Wpływ instrumentów handlu zagranicznego na wymianę handlową produktami mięsnymi w okresie integrowania Polski z Unią Europejską

Main Article Content

Mirosława Tereszczuk

Abstrakt
Integracja Polski z Unią Europejską miała pozytywny wpływ na wymianę handlową produktami mięsnymi. Wzajemne, pełne otwarcie rynków unijnych stało się silnym impulsem rozwoju sektora mięsnego w Polsce i przyczyniło się do znacznej poprawy wyników handlu zagranicznego produktami mięsnymi. W efekcie, już w pierwszych latach naszego członkostwa w UE, Wspólny Rynek Europejski stał się ważnym rynkiem zbytu i zaopatrzenia dla produktów mięsnych pochodzących z Polski. W kolejnych latach tendencja wzrostowa, zarówno w eksporcie jak i w imporcie była kontynuowana. W okresie ośmiu lat naszego członkostwa w strukturach UE wartość eksportu produktów mięsnych wzrosła prawie pięciokrotnie z 0,64 mln euro w 2003 r. do 3,02 mld euro w 2011 r. Import wzrósł natomiast aż dwunastokrotnie z 0,13 mln euro do 1,57 mld euro, głównie w wyniku dynamicznie rosnących zakupów wieprzowiny w ostatnich latach. Na poprawę wyników handlowych produktami mięsnymi, oprócz likwidacji ceł w handlu wewnątrz UE, miały również wpływ instrumenty handlu zagranicznego wynikające ze Wspólnej Polityki Handlowej (WPH)2 obejmującej obszar rolnictwa. Eksport niektórych asortymentów mięsa do krajów trzecich objęty został systemem subsydiowania, a w ostatnich latach także wsparciem programów promocji (instrumenty Wspólnej Polityki Rolnej WPR). Natomiast import z krajów trzecich ograniczają wysokie cła, które skutecznie chronią rynek unijny przed napływem konkurencyjnych produktów mięsnych. Ponadto w handlu mięsem obowiązują jednakowe dla wszystkich członków UE przepisy weterynaryjne i sanitarne (instrumenty pozataryfowe). Celem badań jest odpowiedź na postawione pytanie: W jakim stopniu instrumenty handlu zagranicznego wpłynęły na poprawę wyników wymiany handlowej mięsem i jego produktami w Polsce po integracji z UE?

Article Details

Jak cytować
Tereszczuk, M. (2012). Wpływ instrumentów handlu zagranicznego na wymianę handlową produktami mięsnymi w okresie integrowania Polski z Unią Europejską. Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse I Marketing, (8(57), 462–470. https://doi.org/10.22630/PEFIM.2012.8.57.57
Bibliografia

Handel zagraniczny produktami rolno-spożywczymi. Stan i perspektywy, "Analizy rynkowe" 2001-2012, IERiGŻ-PIB, ARR, MRiRW, Warszawa

Mroczek R. (red.), Wpływ instrumentów polityki handlowej Unii Europejskiej na handel zagraniczny produktami rolno-spożywczymi, Raport PW nr 155, IERiGŻ-PIB, Warszawa 2009

Szczepaniak I. (red.), Ocena konkurencyjności polskich producentów żywności po akcesji do Unii Europejskiej, Raport PW nr 150, IERiGŻ-PIB, Warszawa 2009

Szczepaniak I. (red.), Monitoring i ocena konkurencyjności polskich producentów żywności (1), Raport PW nr 25, IERiGŻ-PIB, Warszawa 2011

Urban R. (red), Stan polskiej gospodarki żywnościowej po przystąpieniu do Unii Europejskiej, Raport PW nr 145, IERiGŻ-PIB, Warszawa 2009.

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.
Rekomendowane teksty