Suwerenność konsumenta w dobie globalizacji i rozwoju nowych technologii informacyjno-komunikacyjnych

Main Article Content

Bogdan Mróz


Słowa kluczowe : suwerenność konsumenta, globalizacja, nowe technologie informacyjno-komunikacyjne
Abstrakt
Konsumenci XXI wieku żyją w epoce globalizacji i dynamicznego rozwoju nowych technologii informacyjno-komunikacyjnych owocujących m.in. pojawieniem się innowacyjnych modeli biznesowych w przestrzeni wirtualnej. Z jednej strony daje to szansę upodmiotowienia konsumentów i zwiększenia zakresu ich swobody wyboru, z drugiej – stwarza nieznane wcześniej problemy i zagrożenia, związane m.in. z elektroniczną inwigilacją, utratą prywatności itp. W artykule podjęto próbę diagnozy szans i zagrożeń dla suwerenności konsumentów wynikających z procesów globalizacji i szybkiego rozwoju nowych technologii informacyjno-komunikacyjnych.

Article Details

Jak cytować
Mróz, B. (2016). Suwerenność konsumenta w dobie globalizacji i rozwoju nowych technologii informacyjno-komunikacyjnych. Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse I Marketing, (15(64), 96–103. https://doi.org/10.22630/PEFIM.2016.15.64.9
Bibliografia

Davenport, Th.H., Dalle Mulle L., Lucker J., 2012-2013. Poznaj potrzeby klientów wcześniej niż oni sami [Learn customers' requirements earlier than they do], Harvard Business Review Polska, December-January, 116-125.

Doligalski T., 2009. Społeczne uwarunkowania marketingu w Internecie i e-biznesu [Social determinants of online marketing and e-business], e-mentor 1, 82-87.

Husak, Z. 2013. Zagadnienie gromadzenia danych o użytkownikach portali internetowych na potrzeby profilowania marketingowego [Collection of website user data for profiling purposes], in: Współczesne uwarunkowania promocji i reklamy [Contemporary determinants of promotion and adertising], ed. by A.J. Kukuła, Difin Warszawa, 90-102.

Miłosz M., 2013. Krótki poradnik e-konsumenta [A concise guidebook for the e-consumer], Dziennik Gazeta Prawna, 8-10 February. https://edgp.gazetaprawna.pl/wydanie/52892,8-lutego- 13-nr-28.html, accessed: 12 October 2015.

Nichols, W., 2013. Advertising Analytics 2.0, Harvard Business Review, March, 62-63.

Rigby D.K., Vishwanath V., 2006. Między standaryzacją a lokalnym dostosowaniem: rewolucja na rynkach konsumenckich [Between standardization and local alignment: a revolution on consumer markets], Harvard Business Review Polska, June, 90-103.

Rust R.T., Moorman Ch., Bhalla G., 2010-2011. Zmiana podejścia do marketingu [A change in approach to marketing], Harvard Business Review Polska, December-January, 60-71.

Szwarc N., 2010. Od masowej komunikacji marketingowej po personalizację w e-marketingu [From mass marketing communication to personalization in e-marketing, e-mentor, 3, 75-81.

Sobolewska S., 2011. Pozyskiwanie i wykorzystanie wiedzy klienta - możliwości i ograniczenia [Gathering and making use of customer insights - opportunities and constraints], Studia i Materiały Polskiego Stowarzyszenia Zarządzania Wiedzą, 50, 154-165.

Solon O., 2011. Tesco Brings the Supermarket to Time-Poor Commuters in South Korea, Wired, 30 June. http://www.wired.co.uk/news/archive/2011-06/30/tesco-home-plus-billboard-store, accessed: 26 October 2015.

Thaler R.H., Tucker W., 2013. Smarter information, smarter consumers, Harvard Business Review, January-February, 44-54.

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.