Strategie greenwashing w wybranych sieciach handlowych w Polsce

Main Article Content

Anna Jakubczak


Słowa kluczowe : greenwasing, społeczna odpowiedzialność biznesu, społeczna odpowiedzialność konsumentów, green consumerism
Abstrakt
Problemem poruszonym w artykule jest zjawisko greenwashing, które jest coraz częściej stosowane przez biznes, aby wprowadzić konsumentów w błędne przekonanie o wizerunku firmy lub produktu, jako przyjaznego środowisku naturalnemu. Celem artykułu jest analiza strategii greenwashing stosowanych przez sklepy dyskontowe w ofercie produktów spożywczych i na ich opakowaniach przez producentów. Przeanalizowano kilkadziesiąt produktów żywnościowych organicznych oraz "udających" organiczne w dwóch popularnych sieciach dyskontowych w Polsce. Analiza wyników potwierdza, że w wybranych sieciach stosuje się nieodpowiedzialnie społecznie praktyki sprzyjające stosowaniu strategii greenwashing.

Article Details

Jak cytować
Jakubczak, A. (2018). Strategie greenwashing w wybranych sieciach handlowych w Polsce. Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse I Marketing, (20(69), 72–82. https://doi.org/10.22630/PEFIM.2018.20.69.30
Bibliografia

Adamowicz M., Zrównoważony i wielofunkcyjny rozwój rolnictwa a agronomia, Annales UMCS Setion E 60/2005.

Adamowicz M., Zwolińska-Ligaj M., Koncepcja wielofunkcyjności jako element zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich, www.wne.sggw.pl/czasopisma/pdf/PEFIM_nr_51_2009_s11.pdf. (Crossref)

Bowen F., Aragon-Correa J. A.: Greenwashing in corporate environmentalism research and practice: The importance of what we say and do. Organization & Environment, 27/2014. (Crossref)

Chen Y. S., Chang C. H.: Greenwash and green trust: The mediation effects of green consumer confusion and green perceived risk. Journal of Business Ethics, 114/2013. (Crossref)

Delamas M.A., Burbano V.C., The Drivers of Greenwashing, CMR.BERKELEY.EDU, 54, 1/2011. (Crossref)

Gadomska J., Sadowski T., Buczkowska M.: Ekologiczna Żywność jako czynnik sprzyjający zdrowiu. Problemy Higieny i Epidemiologii, 95(3)/2014.

Griese K.M., Werner K., Hogg J., Avoiding Greenwashing in Event Marketing: An Exploration of Concepts, Literature and Methods. Journal of Management and Sustainability, 7(4)/2017. (Crossref)

Jakubczak A., Gotowska M.: Greenwashing on food market in opinion of young consumers from some European countries, MIC 2018, Ekonomska istrazivanja - Economic Research, w recenzji.

Klepacki B., Organizacyjne i ekonomiczne uwarunkowania postępu technologicznego w gospodarstwach indywidualnych (na przykładzie produkcji roślinnej), Rozprawy Naukowe i Monografie. SGGW-AR 124/1990.

Lyon T. P., Maxwell J. W.: Greenwash: Corporate environmental disclosure under threat of audit. Journal of Economics & Management Strategy, 20(1)/2011. (Crossref)

Polonsky M. J.: Transformative green marketing: Impediments and opportunities, Journal of Business Research, 64(12)/2010. (Crossref)

TerraChoice: Greenwashing Report 2010: The Seven Sins of Greenwashing: Environmental Claims in Consumer Markets. 2010, http://sinsofgreenwashing.com/findings/index.html (23.03.2018).

Wasilik K.: Rolnictwo ekologiczne i rynek eko-produktów w Polsce na tle innych krajów europejskich, Handel Wewnętrzny 3 (350)/2014.

Witek L.: Zachowania konsumentów na rynku produktów ekologicznych w Polsce i innych krajach Unii Europejskiej, Handel Wewnętrzny 1(354)/2014.

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.