzono analizę literatury przedmiotu i materiałów źródłowych, wykorzystano metodę studium przypadku i sondażu diagnostycznego.

Article Details

Jak cytować
Jaska, E., Gomoła, B., & Werenowska, A. (2019). Wykorzystanie influencer marketingu w kreowaniu wizerunku marki. Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse I Marketing, (21(70), 56–67. https://doi.org/10.22630/PEFIM.2019.21.70.5
Bibliografia

Cook S.: Under the Influence: A New Perspective on Social Marketing, Wyd. skyword.com, London 2015.

https://consumer.huawei.com/pl/press/news/2018/kuba-wojewodzki-teamhuawei/ (13.08.2018)

https://nowymarketing.pl/a/8830,8-nietypowych-taktyk-na-wypromowanie-tresci-w-social-media (12.04.2018)

https://sjp.pwn.pl/ciekawostki/haslo/influencer;6368873.html (18.05.2018)

https://www.danielwellington.com (12.08.2018)

https://www.instagram.com/explore/tags/nakdfashion/ (15.08.2018)

https://www.instagram.com/explore/tags/nakdxpolska/ (15.08.2018)

https://www.na-kd.com/en/about (14.08.2018)

https://www.na-kd.com/en/about (14.08.2018)

https://www.postronienatury.pl/co-w-tym-roku (13.08.2018)

https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/talentmedia-i-lifetube-zintegruja-technologie-i-produkcjepozostana- osobnymi-markami (20.03.2019)

https://zarabiajnaturystyce.pl (10.03.2019)

Kaczorowska-Spychalska D.: Blogi w procesie komunikacji marketingowej, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016.

Kaznowski D.: Social media - społeczny wymiar Internetu. [w:] E-marketing. Współczesne trendy, Red. naukowa J. Królewski. P.Sala, Wyd. PWN, Warszawa 2013.

Kirkpatrick D.: Efekt Facebooka, Wyd. Wolters Kluwer, Warszawa 2011.

Stopczyńska K.: Wykorzystanie influencer marketingu w kreowaniu relacji z klientami pokolenia Y, Studia Oeconomica Posnaniensia, 2018,vol.6, nr 5. (Crossref)

Stopczyński B.: Facebook w komunikacji marketingowej - użyteczność dla firm rodzinnych, Przedsiębiorczość i Zarządzanie, T.XV, Zeszyt 7, Część III/2014.

The rise of influencer marketing. https://influencermarketinghub.com/the-rise-of-influencermarketing (2.03.2019)

Wicińska K.: Media społecznościowe jako narzędzie rozwijające działania marketingowe przedsiębiorstw, Czasopismo Rynek - Społeczeństwo - Kultura, Nr 3(24) 2017.

Wilusz R.: Influencer Marketing potężny ponad miarę, Marketing (r)Evolution. Nowe techniki, pomysły, rozwiązania, Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów 2017.

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.