Marketing relacji jako nowoczesna strategia biznesu wspierająca działania jednostek samorządu terytorialnego w regionie

Main Article Content

Wioletta Wereda

Abstrakt
W ostatnich latach rozwój gospodarki rynkowej w Polsce sprawił, że zwykłe administrowanie w samorządach lokalnych przestało się sprawdzać. Potrzebne stało się wdrożenie zarządzania gminą. Działania wchodzące w skład procesu zarządzania jednostką samorządu terytorialnego można podzielić na kilka rodzajów. Najważniejszymi z nich są: określenie założeń polityki gminy oraz koordynowanie realizacji polityki lokalnej, a także monitorowanie wykorzystania zasobów i środków oddanych do dyspozycji gminy, weryfikowanie i kontrola efektów realizacji celów polityki lokalnej, jak również wdrażanie marketingu terytorialnego, który ma służyć tworzeniu określonego wizerunku jednostki i pomagać w jej rozwoju w danym regionie. Niestety elementy marketingu terytorialnego we współczesnej gospodarce coraz częściej są niewystarczające, dlatego też specjaliści poszukują nowych narzędzi wspomagających działania gmin w regionie. W związku z tym terytorialny marketing relacji stanie się jednym z ważniejszych zagadnień poruszanych i stosowanych przez praktyków w zarządzaniu jednostkami samorządu terytorialnego.

Article Details

Jak cytować
Wereda, W. (2010). Marketing relacji jako nowoczesna strategia biznesu wspierająca działania jednostek samorządu terytorialnego w regionie. Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse I Marketing, (3(52), 113–123. https://doi.org/10.22630/PEFIM.2010.3.52.10
Bibliografia

Berry L.L.: Relationship marketing [w:] A. Payne, M. Christopher, M. Clark, H. Peck: Relationship Marketing for Competitive Advantage. Winning and Keeping Customers, Butterworth-Heinemann, Oxford 1997.

Berry L.L.: Relationship Marketing [w:] L. Berry, G.L. Shostack, G.D. Upah: Emerging Perspectives on Services Marketing, American Marketing Association, Chicago 1983.

Copulsky J.R.., Wolf M.J.: Relationship Marketing. Positioning for the Future, Journal of Business Strategy, 7-8/1990, vol.11. (Crossref)

Cram T.: The Power of Relationship Marketing, Pitman Publishing, London 1994.

Furtak R.: Marketing partnerski na rynku usług, PWE, Warszawa 2003.

Gronroos Ch.: Service Management and Marketing. Managing the Moments of Truth in Service Competition, Free Press, Lexington 1990.

Harker M.J.: How is Relationship Marketing Defined? An Examination of Current Relationship Marketing Definitions, "Marketing Intelligence&Planning", 1999, vol.17, No1. (Crossref)

Morgan R.M., Hunt S.D.: The Commitment-Trust Theory of Relationship Marketing, Journal of Marketing, 1994, vol.58, July. (Crossref)

Otto J.: Marketing relacji: koncepcja i stosowanie, C. H. Beck, Warszawa 2004.

Payne A.: Marketing usług, PWE, Warszawa 2003.

Strategia rozwoju miasta i gminy Sianów, SKE Pomerania, Instytut Aktywizacji Społeczno-Gospodarczej Gmin i Regionu,; http://www.sianow.pl/strategia/index.htm z dnia 01.09.2009 r.

Tzokas N., Saren M.: Relationship Marketing In Consumer Markets from the Private to the Communal, Seminar on Relationship Marketing in an Era of Hyper Competition, Rotterdam 1996.

Warnke M., Żaczek W.: Marketing terytorialny dla samorządów lokalnych z zastosowaniem systemu informacji marketingowej i interaktywnych baz danych, Szczecin 2005.

Wereda W.: Zarządzanie relacjami z klientem (CRM) a postępowanie nabywców na rynku usług, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2009.

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.