Rola usług Spa & Wellness w kreowaniu pozytywnych doświadczeń konsumentów na przykładzie produktów hotelowych

Main Article Content

Aleksandra Grobelna
Barbara Marciszewska


Słowa kluczowe : hotelarstwo, Spa & Wellness, doświadczenia klientów, jakość usług
Abstrakt
Obecnie Spa & Wellness staje się dynamicznie rozwijającym komponentem oferty hotelu. Produkty Spa & Wellness kształtują realnie silniejszą pozycję hoteli na współczesnym rynku, a dla konsumenta stanowią źródło nowych doświadczeń i dodatkowej satysfakcji. Celem niniejszego artykułu jest przedstawienie doświadczeń wynikających z konsumpcji usług Spa & Wellness jako czynnika doskonalenia jakości produktu hotelowego. Podstawowym problemem badawczym jest poszukiwanie odpowiedzi na pytanie, czy doświadczenia konsumpcyjne kształtują jakość produktu hotelowego zawierającego usługi Spa &Wellness. Metody badawcze, wykorzystane przy pisaniu niniejszego artykułu to krytyczna analiza literatury przedmiotu, odnosząca się do dotychczasowych badań z zakresu rozwoju produktu turystycznego w Polsce. Analiza literatury, która odnosi się do problematyki Spa & Wellness (w tym w hotelarstwie) prowadzi do następujących wniosków: ? Pakiet turystyczny który obejmuje usługi Spa & Wellness odgrywa ważną rolę zarówno w procesie promocji hotelu jak i kreowaniu pozytywnego wizerunku obiektu; ? Spa & Wellness pobudza popyt turystyczny w odniesieniu do produktów, generując zyski dla hoteli, i regionu turystycznego, jako całości; ? Potencjalne pozytywne zmiany popytu turystycznego mogą być określone jako: dłuższe pobyty w hotelach, dzięki Spa &Wellness jako komponentu produktu turystycznego; ? Wzrost wydatków turystów; ? Zmniejszenie wpływu sezonowości na popyt turystyczny. Sugeruje to, że turyści oczekują zmian w strukturze produktów turystycznych wykorzystujących składnik Spa & Wellness. Dla gości hotelowych istotne bowiem okazuje się zarówno zróżnicowanie samego produktu jak i wyższa jakości usług Spa i Wellness. Menedżerowie muszą być zatem świadomi, że nowatorskie podejście do produktów turystycznych kreuje ich nowe funkcje, stanowiąc tym samym źródło nowych doświadczeń konsumentów i może przynieść nowe wartości - pozytywne doświadczenia konsumpcji. Problemy te należałoby uwzględnić w przyszłych badaniach, które podejmowałyby zagadnienie doskonalenia produktów turystycznych, tym bardziej, że usługi Spa & Wellness postrzegane są jako wiodący czynnik rozwoju produktu turystycznego.

Article Details

Jak cytować
Grobelna, A., & Marciszewska, B. (2013). Rola usług Spa & Wellness w kreowaniu pozytywnych doświadczeń konsumentów na przykładzie produktów hotelowych. Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse I Marketing, (9(58), 184–195. https://doi.org/10.22630/PEFIM.2013.9.58.15
Bibliografia

Brunner-Sperdin A., Peters M., Strobl A., It is all about emotional state: Managing tourists' experiences, International Journal of Hospitality Management 31/2012 (Crossref)

Chang S., Gong Y., Shum C., Promoting innovation in hospitality companies through human resources management practices, International Journal of Hospitality Management 30/2011 (Crossref)

Dawidowski A., Jaki jest polski rynek SPA? Hotelarz 12/2012

Pabian A., Pabian B., Marketing dotyku na usługach hotelarstwa, Hotelarz 1/2011

Pabian A., Marketing sensoryczny, Marketing i Rynek 1/2011

Gołembski G. (red.), Kompendium wiedzy o turystyce, WN PWN, Warszawa 2009

Hui M.K., Bateson J.E.G., Perceived control and the effects of crowding and consumer choice on the service experience. Journal of Consumer Research 18(2)/1991 (Crossref)

Industry Stats. The U.S. Spa Industry - Fast Facts. International SPA Association, http://www.experienceispa.com/media/facts-stats/, 10.06.2013

Jak zapewnić znakomitą obsługę klientów, Performance Research Associates, Oficyna Ekonomiczna, Wolters Kluwer Polska, Kraków 2006

Jakubiak I., Eko-moda w SPA, http://www.e-hotelarz.pl/mht/?p=2693, 25.10.2012

Kaleta A., Hotelarstwo Spa i Wellness jako rozwojowy produkt przemysłu czasu wolnego - wybrane aspekty, Zarządzanie i Finanse, Zeszyty Naukowe 1/2, Wydział Zarządzania UG, Gdańsk 2012, http://zif.wzr.pl/pim/2012_1_2_31.pdf,10.06.2013

Kasperczak P., Hotele stawiają na SPA i rekreację, Rynek Turystyczny 8/2005

Kłossowska A., Mężczyzna w SPA, Hotelarz 10/2009

Maciszewska B., Rola obiektów hotelarskich w rozwoju społeczno-gospodarczym regionu [w:] A. Rapacz (red.nauk) Gospodarka turystyczna w regionie: wybrane zagadnienia jej funkcjonowania, Wyd. AD REM Jelenia Góra, Uniwersytet Ekonomiczny, Wrocław 2009

Marciszewska B., Indywidualne doświadczenia turysty a ekonomia, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu Nr 2 (1202), Gospodarka a środowisko, Wrocław 2008

Nowak P.F., Nowa misja SPA - kształtowanie postaw klientów, Hotelarz 4/2009

Olszewski K., Ekskluzywnie w SPA czyli królewskie zabiegi z rubinem w tle, Hotelarz 3/2010

Olszewski K., SPA trendy: czas hammanu i facebooka, Hotelarz 5/2010

Piasta J., Hotelarstwo w Polsce 2011. SPA w hotelach: trendy i RevPACH, Instytut Hotelarstwa, Warszawa http://www.instytuthotelarstwa.pl/pl/raporty_ih/spa_w_hotelach_trendywskazniki_2011 10.06.2013

Sallmann N., Megatrend Wellness & Spa dla rynku usług wolnego czasu i hotelarstwa w XXI wieku; Wydawnictwo PAG, Kraków 2010

Sallmann N., Planowanie obszarów SPA w hotelach, Hotelarz 02/2007

Skowronek I., Atmosferyka w kształtowaniu pro wizerunkowych postaw klienta, Marketing i Rynek 3/2011

Szubstarski R., Marka SPA, Hotelarz 7/2009

Tajeddini K., Effect of customer orientation and entrepreneurial orientation on innovativeness: Evidence from the hotel industry in Switzerland, Tourism Management 31/2010 (Crossref)

Wojdakowski P., Dróżdż R., Oferta rekreacyjno-zdrowotna i spa a klient usług hotelarskich na przykładzie województwa pomorskiego, Rocznik Naukowy, AWFiS Gdańsk. - T. 18, s.8187, 2008.

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.