Komunikowanie działań CSR w procesie społecznie odpowiedzialnego inwestowania

Main Article Content

Grażyna Michalczuk
Urszula Konarzewska


Słowa kluczowe : społeczna odpowiedzialność biznesu, społecznie odpowiedzialne inwestowanie, komunikowanie działań społecznie odpowiedzialnych
Abstrakt
Efektywność bieżącej działalności przedsiębiorstwa oraz realizacja jego celów rozwojowych wiąże się nierozerwalnie z pozyskiwaniem odpowiednich zasobów kapitału. Znalezienie inwestorów w coraz większym stopniu uwarunkowane jest nie tylko budowaniem wizerunku firmy wiarygodnej finansowo. Wielu inwestorów w procesie wyboru portfela tradycyjne kryteria finansowe uzupełnia również zasadami społecznej odpowiedzialności biznesu. Rozwój koncepcji społecznie odpowiedzialnego inwestowania wywołuje zainteresowanie zwiększoną aktywnością przedsiębiorstw w zakresie dostarczania informacji nie tylko w perspektywie finansowej, ale też społecznej i środowiskowej. Celem artykułu jest przedstawienie znaczenia komunikacji działań CSR w procesie społecznie odpowiedzialnego inwestowania. Punktem wyjścia do realizacji tak sformułowanego celu było przedstawienie teoretycznych podstaw koncepcji społecznie odpowiedzialnego inwestowania, jak i zagadnień związanych z komunikowaniem informacji z zakresu CSR, mogących w istotny sposób wspierać ten proces. W dalszej części artykułu skoncentrowano się na analizie podejścia do komunikowania działań społecznie odpowiedzialnych przez spółki wchodzące w skład indeksu RESPECT . Badania wykazały, że spółki Indeksu RESPECT są świadome znaczenia ujawniania informacji z obszaru społecznej odpowiedzialności biznesu. Większość z nich nie ogranicza się do komunikowania kwestii ekonomicznych, społecznych i środowiskowych w sprawozdaniach z działalności, ale publikuje dodatkowo odrębne raporty CSR, bądź też raporty zintegrowane, które za pomocą jednego dokumentu prezentują zarówno finansowe, jak i niefinansowe aspekty prowadzonej działalności gospodarczej.

Article Details

Jak cytować
Michalczuk, G., & Konarzewska, U. (2018). Komunikowanie działań CSR w procesie społecznie odpowiedzialnego inwestowania. Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse I Marketing, (19(68), 132–142. https://doi.org/10.22630/PEFIM.2018.19.68.12
Bibliografia

GPW, Lista spółek, https://www.gpw.pl/spolki [data dostępu: 09.10.2017].

Jedynak T., Kontrowersje wokół efektywności inwestycji społecznie odpowiedzialnych, "Zeszyty Naukowe Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego", 2011, nr 11.

Jedynak T., Rozwój koncepcji inwestowania społecznie odpowiedzialnego w Polsce i na świecie, "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie", 2011, nr 875.

Maćkowiak E., Polityka rachunkowości a kierunki zmian raportowania w przedsiębiorstwach, "Studia Ekonomiczne", 2014, nr 201.

Marcinkowska M., Kapitał relacyjny banku. Ocena banku w kontekście relacji z interesariuszami, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013. (Crossref)

Mazurczak A., Raportowanie społecznej odpowiedzialności biznesu jako nowy element raportowania biznesowego [w:] B. Micherda (red.), Kierunki ewolucji sprawozdawczości i rewizji finansowej, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2012.

Mendryk I., Budowanie relacji z otoczeniem jako kompetencja organizacji, "Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska. Sectio H. Oeconomia", 2008, Vol. XLII, 10.

Ostaszewski J. (red.), Finanse, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2013.

RESPECT Index, Opis projektu, http://www.odpowiedzialni.gpw.pl/opis_projektu [data dostępu: 01.10.2017].

Rok B., Odpowiedzialny biznes w nieodpowiedzialnym świecie, Akademia Rozwoju Filantropii w Polsce - Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Warszawa 2004.

Rudnicka A., Komunikowanie o społecznej odpowiedzialności między przedsiębiorstwem a interesariuszami [w:] Z. Pisz, M. Rojek-Nowosielska (red.), Społeczna odpowiedzialność organizacji. Metodyka, narzędzia, ocena, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2011.

Szot-Gabryś T., Społecznie odpowiedzialne inwestowanie a społecznie odpowiedzialne inwestycje [w:] J. Ostaszewski (red.), O nowy ład finansowy w Polsce. Rekomendacje dla animatorów życia gospodarczego, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa 2015.

Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości, Dz. U. 1994 Nr 121 poz. 591 ze zm.

Zasuwa G., Społeczna odpowiedzialność jako perspektywiczny obszar w sprawozdawczości przedsiębiorstw [w:] D.A. Mikulska, Polityka rachunkowości jednostki a jakość sprawozdania finansowego. Wybrane aspekty, Wydawnictwo KUL, Lublin 2012.

Żychlewicz M., Społeczna odpowiedzialność biznesu jako strategia prowadzenia działalności polskich przedsiębiorstw, "Współczesne problemy ekonomiczne", 2015, nr 11. (Crossref)

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.