THE PRINCIPLE OF THE ADVANTAGE OF SUBSTANCE OVER FORM IN THE TRANSACTION OF SUBMITTING A TRADEMARK

Main Article Content

Edyta Piątek


Keywords : the principle of superiority of substance over legal form, comparability study
Abstract
The article assesses the transaction of contributing a trademark created during business activity to a newly established company in the context of the principle of the advantage of substance over form and applicable tax law provisions. In order to build the value and structure of their assets in the balance sheet and act against the principle of substance over form, enterprises separate and contribute economic resources that do not meet the definition of assets to newly established companies. Literature studies and analysis of legal acts were used to achieve the assumed goal, and a study of a selected real case of a transaction of separating one's own trademark and its contribution to a daughter company in order to improve the property and financial situation was carried out. The analysis of the case study indicates actions against the principle of the advantage of content over form and, thus, the principle of a faithful image. In order to improve the property and financial situation, the company's management board activated a trademark created during its operations by separating it and contributing it to a daughter company and thus falsified the picture of the property and financial situation of the enterprise presented in the reports, exposing their addressees to the consequences of incorrect decisions.

Article Details

How to Cite
Piątek, E. (2023). THE PRINCIPLE OF THE ADVANTAGE OF SUBSTANCE OVER FORM IN THE TRANSACTION OF SUBMITTING A TRADEMARK. The Scientific Journal European Policies, Finance and Marketing, (29(78), 111–124. https://doi.org/10.22630/PEFIM.2023.29.78.8
References

Co zyskujesz rejestrując znak towarowy? Urząd Patentowy Rzeczy Pospolitej Polskiej, https://uprp.gov.pl/pl/przedmioty-ochrony/znaki-towarowe/znaki-towarowe-informacje-podstawowe/co-zyskujesz-rejestrujac-znak-towarowy [accessed: 07.09.2021].

Grzybek O. (2015). Komu potrzebna jest wycena marki? Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, 245, 103-110.

Jankowska M. (2005). Zasady rachunkowości w aspekcie prawa podatkowego w Polsce. Roczniki Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej w Toruniu, 4,137-150

Januszczyk W. (2017). Renomowane znaki towarowe. Rozszerzona ochrona w świecie orzecznictwa. PARP, https://www.parp.gov.pl/component/content/article/53916:renomowane-znaki-towarowe-rozszerzona-ochrona-w-swietle-orzecznictwa [accessed: 07.09.2021].

Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 10 września 2009 r. w sprawie sposobu i trybu określania dochodów osób prawnych w drodze oszacowania oraz sposobu i trybu eliminowania podwójnego opodatkowania osób prawnych w przypadku korekty zysków podmiotów powiązanych, Dz.U. 2009 nr 160 poz. 1268 as amend.

Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie cen transferowych w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, Dz.U. 2018 poz. 2491 as amend.

Tuszyński M. (2001). Ustawa o rachunkowości po nowelizacji, Dom Wydawniczy ABC, Warszawa.

Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości, Dz.U. 1994 nr 121 poz. 591 as amend.

Ustawa z dnia 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej, Dz.U. 2001 nr 49 poz. 508 as amend.

Statistics

Downloads

Download data is not yet available.
Recommend Articles