Koncepcja zaufania w relacji lekarz-pacjentów świetle badań jakościowych

Main Article Content

Katarzyna Krot
Iga Rudawska

Abstrakt
Zaufanie pomiędzy lekarzem a pacjentem oprócz zdolności do budowania trwałych relacji, modelowania zachowań obu partnerów, ma także wartość terapeutyczną. Mimo coraz szerszego zainteresowania tym zagadnieniem nadal wymaga ono pogłębionych badań. Stąd celem niniejszego artykułu jest stworzenie koncepcji zaufania w relacji lekarz-pacjent w oparciu o wyniki badania jakościowego – analizę treści for internetowych. Okazało się, że zaufanie do lekarza jest efektem przenikana się i nakładania się na siebie dwóch poziomów: zaufania w skali makro i w skali mezo. Zaufanie w skali makro można traktować jako kontekst, w którym „zagnieżdżone” są wymiary zaufania instytucjonalnego. Natomiast zaufanie w skali mezo (instytucjonalne) jest postrzegane przez pryzmat trzech wymiarów: życzliwości, kompetencji i rzetelności.

Article Details

Jak cytować
Krot, K., & Rudawska, I. (2013). Koncepcja zaufania w relacji lekarz-pacjentów świetle badań jakościowych. Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse I Marketing, (10(59), 381–393. https://doi.org/10.22630/PEFIM.2013.10.59.91
Bibliografia

Babbie E.: Badania społeczne w praktyce, PWN Warszawa 2005, s. 342.

Brockner J., Siegel P.A., Daly J.P., Tyler T., Martin Ch.: When trust matters: The moderating effect of outcome favorability, Administrative Science Quarterly, vol. 42, 1997, s. 558-583. (Crossref)

Dietz, G., & Den Hartog, D. N.: Measuring trust inside organizations, Personnel Review, vol. 35(5), 2006, s. 557-588. (Crossref)

Gilson L.: Trust and the development of health care as a social institution, Social Science & Medicine, vol. 56, 2003, s. 1453-1568. (Crossref)

Goold S.D., Klipp G.: Managed care members talk about trust, Social Science & Medicine, vol. 54, 2002, s. 879-888. (Crossref)

Meijboom B., de Haan J., Verheyen P.: Networks for integrated care provision: an economic approach based on opportunism and trust, Health Policy, Vol. 69, 2004, s.36. (Crossref)

Morgan R.M., Hunt S.D.: The commitment - trust theory of marketing, Journal of Marketing, vol. 58, nr 3, 1994, s. 20-38. (Crossref)

Skytt Ch. B., Winther L.: Trust and local knowledge production: Interorganisational collaborations in the Sønderborg region, Denmark, Geografisk Tidsskrift-Danish Journal of Geography 111(1), 2011, s. 27-41. (Crossref)

Smith M. L.: Building institutional trust through e-government trustworthiness cues, Information Technology & People, Vol. 23 No. 3, 2010, s. 222-246. (Crossref)

Straten G.F., Friele R.D., and Groenewegen P.P.: Public trust in Dutch health care, Social Science and Medicine, Vol. 55 No. 2, 2002, s. 227-34. (Crossref)

Sztompka P.: Zaufanie. Fundament społeczeństwa, Wydawnictwo Znak, Kraków 2007.

van der Schee E., Braun B., Calnan M., Schnee M., Groenewegen P.P.: Public trust in health care: A comparison of Germany, The Netherlands, and England and Wales, Health Policy, vol. 81, 2007, s. 56-67. (Crossref)

van der Schee E., Groenewegen P. P. and Friele R. D.: Public trust in health care: a performance indicator? Journal of Health Organization and Management, Vol. 20 No. 5, 2006, s. 468-476. (Crossref)

Zucker L.G.: Production of trust: institutional sources of economic structure, Research in Organizational Behaviour, Vol. 8, 1986, s. 53-111.

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.