COMMUNICATION OF CSR ACRIVITIES IN THE PROCESS OF SOCIALLY RESPONSIBLE INVESTING

Main Article Content

Grażyna Michalczuk
Urszula Konarzewska


Keywords : corporate social responsibility, socially responsible investing, communication of socially responsible activities
Abstract
The effectiveness of the enterprise's current activity and achieving its development objectives is inextricably linked to the raising the adequate amount of capital. Finding investors increasingly is determined not only by building financial credibility. During the process of selecting the portfolio, many investors complements traditional financial criteria by additional set of corporate social responsibility rules. The development of socially responsible investing causes the interest in increased activity of enterprises in providing information not only in the financial but also in the social and environmental perspective. The aim of the article is to present the importance of communication of CSR activities in the process of socially responsible investing. The starting point for the implementation of a such formulated purpose was to present theoretical basis of the concept of socially responsible investing as well as the issues related to CSR communication, which may support this type of investing. Next, the paper focuses on the analysis of approach to communication of socially responsible activities by companies included in RESPECT Index. Results of the research lead to the conclusion that companies included in the RESPECT Index are aware of the importance of disclosing information concerning corporate social responsibility. Most of them are not limited to communicating economic, social and environmental issues within activity reports, but in addition, publish separate CSR reports or integrated reports which present in one document both financial and non-financial aspects of business activity.

Article Details

How to Cite
Michalczuk, G., & Konarzewska, U. (2018). COMMUNICATION OF CSR ACRIVITIES IN THE PROCESS OF SOCIALLY RESPONSIBLE INVESTING. The Scientific Journal European Policies, Finance and Marketing, (19(68), 132–142. https://doi.org/10.22630/PEFIM.2018.19.68.12
References

GPW, Lista spółek, https://www.gpw.pl/spolki [data dostępu: 09.10.2017].

Jedynak T., Kontrowersje wokół efektywności inwestycji społecznie odpowiedzialnych, "Zeszyty Naukowe Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego", 2011, nr 11.

Jedynak T., Rozwój koncepcji inwestowania społecznie odpowiedzialnego w Polsce i na świecie, "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie", 2011, nr 875.

Maćkowiak E., Polityka rachunkowości a kierunki zmian raportowania w przedsiębiorstwach, "Studia Ekonomiczne", 2014, nr 201.

Marcinkowska M., Kapitał relacyjny banku. Ocena banku w kontekście relacji z interesariuszami, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013. (Crossref)

Mazurczak A., Raportowanie społecznej odpowiedzialności biznesu jako nowy element raportowania biznesowego [w:] B. Micherda (red.), Kierunki ewolucji sprawozdawczości i rewizji finansowej, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2012.

Mendryk I., Budowanie relacji z otoczeniem jako kompetencja organizacji, "Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska. Sectio H. Oeconomia", 2008, Vol. XLII, 10.

Ostaszewski J. (red.), Finanse, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2013.

RESPECT Index, Opis projektu, http://www.odpowiedzialni.gpw.pl/opis_projektu [data dostępu: 01.10.2017].

Rok B., Odpowiedzialny biznes w nieodpowiedzialnym świecie, Akademia Rozwoju Filantropii w Polsce - Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Warszawa 2004.

Rudnicka A., Komunikowanie o społecznej odpowiedzialności między przedsiębiorstwem a interesariuszami [w:] Z. Pisz, M. Rojek-Nowosielska (red.), Społeczna odpowiedzialność organizacji. Metodyka, narzędzia, ocena, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2011.

Szot-Gabryś T., Społecznie odpowiedzialne inwestowanie a społecznie odpowiedzialne inwestycje [w:] J. Ostaszewski (red.), O nowy ład finansowy w Polsce. Rekomendacje dla animatorów życia gospodarczego, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa 2015.

Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości, Dz. U. 1994 Nr 121 poz. 591 ze zm.

Zasuwa G., Społeczna odpowiedzialność jako perspektywiczny obszar w sprawozdawczości przedsiębiorstw [w:] D.A. Mikulska, Polityka rachunkowości jednostki a jakość sprawozdania finansowego. Wybrane aspekty, Wydawnictwo KUL, Lublin 2012.

Żychlewicz M., Społeczna odpowiedzialność biznesu jako strategia prowadzenia działalności polskich przedsiębiorstw, "Współczesne problemy ekonomiczne", 2015, nr 11. (Crossref)

Statistics

Downloads

Download data is not yet available.