BENEFITS RESULTING FROM DEVELOPING LASTING RELATIONSHIPS WITH CUSTOMERS IN COMPANIES RENDERING SERVICES

Main Article Content

Dorota Grego-Planer
Katarzyna Liczmańska
Joanna Petrykowska


Keywords : relationships with customers, lasting relationships, service companies
Abstract
An increase in the importance of keeping customers and building their loyalty is conditioned by the changes dynamics that determines the occurrence of specific trends in the market environment of companies rendering services. The examples of such trends include intensification of competitiveness, market saturation, growing consumer demands, consumers’ increased access to modern technologies resulting in free use of information, which also means a possibility of comparing various market offers. As a consequence of the maintenance of the trends, companies rendering services are facing increasingly difficult problems related to finding new customers and they tend to use a maximum of the potential embedded in long-lasting relationships with customers. Lasting and close relationships with customers enable companies to gain numerous benefits primarily connected with improving communication, reducing costs, increasing turnover, and providing a better customer service. The objective of the present work is to present the results of the research conducted, among other things, on determining activities undertaken with a view to developing lasting relationships with customers in companies rendering services and functioning in Poland.

Article Details

How to Cite
Grego-Planer, D., Liczmańska, K., & Petrykowska, J. (2013). BENEFITS RESULTING FROM DEVELOPING LASTING RELATIONSHIPS WITH CUSTOMERS IN COMPANIES RENDERING SERVICES. The Scientific Journal European Policies, Finance and Marketing, (10(59), 256–267. https://doi.org/10.22630/PEFIM.2013.10.59.79
References

Bennett R., Relationship formation and governance in consumer markets: transactional analysis versus the behaviourist approach, Journal of Marketing Management, Vol. 12, 1996. (Crossref)

Cottam A., Mudie P., Usługi. Zarządzanie i marketing, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1998.

Daszkowska M., Usługi. Produkcja, rynek, marketing, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1998.

Downar W., Organizacja przedsiębiorstwa usługowego, [w:] Filipiak B., Panasiuk A. (red.), Przedsiębiorstwo usługowe. Zarządzanie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008

Gordon J. H., Relacje z klientem. Marketing partnerski, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2001.

Hill N., Alexander J., Pomiar satysfakcji i lojalności klientów, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2003.

Mazurek-Łopacińska K., Zachowania nabywców i ich konsekwencje marketingowe, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2003.

Otto J., Marketing relacji, koncepcja i stosowanie, Wydawnictwo C.H.Beck, Warszawa 2004.

Petrykowska J., Zastosowanie CRM w umacnianiu konkurencyjności przedsiębiorstw, [w:] Pioch J., Sadkowska J. (red.), Stymulowanie wzrostu konkurencyjności gospodarki w okresie wychodzenia z kryzysu, Prace i Materiały Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego, nr 4/1 2010, Sopot 2010.

Storbacka K., Lehtinen R., Sztuka budowania trwałych relacji z klientami, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2001.

Sudoł S., Przedsiębiorstwo. Podstawy nauki o przedsiębiorstwie. Teorie i praktyka zarządzania, Dom Organizatora TNOiK, Toruń 2002

Urban W., Siemieniako D., Lojalność klientów. Modele, motywacja i pomiar, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.

Verhoef, P., Understanding the effect of customer relationship management efforts on customer retention and customer share development, Journal of Marketing, Vol. 67 No. October, 2003. (Crossref)

Ward T., Dagger T. S., The complexity of relationship marketing for service customers, Journal of Services Marketing, Vol. 21 Iss: 4, 2007. (Crossref)

Zarządzanie relacjami z klientami, red. A. Wiśniewska, Wyższa Szkoła Promocji w Warszawie, Warszawa 2009.

Statistics

Downloads

Download data is not yet available.