Nowe metody i nowa jakość w badaniach marketingowych przeprowadzanych wśród dzieci. Badania marketingowe przez kreatywne sposoby spędzania czasu: studium przypadku PLAYDO

Main Article Content

Jolanta Maj


Słowa kluczowe : PLAYDO, etyka, podejście badawcze, badania marketingowe na dzieciach, młodzi konsumenci
Abstrakt
Artykuł przedstawia problem prowadzenia badań społecznych i marketingowych wśród dzieci i młodzieży. Jednym z kluczowych założenia jest stwierdzenie, że młodzi konsumenci stanowią coraz większy segment na rynku oraz iż kwestie etyczne są kluczowe w badaniach z dziećmi. Artykuł prezentuje różne podejścia do badań z dziećmi w oparciu o klasyfikację zaproponowaną przez Williama J. McDonalda. W artykule przedstawione zostało case study projektu badawczego PLAYDO wpisującego się w podejście creative drama. Badania prowadzone w ramach projektu badawczego PLAYDO prowadzone są w formie zabaw. Przedstawione case study prezentuje projekt z kilku stron. Podkreślona zostaje rolę edukacyjną projektu. Po drugie zaznaczony został fakt, że metodyka badań w PLAYDO jest specjalnie dopasowana do możliwości rozwojowych dzieci i młodzieży. Po trzecie podkreślony został aspekt etyczny projektu PLAYDO i zgodność ze standardami badawczymi. Opisując projekt zaznaczono również ważną kwestię jaką jest prowadzenie badań w znanym dla dzieci środowisku (szkoła, przedszkole). Prezentowany projekt zakłada, że badania mają być realizowane w przyjaznym środowisku co ma pozytywny wpływ na proces realizacji badania.

Article Details

Jak cytować
Maj, J. (2013). Nowe metody i nowa jakość w badaniach marketingowych przeprowadzanych wśród dzieci. Badania marketingowe przez kreatywne sposoby spędzania czasu: studium przypadku PLAYDO. Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse I Marketing, (9(58), 299–307. https://doi.org/10.22630/PEFIM.2013.9.58.25
Bibliografia

Babbie E.: Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa 2004.

Baxter S.: Exploring children's attitudes towards research participation, International Journal of Market Research, Vol. 5, 4/2012. (Crossref)

BaxterS.: It's not kids' play! Reflecting on the child-orientated research experience, International Journal of Market Research, Vol. 53, 1/2011. (Crossref)

Birbeck D. J.: Drummond M.J.N.: Research with Young Children: Contemplating Methods and Ethics, Journal of Educational Enquiry, Vol. 7 2/2007.

Brzezińska, A.: Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa, GWP, Gdańsk 2000.

Calvert S.L.: Children as Consumers: Advertising and Marketing, The Future of Children, Vol. 18, 1.2008. (Crossref)

Hoppe M.J., Wells E.A., Morrison D.M., Gillmore M.R., Wilsdone A.: Using focus groups to discuss sensitive topics with children, Evaluation Review, 19/1995. (Crossref)

Kraak V., Pelletier D.L.: How Marketers Reach Young Consumers: Implications for Nutrition Education and Health Promotion Campaigns, Family Economics & Nutrition Review, Vol. 11,4/1998.

Papalia D.E., Wendkos O.S.,: Human Development, McGrow-Hill Book Comapany. 1986.

Rust L., Hyatt C.: Qualitative and Quantitative Approaches to Child Research, Advances in Consumer Research, 18/1991.

Sowa I.: Metody badań marketingowych dzieci i młodzieży, Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, nr 1004/2003.

Vasta R., Haith M., Miller S.A.: Psychologia dziecka, WSIP; Warszawa 2004.

Ipsos, Dzieci i pieniądze: kieszonkowe nie poddaje się kryzysowi, Internet: http://www.ipsos.pl/kieszonkowe-dzieci-2010 [15.07.2013].

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.