VALUE-BASED MANAGEMENT - PHILOSOPHY OR THE CHALLENGE OF MANAGING THE FINANCES OF TODAY'S BUSINESS

Main Article Content

Tomasz Pawlonka
Joanna Bereżnicka


Keywords : Value of enterprise, value based management, profit
Abstract
Business activity requires the prior definition of the aim of the company and identify the measures to achieve this goal. The reflects of the philosophy of the company activities are mission and vision defined as the strategic aims and operational aims. The strategy is a kind of expression of accepted business concept and the specific ways in which the companies maintain favorable stability from their surroundings. The aim of the article is to present different concepts of value management in the context of treating them as the essence of the enterprise being. This scientific article is a review.

Article Details

How to Cite
Pawlonka, T., & Bereżnicka, J. (2018). VALUE-BASED MANAGEMENT - PHILOSOPHY OR THE CHALLENGE OF MANAGING THE FINANCES OF TODAY’S BUSINESS. The Scientific Journal European Policies, Finance and Marketing, (19(68), 199–210. https://doi.org/10.22630/PEFIM.2018.19.68.17
References

Allaire Y., Firsirotu M. E.: Myślenie strategiczne, PWN, Warszawa, 2001

Ansoff H. I.: Corporate Strategy, McGraw-Hill, New York, 1965

Augier M., Feigenbaum E.: Herbert Simon - Biographical Memoirs, Proceedings of the American Philosophical Society, Vol. 147, No. 2, 2003

Bakan J.: Korporacja - patologiczna pogoń za zyskiem i władzą, Lepszy Świat, Warszawa, 2006

Black A., Wright P., Bachman J. E.: W poszukiwaniu wartości dla akcjonariuszy. Kształtowanie wyników działalności spółek, Dom Wydawniczy ABC, Warszawa, 2000

Bojańczyk M.: Wycena i zarządzanie wartością przedsiębiorstwa w warunkach niestabilności rynku kapitałowego, Oficyna Wydawnicza Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa, 2011

Brigham E. F., Ehrhardt M. C., Gessaroli J., Nason R. R.: Financial Management, Theory and Practice, Elson Education, First Canadian Edition, 2011

Bughin J., Copeland T. E.: The virtuous cycle of shareholder value creation, The McKinsey Quarterly, nr 2/1997, New York, 1997

Condor J., Goldstein J.: Value Based Management - The Only Way to Manage for Value, Accountancy Ireland, Vol. 30, I. 5, 1998

Copeland T., Koller T., Murrin J.: Wycena: mierzenie i kształtowanie wartości firmy, WIG-Press, Warszawa, 1997

Cwynar A.: Analiza porównawcza wybranych mierników zysku rezydualnego, Konsorcjum Akademickie, Kraków-Rzeszów-Zamość, 2000

Cwynar A., Dżurak P.: Systemy VBM i zysk ekonomiczny. Projektowanie, wdrażanie, stosowanie, Poltext, Warszawa, 2010

Damodaran A.: Finanse korporacyjne. Teoria i praktyka, wyd. 2, Onepress, Gliwice, 2007

Davis K., Blomstrom R.: Business and Society: Ethics and Stakeholder Management, McGraw-Hill, New York, 1975

Doyle P.: Marketing wartości, Felberg SJA, Warszawa, 2003

Fera N.: Using Shareholder Value to Evaluate Strategic Choices, Management Accounting, November, 1997

Franc-Dąbrowska J., Kobus P.: Koszt kapitału własnego - dylematy wyceny, Zagadnienia Ekonomiki Rolnej 1 (330), 2012

Golik-Górecka G.: Wartość przedsiębiorstwa zdeterminowana relacjami z klientem. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Finanse. Rynki finansowe. Ubezpieczenia, nr 55, 2012

Harari O.: You're Not in Business to Make a Profit, Management Review, V. 81, No. 7, 1992

Haspeslagh P., Nodo T., Boulos F.: Zarządzanie wartości firmy to nie tylko sprawa liczb, Harvard Business Review Polska, nr 7/2003

Jensen M. C.: Value Maximization. Stakeholder Theory and the Corporate Objective Function, Journal of Applied Corporate Finance, Vol. 14, No. 3, 2001 (Crossref)

Jeżak J.: Zarządzanie przedsiębiorstwem zorientowane na wzrost wartości dla jego właścicieli, Przegląd Organizacji, nr 5, 2001 (Crossref)

Kamhi L.: Making Value-based Management a Way of Life, [w:] Arnold G., Davies M., Valuebased Management: Context and Application, John Wiley and Sons, Baffins Lane, 2000

Koller T., Goedhart M., Wessels D.: Valuation. Measuring and Managing the Value of Companies, 4th Editon, John Wiley and Sons, New York, 2005

Królik E., Wojciechowski H.: Tajemnice sukcesu Coca-Coli, [w:] Strategie wzrostu wartości firmy, [red.] Szablewski A., Poltext, Warszawa, 2000

Leibenstein H.: Poza schematem "homo oeconomicus", PWN, Warszawa, 1988

Luttwak E.: Turbokapitalizm, Wyd. Dolnośląskie, Wrocław, 2000

Maćkowiak E.: Ekonomiczna wartość dodana. Mierniki oceny kondycji finansowej i wartości przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa, 2009

Majewski T.: Audyt wartości przedsiębiorstwa, Magazyn CEO, listopad, dostęp: www.ceo.cxo.pl, 2006

March J. G., Simon H. A.: Teoria organizacji, PWN, Warszawa, 1964

Mathur S., Kenyon A.: Creating Value, Butterworth-Heinemann, Oxford, 1997

McTaggart J. M., Kontes P. W., Mankins M. C.: The Value Imperative. Managing Superior Shareholder Returns, The Free Press, New York, 1994

Moszkowicz M.: Strategia przedsiębiorstwa okresu przemian, PWE, Warszawa, 2000

Nowicki J.: Zwiększanie wartości dla właścicieli a cel działania przedsiębiorstwa w teorii firmy, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, nr 737, Finanse, rynki finansowe, ubezpieczenia, nr 56, Szczecin, 2012

Pawlonka T. A.: Pomiar kosztu kapitału na przykładzie przedsiębiorstw branży mięsnej w Polsce: metodyczne studium przypadku, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 2016

Pawłowicz L.: Struktura rynku kapitałowego i akcjonariatu a zarządzanie wartością spółki, [w:] Zarządzanie wartością przedsiębiorstwa a struktura akcjonariatu, [red.] Pawłowicz L., CeDeWu, Warszawa, 2001

Penc J.: Zarządzanie w warunkach globalizacji, Difin, Warszawa, 2003

Pluta W.: Zarządzanie wartością w małych i średnich przedsiębiorstwach, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2009

Rappaport A.: Creating Shareholder Value. The New Standard for Business Performance, The Free Press, A Division of Macmillan, New York, 1986

Shapiro A. C., Balbirer S. D.: Modern Corporate Finance. A Multidisciplinary Approach to Value Creation, Prentice-Hall, Upper Saddle River, New Jersey, 2000

Simon H. A.: Działanie administracji. Proces podejmowania decyzji w organizacjach administracyjnych, PWN, Warszawa, 1976

Slywotzky A. J., Morrison D. J., Andelman B.: Strefa zysku, PWE, Warszawa, 2000

Stiglitz J. E.: The Roaring Nineties. A New History of the World's Most Prosperous, PWN, Warszawa, 2006

Sunder S.: Theory of Accounting and Control, South-Western College Publishing, Cincinnati, Ohio, 1997

Szablewski A.: Źródła i pomiar wartości firmy, [w:] Wycena i zarządzanie wartością firmy, [red.] Szablewski A., Tuzimek R, Poltext, Warszawa, 2004

Szablewski A.: Budowanie wartości i społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa, [w:] Value Based Management - koncepcja, narzędzia, przykłady, [red.] Szablewski A., Pniewski K., Bartoszewicz B., Poltext, Warszawa, 2008

Szczepankowski P.: Determinanty wartości rynkowej spółek kapitałowych wczesnej fazy rozwoju, Wydawnictwo Vizja Press&IT, Warszawa, 2013

Szymański W.: Kwestia społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw, [w:] Nauka o przedsiębiorstwie, [red.] Lichniak I., Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa, 2009

Toffler A.: Zmiana władzy. Wiedza, bogactwo i przemoc progu XXI stulecia, Zysk i S-ka, Poznań, 2003

Unzeitig E., Köthner D.: Shareholder Value Analyse. Entscheidung zur unternehmerrischen Nachhaltigkeit, Schäffer-Poeschel Verlag, Stuttgart, 1995

Wallace J. S.: Value-Based Management and Shareholder Theory: Substitutes or Complements?, Working Paper, University of California, Irvine, 2002

Young S. D., O'Byrne S. F.: EVA and Value-Based Management. A Practical Guide to Implementation, McGraw-Hill, New York, 2001

Żyżyński J.: Państwo minimalne czy państwo racjonalne, [w:] Gospodarka Polski 1990-2011. Transformacja. Modernizacja. Droga do spójności społeczno-ekonomicznej, [red.] Woźniak M. G., t. 3, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2013.

Statistics

Downloads

Download data is not yet available.