Prosument w opiniach polskich konsumentów

Main Article Content

Agnieszka Bobola

Abstrakt
Jeszcze do niedawna konsument był biernym uczestnikiem rynku, na którego decyzję i działania w dużej mierze miały wpływ różnego rodzaju „chwyty marketingowe” realizowane przez producentów, czy handlowców. Obecnie jednak sytuacja ta zaczyna się zmieniać i konsument staje się najważniejszym interesariuszem firm, które zaczynają upatrywać źródła przewag konkurencyjnych w czynnikach pozaekonomicznych, do których bez wątpienia należą klienci i dialog z nimi. Działania te coraz częściej mają swoje odzwierciedlenie w przyjmowanych przez przedsiębiorstwa strategiach społecznie odpowiedzialnego biznesu (CSR), czy wartości ekonomiczno-społecznej (CSV). Dzisiejszy konsument bowiem nie tylko jest uczestnikiem dialogu, ale umie także stworzyć podstawy do nawiązania jego i potrafi go koordynować. Zasadne wydaje się więc nazwanie go prosumentem. Celem artykułu jest zidentyfikowanie cech charakteryzujących prosumenta w kontekście analizy literatury przedmiotu oraz wyników badań fokusowych przeprowadzonych na grupie 84 respondentów.

Article Details

Jak cytować
Bobola, A. (2013). Prosument w opiniach polskich konsumentów. Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse I Marketing, (10(59), 55–63. https://doi.org/10.22630/PEFIM.2013.10.59.62
Bibliografia

CSR and Competitiveness-European SMEs' Good Practice-National Report Poland, Łódź 2007.

Domańska K.: Kim jest prosument, Marketingiem w praktyce, 2/2009.

Freeman R.E., Reed D.: Stokholders and Stakeholders: A new Perspektive on Corporate Governanance [w:] De Wit B., Meyer R. (red.) Strategy, Process, Content, Context, London 2004.

Gach D.: Pozyskiwanie i wykorzystywanie wiedzy klientów, E-mentor 1(23)/2008 z 14 lutego 2008.

Junco R., Mastrodicasa J.: Connecting to the net.generation, NASPA, Student Affairs Administrators in Higher Education, 2007.

Kruszewska M.: Made by klient, Manager Magazin 10/2007.

Massie E.: Drilling Down To Find What Drives Corporate IT Buyers, Computer Reseller News, 1999, 5 lipca.

Mamczur-Wallin M.: Jak skutecznie dotrzeć do wymagającego klienta - prosumenta?, http://www.forbes.pl/artykuly/31068,1, 2013.03.10.

Paliwoda-Matiolańska A.: Odpowiedzialność społeczna w procesie zarządzania przedsiębiorstwem, Wydawnictwo C.H Beck, Warszawa 2009.

Polscy internauci stają się prosumentami, http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/polscyinternauci- staja-sie-prosumentami#, 2008.01.02.

Toffler A.: Trzecia fala, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1985.

Żółtek D.: Prosument - konsument przyszłości, Marketing w Praktyce, http://www.egospodarka.pl/38121,Prosument-konsument-przyszlosci,1,20,2.html, 2013.03.10.

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.