Motives of pro-environmental behavior in the context of changing level of Poles ecological awareness

Main Article Content

Jolanta Zrałek


Keywords : motives, pro-ecological consumer behavior, ecological awareness
Abstract
The purpose of the present study was to identify and characterize the motives of selected pro-environmental consumer behaviors on the background of changes in the level of ecological awareness of Poles. Taking into account this goal the basic information derived from the field research conducted by the author – two surveys carried out in 2012 on unrepresentative samples of students of University of Economic in Katowice. Changes in the level of Poles environmental consciousness were based on information that originate from secondary sources – reports from nationwide researches conducted by specialized research agencies. This article concluded that environmentally friendly consumer behaviors are driven simultaneously by more than one motive. Even though the level of Poles environmental awareness is growing the ecological premises are not the main driving force of their pro-ecological behaviors.

Article Details

How to Cite
Zrałek, J. (2013). Motives of pro-environmental behavior in the context of changing level of Poles ecological awareness. The Scientific Journal European Policies, Finance and Marketing, (9(58), 656–668. https://doi.org/10.22630/PEFIM.2013.9.58.57
References

Badanie świadomości i zachowań ekologicznych mieszkańców Polski. Raport TNS Polska dla Ministerstwa Środowiska, Warszawa 2012 http://www.mos.gov.pl/g2/big/2012_11/037ac15934792054904ccafce588677c.pdf, access: 3.03.2013

Badanie świadomości osobistego wpływu człowieka na środowisko. Wyniki - 2012. Fundacja Nasza Ziemia, http://www.nfosigw.gov.pl/gfx/nfosigw/userfiles/files/aktualnosci/2012/09/raport-zbadania-opinii-publicznej-2012.pdf, access: 2.03.2013

Bałtromiuk A., Burger T.: Polacy w zwierciadle ekologicznym. Raport z badań nad świadomością ekologiczną Polaków w 2008 roku. Institute For Sustainable Developement, http://www.ine-isd.org.pl/theme/UploadFiles/File/publikacje/raporty/polacywzwierciadleekologicznym.pdf, access: 27.02.2013

Cherrier H., Black I. R., Lee M.: Intentional non-consumption for sustainability. Consumer resistance and/or anti-consumption? European Journal of Marketing vol.45 no. 11/12/2011 (Crossref)

Dagher G. K., Omar Itani S.: The influence of Environmental Attitude, Environmental Concern and Social Influence on Green Purchasing Behavior, Review of Business Research vol. 12 no.2/2012

Dembkowski S., Hanmer - Lloyd S.: The Environmental Value - Attitude - System Model: a Framework to Guide the Understanding of Environmentally - Conscious Consumer Behaviour, Journal of Marketing Management no. 10/1994 (Crossref)

Evans M. J., Moutinho L., Raaij van W. F.: Applied Consumer Behaviour, Addison - Wesley, Harlow 1997

Górnicki K.: Wybrane problemy badań świadomości ekologicznej. Interes jako kategoria badania świadomości ekologicznej. [W]: Kapitał ekologiczny mieszkańców Polski Północno-Wschodniej. Red. K. Górnicki, Fundacja Zielone Płuca Polski, Białystok - Bydgoszcz - Toruń - Olsztyn - Warszawa 2010

Papuziński A.: Świadomość ekologiczna w świetle teorii i praktyki (Zarys politologicznego modelu świadomości ekologicznej), Problemy Ekorozwoju vol. 1 no. 1/2006

Zachowania proekologiczne Polaków. Komunikat z Badań CBOS, Warszawa, marzec 2011 http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2011/K_023_11.PDF, access: 27.02.2013

Zawojska, A. (2008). Wpływ kursu walutowego na poziom wsparcia producentów rolnych na przykładzie Polski, Roczniki Naukowe SERiA, 10(1),497-502.

Statistics

Downloads

Download data is not yet available.